درخت توت کهنسال روستای موجان ثبت ملی شد

روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قم از ثبت درخت توت کهنسال روستای موجان در فهرست میراث طبیعی کشور خبر داد.

به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم، درخت توت کهنسال روستای موجان در فهرست آثار ثبت‌شده میراث‌طبیعی استان قم قرار دارد و با شماره ۱۰۶۷ در دوم آذر سال ۱۴۰۱ هجری خورشیدی جزو آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

طول تاج این درخت ۱۲ متر، عرض آن ۸ متر، مساحت تاج ۹۶ متر مربع ومحیط تنه درخت ۷/۴ متر است. روستای موجان با حدود ۸۰۰ سال پیشینه، دو دروازه داشته که ورودی و خروجی آن بوده است.

این روستا در استان قم، شهرستان قم، بخش خلجستان، دهستان دستجرد در ۸۲ کیلومتری شهر قم و ۲۵ کیلومتری شهر تفرش (استان مرکزی) قرار دارد و از مهم‌ترین محصولات این روستا انگور و فرآورده‌های آن و محصولات دیگری مانند بادام و گردو است.

به دلیل وجود درختان فراوان انگور، به این روستا موجان می‌گویند، زبان اصلی مردم این روستا خلجی است و بیش‌تر آنان کشاورز و باغدار هستند و در نزدیکی روستا‌های وشاره، سرخده، بهارستان و زیزیگان قرار دارد.

 بخش خلجستان یکی از قسمت‌های کوهستانی استان قم، با دره‌های ییلاقی بسیاری است که درون هر دره روستا‌های زیبایی قرار دارد. این بخش از شمال به شهرستان ساوه (استان مرکزی) و از جنوب و شرق به شهرستان جعفرآباد و بخش سلفچگان و از غرب به شهر‌های تفرش و آشتیان (استان مرکزی) محدود است.

از جاذبه‌های مذهبی این بخش بقعه‌ای مشهور به بقعه علمدار (ظاهراً متعلق به سده دوم متعلق به محمد ابن ابراهیم ا‌بن مالک‌اشتر نخعی)، مقبره شاهزاده جعفر (مدفن فرزند امام موسی کاظم (ع) متعلق به سده ششم، شاهزاده هادی ابن امام کاظم، امامزاده عاقب و سه خواهران، امامزاده شاهزاده زکریا عیسی‌آباد، گنبد شاهزاده زکریا ابن امام کاظم و … است.

از جاذبه‌های طبیعی این بخش دره‌های قاهان، کُهَندان و دستجرد و قلعه وتوس کهندان را می‌توان نام برد. از جاذبه‌های تاریخی این بخش آتشکده نویس، آب‌انبار راهجرد، قلعه چک، آب‌انبار آغلک، کاروانسرای شاه عباسی طینوج، پل تاریخی طینوج (دوره صفویه) و … است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۳ ۲۷ آذر ۱۴۰۲
چرا درخت گردویی که در روستای سوزان ،منطقه شرا ،اراک رو ثبت ملی نمیکنن خیلی درخت کهنسال هست
Argentina
ناشناس
۰۹:۲۹ ۲۶ آذر ۱۴۰۲
چرا محل برخورد ستاره دنباله دار در شازند ثبت ملی نمیکنن
Iran (Islamic Republic of)
....
۱۶:۳۰ ۲۵ آذر ۱۴۰۲
زبان خلیج دیگر چه صیغه ای است چرا نمی گویی زبان عزیز تورکی
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۹:۵۱ ۲۶ آذر ۱۴۰۲
پانترک گرامی زبان خلج ربطی به زبان ترکی نداره
من خودم خلج هستم...شما پانترک ها میگید خدا هم ترک بوده..دست بردارید از افکار نژند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۰ ۲۵ آذر ۱۴۰۲
به شرط یکه خشکش نکنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۶ ۲۵ آذر ۱۴۰۲
میدانید درخت هم در آخرت شهادت میده از یک آقای میلاد رهبر بپرس. در قر آن آمده سلام بر سان
آخرین اخبار