تولید کولرهای آبی با فناوری قدیمی ممنوع شد

معاون بهره‌وری انرژی سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره وری برق ایران گفت: از ابتدای دی ماه استاندارد جدید کولر آبی ابلاغ و اجباری می‌شود.

محمدمهدی پیغمبرزاده با بیان اینکه استفاده از کولر‌های گازی در مناطق غیرگرمسیر باعث می‌شود قبوض برق مشترکان افزایش چشمگیری داشته باشد، گفت: این درحالی است که در این مناطق تعرفه‌های برق و الگوی مصرف در حد ۳۰۰ کیلو وات ساعت در ماه و یا ۴۰۰ کیلووات ساعت طراحی شده است.

پیغمبرزاده با اعلام اینکه کولر‌های آبی جدید با فناوری نوین در دو سال اخیر به بازار وارد شده است، افزود: این کولر‌ها محدوده آسایش بیشتری در بحث بازده خنکی ایجاد می‌کند؛ چرا که کولر‌هایی هستند که از الکتروموتور‌های پربازده «بی ال دی سی» بهره می‌برند و پد سلولزی دارند و دارای بدنه پلیمری و ترموستاتیک هستند.

وی با اشاره به اینکه استفاده از این کولر‌ها در مناطق غیرگرمسیر باعث می‌شود مصرف و هزینه برق کاهش چشمگیر و قابل توجهی داشته باشد، تأکید کرد: این کولر‌ها می‌توانند به جای یک الی دو کولرگازی عملکرد داشته باشند.

معاون بهره‌‍وری انرژی سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره وری برق ایران (ساتبا) ادامه داد: کولر‌های آبی بی ال دی سی با موتور پربازده و بدنه پلیمری و ترموستاتیک می‌توانند تا ۱۵۰ متر فضا را خنک کنند، این درحالی است که برای چنین فضایی بعضا دو عدد کولر گازی استفاده می‌شود، اما چنانچه از این کولر‌ها استفاده شود، علاوه بر کمک به اقتصاد خانوار، مصرف برق به مراتب کاهش پیدا می‌کند.

پیغمبرزاده با بیان اینکه تولید کولر‌های آبی با تکنولوزی قدیمی ممنوع شده است، افزود: از ابتدای دی ماه استاندارد جدید کولر آبی ابلاغ و اجباری می‌شود و بر این اساس کولر‌های آبی فقط با رده انرژی A و بالاتر امکان تولید دارند.

وی توضیح داد: این رده‌ها عملاً کولر‌های پربازده و با فناوری نوین هستند، بازده سرمایشی و بازده خنکی بالایی دارند و می‌توانند به راحتی جایگزین کولر‌های گازی در مناطق غیر گرمسیر شوند.

وی با اشاره به اینکه سیستم کولر‌های آبی سرمایش تبخیری است که دمای هوا را با ترکیب رطوبت در محدوده آسایش کم می‌کند، گفت: استفاده از کولر‌های گازی در مناطق گرمسیر و به خصوص گرم و مرطوب کاربرد دارد که گزینه دیگری متصور نیست، چرا که کولر‌های آبی سیستم‌شان سرمایش تبخیری است که دمای هوا را با ترکیب رطوبت در محدوده آسایش کم می‌کند و اختلاف دما ایجاد می‌شود؛ اما هوایی که وارد محیط داخل می‌شود رطوبت دارد و در مناطق گرم و مرطوب امکان استفاده از کولر‌های آبی وجود ندارد.

وی در عین حال با بیان اینکه در مناطق معتدل هیچ الزامی به استفاده از کولر‌های گازی نیست، توضیح داد: کولر‌های گازی اختلاف دمای بیشتری نسبت به دمای محیط ایجاد می‌کنند و همچنین رطوبت را از هوا می‌گیرند و رطوبت جدید اضافه نمی‌کنند در حالی که در مناطق گرمسیر چاره‌ای جزء استفاده از کولر‌های گازی نیست.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
سید محمد علوی
۲۳:۲۱ ۲۴ آذر ۱۴۰۲
سلام به این آقا باید گفت در منطقه کم آب ما می داند چه حجمی از آب در کشور به دلیل تبخیر آن توسط کولرهای آبی هدر می رود هر کولر آبی در تابستان هر ساعت چهل الی ۵۰ لیتر تب را تبخیر می کند با فرض ۱۰ ساعت استفاده ۴۰۰ الی ۵۰۰ لیتر آب تبخیر می شود این اعداد در تعداد کولرهای آبی کشور ضرب شود اگر به اندازه آب مصرفی کلان شهر تهران نشد
Iran (Islamic Republic of)
جان به لب
۱۷:۰۰ ۲۴ آذر ۱۴۰۲
باید یک وزرارت در این باره داشته باشیم،که با قدرت و مستقل برای کاهش مصرف انرژی آستین‌ها رو بالا بزنه،اسمش رو هم بزارید وزارت کنترل مصرف اترژی،این اقدام خیلی واجبه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۶ ۲۴ آذر ۱۴۰۲
بخاری های گازی هم همینطور آنها هم متاسفانه استاندارد رها کرده مثل کولرهای آبی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۲ ۲۴ آذر ۱۴۰۲
بدنه های کولر راهم پوشش نانو بسازند تاگرمای افتاب را به خودش نگیره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۶ ۲۴ آذر ۱۴۰۲
چه خبر خوبی
Iran (Islamic Republic of)
۸
۱۴:۵۰ ۲۴ آذر ۱۴۰۲
این دستو باید برای بخاری های گازی هم باشه و تو فناوری تولید اون ها هم تجدید نظر بشه این وسیله هایی که الان تولید میشه بیشتر مایه هدر رفت ثروت ملی هست با باز دهی کم فک نکنم هیچ جا همچین چیزی تولید کنن یک گزارش در مورد این بخاری های گازی هم برین بد نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۴ ۲۴ آذر ۱۴۰۲
با اینکه یکم دیره، ولی بازم جای شکر داره اگه اجرا بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۰ ۲۴ آذر ۱۴۰۲
همان کولرهای قدیمی را هم میتوان با تعویض موتور هایشان به موتورهای جدید مصرف برق را کم کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۷ ۲۴ آذر ۱۴۰۲
مصرف برق یک طرف، الان مصرف آب خیلی اهمیت دارد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۰ ۲۴ آذر ۱۴۰۲
درتهران و البرز و سمنان باید کولر آبی استفاده شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۳ ۲۴ آذر ۱۴۰۲
و اصفهان و شیراز و یزد . البته یزد در اوج گرما شاید نیاز به کولر گازی باشد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۶ ۲۴ آذر ۱۴۰۲
خسته نباشید واقعاً باید خیلی خیلی خیلی وقت پیش اینکار می کردید.
یک دهه طول می کشد میلیون ها کولر آبی قدیمی تولیده و استفاده نشده و یا موجود در منزل مردم با این کولرها جایگزین شوند.
مگر اینکه با تسهیلاتی مردم را تشویق به تعویض کنید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۸ ۲۴ آذر ۱۴۰۲
کولر های آبی در جنوب دیگر جواب نمی دهد لطفا کولر های گازی تولید و ارزان به دست مصرف کننده برسانید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۴ ۲۴ آذر ۱۴۰۲
فقط موتور کولر آبی ها رو میتونن عوض کنن نه کل کولر رو چون تفاوت سرمایش زیادی ندارن مگه اینکه بخوان کلاهبرداری کنن و جنساشونو به ملت بندازن و رقبا رو از دور خارج کنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۱ ۲۴ آذر ۱۴۰۲
سرویس های و نگهداری کولرهای جدید سخت تر است.
سیستم خود تمیز کن کولرهای جدید کلی آب هدر میدهد
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۲:۱۶ ۲۴ آذر ۱۴۰۲
اولویت اول در این زمینه باید حذف کولر های آبی باشد چون متوسط مصرف آنها 400 لیتر آب تصفیه شده است که غیر قابل جبران است و می‌بایست کولرهای گازی جدید کم مصرف ترویج شود چون برق را میشود تولید کرد؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۳ ۲۴ آذر ۱۴۰۲
کلا کولر آبی در کشوری که خشکه و آب برای شرب نیست نمیاد استفاده بشه و فقط کولر گازی باید استفاده بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۵ ۲۴ آذر ۱۴۰۲
کولرهای آبی بدرد کشور ما با کمبود آب مواجه است
نمی خورد برق ارزان تولید کولر گازی استفاده بشود