در پی جنگ غزه رخ داده است؛

افزایش منفور بودن آمریکا و بیشتر شدن محبوبیت ایران در جهان عرب

گروهی از محققان در مقاله‌ای مشترک اعلام کرده‌اند که جنگ غزه باعث کاهش محبوبیت آمریکا و در مقابل افزایش محبوبیت ایران و محور مقاومت در جهان عرب شده است.

گروهی از محققان مقاله مشترکی را در مجله فارین افرز منتشر کردند که در آن می‌گویند جنگ میان رژیم صهیونیستی و حماس مواضع ملت‌های عرب را تغییر داده است، به گونه‌ای که حمایت از آمریکا و راه حل دو کشوری در بین آن‌ها کاهش یافته و در مقابل سطح حمایت آن‌ها از ایران و مقاومت افزایش یافته است.

این مطالعه نتایج شگفت انگیزی را نشان داده است. چندی پیش جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا به رژیم اسرائیل هشدار داد که حمایت خود را در صحنه بین المللی از دست خواهد داد. کاهش حمایت از رژیم صهیونیستی تنها بخشی از این تحقیق بوده و نتایج همچنین نشان می‌دهد از ۷ اکتبر، هر کشوری که در این نظرسنجی گنجانده شده و دارای نگرش مثبت و روابط گرم با رژیم اسرائیل است نیز با کاهش محبوبیت مواجه شده است. واشنگتن در صدر کاهش محبوبیت قرار داشته و سپس متحدان آن در خاورمیانه که طی سال‌های گذشته با اسرائیل روابط برقرار کرده‌اند، شاهد کاهش نرخ محبوبیت بوده‌اند.

 در مورد کشور‌های بی طرف کاهش محبوبیت جزئی بوده است، اما میزان محبوبیت ایران که به شدت مخالف رژیم صهیونیستی است، شاهد افزایش قابل توجهی بوده است.

بر اساس این مقاله، در سه هفته پس از این حملات، محبوبیت رهبر جمهوری اسلامی ایران، حضرت آیت الله خامنه‌ای (مدظله‌العالی)، نسبت به سران دیگر کشور‌ها به ویژه سران عربستان سعودی و امارات افزایش داشته و سطح محبوبیت آن‌ها کاهش یافته است.

این مطالعه در تونس انجام شده است، اما تحلیلگران و مقامات می‌توانند با اطمینان پیش بینی کنند که نظر مردم در سایر نقاط منطقه نیز به همین سبک در تونس، تغییر کرده است. 

محققان این مقاله تأکید کرده‌اند که برای حفظ ثبات در خاورمیانه، رژیم اسرائیل و متحدانش باید راهی برای توقف جنگ و حرکت به سمت راه حل مسالمت آمیز برای مناقشه رژیم صهیونیستی و فلسطین بیابند.

طبق این مطالعه، در ۱۱۴۶ مصاحبه انجام شده قبل از حملات ۷ اکتبر، ۴۰ درصد تونسی‌ها دیدگاه مثبت یا تا حدودی مثبت نسبت به ایالات متحده ابراز کرده و در مقابل ۵۶ درصد نگرش مثبتی نسبت به آن نداشته‌اند. پس از جنگ، این وضعیت به سرعت تغییر کرده و در پایان نظرسنجی، تنها ۱۰ درصد گفتند که نگرش مثبتی در مورد ایالات متحده دارند و ۸۷ درصد تصور منفی از آمریکا داشته‌اند.

قبل از حملات، درصد تونسی‌هایی که خواهان روابط اقتصادی قوی با ایالات متحده بودند ۵۶ درصد بود و پس از آن به ۳۴ درصد کاهش یافت. همچنین میزان محبوبیت بایدن در تونس قبل از جنگ ۲۹ درصد بوده است، اما پس از حمله اسرائیل به غزه و اعلام حمایت بی قید و شرط بایدن از آن، محبوبیت او به ۶ درصد کاهش یافت. محبوبیت عربستان از ۷۳ درصد به ۵۶ درصد و محبوبیت ولیعهد سعودی از ۵۵ درصد به ۴۰ درصد کاهش یافته است.

در مقابل محبوبیت ایران پس از جنگ افزایش یافته و اگرچه این نظرسنجی شامل سؤالاتی درباره ایران نشده، اما شامل سؤالی درباره سیاست خارجی آن بوده که براساس این نظرسنجی، محبوبیت آن از ۲۹ درصد قبل از جنگ به ۴۱ درصد بعد از آن افزایش یافته است.

رژیم صهیونیستی هرگز در میان مردم تونس محبوبیت نداشته، اما حمایت از عادی سازی که قبل از جنگ ۱۲ درصد بود، پس از آن به ۱ درصد کاهش یافت.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
کیوان
۲۰:۲۳ ۲۶ آذر ۱۴۰۲
این حرفها فقط مصرف داخلی دارد و در عمل دقیقا ضد این هست
Iran (Islamic Republic of)
عدالت اجتماعی
۱۷:۴۲ ۲۵ آذر ۱۴۰۲
مسئولین محترم اول به وظایف قانونی و شرعی وجهانی خود که خدمت به مردم وبرقراری عدالت اجتماعی را سرلوحه کار خود قراردهند.که این ازهمه واجب تراست.اگر همه مردم دنیا راراضی کنیم درصورتی که مردم ما دررنج وسختی باشند.هیچ کاری نکردیم.
Iran (Islamic Republic of)
فارس
۱۷:۳۲ ۲۵ آذر ۱۴۰۲
مسئولان ایران هم تمدن و اجداد خودشون را بیخ شدن و چسبیدن به عرب هایی ک در ایران به اسم دین چه جنایت‌هایی که نکردن فقط نمونه بارز اون اکباتان یا همدان امروزی . ملت به اجدادتون قسم عرب نپرستین ک اسلام واقعی همون داعش هست و فارغ. منتشر کن
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
حسین روستایی
۱۷:۱۷ ۲۵ آذر ۱۴۰۲
هدف بیشتر از خسته کردن است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۵ ۲۵ آذر ۱۴۰۲
پس چرا هیچکدوم به توصیه های رئیس جگهور در مورد فلسطین توجه نکردن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۵ ۲۵ آذر ۱۴۰۲
منبع:آرزوهای رسانه های جمهوری اسلامی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۳۱ ۲۵ آذر ۱۴۰۲
مردم خستع شدند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۷ ۲۴ آذر ۱۴۰۲
اگه محبوبیت تو عربا اینه که اونا بشینن و ما بریم به جنگ با اسراییل میخوام صد سال سیاه تو عربا محبوب نشیم
آخرین اخبار