در باشگاه خبرنگاران جوان بخوانید؛

قصه پُرغصه اتوبوس های قرمز پایتخت/ چه تحولاتی در راه است؟

در هر دوره از مدیریت شهری وعده هایی در خصوص توسعه حمل و نقل عمومی تهران داده شده که یا به نتیجه نرسیده و یا وضعیت به حال خود رها شده است.

برای همه ما اتفاق افتاده است که در طول روز از صف های طولانی اتوبوس های پایتخت کلافه بشویم و حتی اتوبوس هایی هم که وجود دارند به چشم کهنه و فرسوده می آیند! این موضوع در فصل تابستان بیشتر به چشم می آید زیرا بحث روشن کردن کولر مطرح است و از توان این اتوبوس ها خارج! تعداد کم اتوبوس ها هم برای بسیاری از شهروندان سوال است و برخی ها اصلا در جریان نیستند که این اتوبوس ها از کجا می آیند و به کجا می روند! خلاصه وضعیت اتوبوس های سطح شهر انگار احوالات خوبی ندارد و مردم از آنها کلافه هستند خصوصا افرادی که هرروز صبح برای رفت و آمد به محل کارشان از اتوبوس استفاده می کنند و نیاز هرروزه شان است!

همچنین موضوع مهم دیگر این است که در حال حاضر با توجه به اینکه  افزایش کرایه تاکسی و همچنین ترافیک سنگین این روزهای تهران را شاهد هستیم،  بسیاری از شهروندان با اتوبوس به مقاصد خودشان می روند.افزون بر این باید این نکته را هم ذکر کرد که  شلوغی در ایستگاه های اتوبوس موجب نارضایتی شهروندان و زشت شدن چهره شهر می شود و ضروری است مدیران شهرداری یک بازنگری در اعزام اتوبوس در ایستگاه های پر مسافر انجام دهند.

در هر دوره هم از مدیریت شهری وعده هایی در خصوص توسعه حمل و نقل عمومی تهران داده اند و یا به نتیجه نرسیده است و یا تلاش های آنها اندک بوده و وضعیت به حال خود رها شده و به مدیریت شهری بعدی تحویل داده شده است! همچنین بارها در جلسات شورای ششم شهر تهران شنیده‌ایم که حال ناوگان اتوبوسرانی پایتخت خوب و سلامت نیست. خطوط فعلی در نقاط پرتردد پاسخگوی نیازهای مردمی نیست و در برخی خطوط تندرو باعث ازدحام بیش از حد جمعیت می‌شود. رهاشدگی وضعیت حمل و نقل در دوره های پیشین و بی توجهی به اورهال و ظرفیت های موجود باعث شد تا تهرانی که روزگاری ۵ هزار دستگاه اتوبوس داشت، با روی کار آمدن مدیریت ششم شهری تنها ۱۸۰۰ اتوبوس داشته باشد؛ با توجه به این موضوع، مساله را با سخنگوی شهرداری تهران مطرح کردیم تا ببینیم که در حال حاضر وضعیت خط تولید اتوبوس ها چگونه است و قرار است به کجا ختم شود...!

عبدالمطهر محمدخانی سخنگوی شهرداری تهران در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان رباره آخرین وضعیت اتوبوس‌های پایتخت، اظهار داشت: از ابتدای امسال ۳۱۴ دستگاه اتوبوس تازه‌نفس به ناوگان عمومی اضافه شده است. البته این میزان مطلقاً پاسخگوی عقب‌ماندگی ده‌ساله پایتخت در حوزه توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل نیست. صف‌های طولانی در خطوط اتوبوس‌رانی، نشان از ترک‌فعل مدیران گذشته است. چه اگر همین تلاش برای خرید اتوبوس در سال‌های گذشته نیز وجود داشت، هیچ‌گاه اوضاع تا این اندازه بحرانی نمی‌شد. روز‌هایی در اواسط دهه ۹۰ بالغ بر ۵۰۰۰ اتوبوس در خطوط اتوبوس‌رانی پایتخت فعال بود، متأسفانه، اما برای نگهداشت مناسب این اتوبوس‌ها یا دست‌کم خرید اتوبوس‌های جدید، در دوران مدیریت پنچم تهران اقدامی صورت نگرفت. ناوگان اتوبوس‌رانی تنها با ۱۸۰۰ دستگاه در سال ۱۴۰۰ تحویل ما شد. دور جدید مدیریت شهری تقریباً از تمام تولیدکنندگان داخلی اتوبوس خریداری کرد،   قرارداد خرید بیش از ۳۰۰۰ دستگاه اتوبوس به ارزش ۲۸ هزار میلیارد تومان منعقد و قسط اول قرارداد هم پرداخت شد. با این حال ظرفیت تولیدکنندگان داخلی کفاف نیاز تهران را نمی‌داد.

وی به بدعهدی خودروسازان اشاره کرد و گفت: مثلاً یک شرکت داخلی با وجود آنکه قسط اول قرارداد را هم به‌طور کامل دریافت کرده بود، اما بعد از ۶ ماه حتی یک شاسی ساده برای اتوبوس‌های سفارش‌داده‌شده را نساخت! خوب در چنین شرایطی چه باید کرد؟ تا چه زمانی باید مردم را در ترافیک و آلودگی، مُعطل شعار‌های مدعیان خودروسازی نگاه داشت؟

وی ادامه داد: مجموعه مدیریت شهری پس از آنکه ناتوانی تولیدکنندگان داخلی را در تأمین نیاز فوری تهران به اتوبوس ملاحظه کرد، به فکر واردات افتاد. در همین راستا در سفر اخیر به چین، قرارداد بیش از ۲۰۰۰ دستگاه اتوبوس کاملاً برقی با آلایندگی صفر به امضا رسید. بانک مرکزی هم برای تأمین «ارز» موردنیاز اعلام آمادگی کرد. طبق آمار اتوبوس‌رانی هم‌اکنون کمی بیشتر از ۲۰۰۰ دستگاه اتوبوس در خطوط فعال هستند، در صورت ورود ۲۰۰۰ دستگاهی که از چین خریداری شده، عملاً ظرفیت ناوگان عمومی پایتخت دوبرابر خواهد شد. بعلاوه با کاهش ترافیک و آلایندگی می‌توان به کنترل آلودگی هوا نیز امیدوار بود.

وی در پاسخ به این سؤال که چه زمانی می‌توان به ورود اتوبوس‌های جدید امیدوار بود، بیان کرد: اگر ترتیبات داخلی اجازه دهد، اولین سری اتوبوس‌های برقی حداکثر تا پایان سال وارد پایتخت می‌شود. بعلاوه روند ورود اتوبوس‌های تازه‌نفس از تولیدکنندگان داخلی هم به‌صورت ماهانه ادامه دارد. ۹۷ دستگاه از این اتوبوس‌ها تابستان امسال، تحویل شهرداری تهران شده است. با تلاش دولت برای رفع تعهدات مالی، می‌توان به ورود تعداد بیشتری از این خودرو‌ها به خیابان‌های پایتخت امیدوار بود.  با ایفای تعهد تولیدکنندگان داخلی و واردات اتوبوس‌های جدید، شاهد ثبت رکورد‌های جدید در حوزه اتوبوس‌رانی پایتخت باشیم.  

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
معصومی
۲۳:۱۴ ۲۷ آذر ۱۴۰۲
سرفاصله حرکت اتوبوس ها در مسیرهای خطوط عادی به حداقل نیم ساعت و در برخی اوقات بیش از یک ساعت می رسد و باعث فراری دادن مسافران از اتوبوسرانی شده و افزایش استفاده از خودروهای شخصی و در نتیجه افزایش آلودگی هوا و ترافیک و راه بندان اولین نتیجه این اقدامات می باشد و تعداد زیادی از این ۳۱۴ دستگاه اتوبوس در خطوط فعال نیستند
Iran (Islamic Republic of)
معصومی
۲۳:۱۰ ۲۷ آذر ۱۴۰۲
سرویس دهی سال های اخیر بر می گردد که سرفاصله حرکت اتوبوس ها در مسیرهای خطوط عادی به حداقل نیم ساعت و در برخی اوقات بیش از یک ساعت می رسد و باعث فراری دادن مسافران از اتوبوسرانی شده و افزایش استفاده از خودروهای شخصی و در نتیجه افزایش آلودگی هوا و ترافیک و راه بندان اولین نتیجه این اقدامات سوء می باشد و تعداد زیادی از این ۳۱۴ دستگاه اتوبوس در خطوط اتوبوس فعال نیستند از مسئولان محترم تقاضا دارد با تجدیدنظر در این اقدامات اشتباه ، شهر و شهروندان را بیش از این درگیر اشتباهات مدیران و کارشناسان اتوبوسرانی و ترافیک ننمایند و هزینه های عمومی و بودجه شهر را در راستای تقویت خطوط اتوبوس عادی هدایت نمایند
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۳:۵۲ ۲۷ آذر ۱۴۰۲
نه توی مترو نه اتوبوس جا برای سوزن انداختن نیست
Ukraine
ناشناس
۱۱:۲۱ ۲۷ آذر ۱۴۰۲
نصف آلودگی تهران مال اتوبوساست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۲ ۲۷ آذر ۱۴۰۲
سلام.
مخترع اتوبوس برقی رو که در شهرک سلیمی تبریز بود و اتوبوس های برقی 28متری میساخت کجاست الان آرزوی زیاد شدن اتوبوس قرمزی گازوئیلی هستیم.
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۳:۵۴ ۲۷ آذر ۱۴۰۲
شوروی و بلوک شرق 70 سال پیش اتوبوس برقی داشتند.!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۹ ۲۷ آذر ۱۴۰۲
هیچی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۶ ۲۷ آذر ۱۴۰۲
انگار ایران فقط تهرونه...
Germany
ناشناس
۰۸:۴۶ ۲۷ آذر ۱۴۰۲
اتوبوس ها رو بیشتر کنید
آخرین اخبار