خطیب نماز جمعه تهران:

اقتصاد دولتی ریشه بسیاری از مفاسد اقتصادی است

ابوترابی فرد گفت: امروز حدود ۸۰ درصد اقتصاد کشور دولتی و شبه دولتی است که زمینه ناکارآمدی اقتصاد و بروز فساد است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید محمدحسن ابوترابی‌فرد خطیب نماز جمعه این هفته تهران با اشاره به ایام سوگواری شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) اظهار کرد: مفتخر به حضور در مدرسه‌ای هستیم که حضرت زهرا (س) این بانوی بزرگوار و همسر بزرگشان حضرت علی (ع) این مدرسه را تاسیس کرده‌اند. این مدرسه تداوم رسالت است. از خدا می‌خواهیم که از شاگردان صالح این مدرسه باشیم. شما را به تقوا توصیه می‌کنم که ثمره حضور در مدرسه پیامبر و اهل بیت بزرگوار است.

وی گفت:‌ در ساعات گذشته خبر ناراحت کننده‌ای منتشر شد. مزدوران استکبار جهانی که از دست قدرتمند قهرمانان غزه سیلی‌های جانکاهی را دریافت کرده اند دست ناپاکشان به خون افسران شجاع و پلیس قدرتمند و عزت آفرین فراجا آغشته شده و تعدادی از بهترین فرزندان خالق امنیت برای کشور، مرزداران غیور و فداکار به شهادت رسیدند. هر چند بعضی از این مزدوران خائن به جزای خود در میدان عملیات رسیدند، اما امیدواریم دستگاه اطلاعاتی و امنیتی کشور به سرعت با شناسایی افراد خائن آن‌ها را مجازات کند و کشور همسایه دوست در مراقبت از مرز‌های دو کشور و ارتقای امنیت از همه توانش استفاده کند.

وی ادامه داد: این حادثه غم‌انگیز را به ملت ایران خصوصا مرزداران غیور سیستان و بلوچستان و همه شیعیان و اهل سنت و افسران و کارکنان پلیس عرض تسلیت می گویم.

ابوترابی فرد گفت:‌ امروز غزه مرگبار‌ترین سلاح آمریکایی‌ها یعنی آزادی را در معرض دید جامعه جهانی قرار داده و جبهه بزرگ انسانی در برابر تفکرات انسان ستیزانه حاکمان غرب شکل گرفته است. آن چه بشریت را به سوگ نشانده و اراده‌ها را برای ایستادگی در برابر اردوگاه زیاده خواه و بی ترحم غرب استوار کرده شهادت ۴۰ هزار مرد و زن و کودک فلسطینی نیست بلکه تاراج ارزش‌های اخلاقی و لگد مال شدن ارزش‌های انسانی در زیر چکمه‌های آمریکایی‌‌ها است که صهیونیست‌ها به نمایندگی از این تفکر آن را پوشیده اند. 

خطیب نماز جمعه تهران اظهار کرد:‌ بدون شک تغییرات بنیادی در حال وقوع است و دوران دنیای دو قطبی و تک قطبی به پایان رسیده است و طوفان الاقصی آرایش نظامی و سیاسی متفاوت محور مقاومت را به نمایش گذاشته است.

ابوترابی در ادامه درباره مسائل روز کشور گفت: این روز‌ها با مسائل مهمی مانند برنامه هفتم و بودجه سال ۱۴۰۳ گزارش‌هایی که در مورد بعضی از مفاسد اققتصادی دریافت شده رو به رو هستیم و از مجموع مسائل مهم به حوزه فساد اقتصادی اشاره می‌کنم.

وی ادامه داد: در یک جمله عرض می‌کنم هدف دولت قدم برداشتن در مسیر سیاست‌های ابلاغی رهبر انقلاب در مورد ناترازی بودجه است. نمایندگان مردم دولت را در برون رفت از این تنگنا که سر رشته مشکلات اقتصادی و تورم است کمک کنند. خلق هزینه بدون درآمد‌های پایدار و دست یافتنی مشکلات کشور را دوچندان می‌کند. 

وی افزود:‌کار بزرگی که دولت درباره رشد نقدینگی و پایه پولی داشته امروز اساسی‌ترین نیاز کشور است .ممکن است در کوتاه مدت مانع رشد اقتصادی شود، اما قطعا از نظر کارشناسان مهار رشد نقدینگی و پایه پولی در این مقیاس ضرورت و تصمیمی اجتناب ناپذیر اشت که در میان مدت و بلند مدت منجر به رشد اقتصادی می‌شود.

ابوترابی درباره فساد گفت: این روز‌ها موضوع تخصیص ارز نیمایی و فساد تکان دهده‌ای که پیش آمد نگاه همه را به خود معطوف کرده و با توجه به اهمیت موضوع فساد و تاثیرات منفی آن در حوزه‌های اقتصادی فرهنگی و سیاسی و به ویژه کاهش اعتماد عمومی مبارزه با این پدیده شوم همواره در سطح جهان مورد توجه بوده و در منظومه حکمرانی نظام جمهوری اسالامی از سوی بالاترین مسئولان کشور مورد تاکید قرار گرفته است. پیشگیری و مبارزه با فساد از مهمترین ویژگی‌های حکمرانی خوب و در تراز قرآن و مدرسه انقلاب است.

وی اظهار کرد: ‌با نگاه به بیانیه گام دوم انقلاب برای تحقق آرمان‌های رهبر معظم انقلاب برای تحقق دولت بزرگ اسلامی باید تحولات نظام‌های غذایی و آموزشی و بهداشتی و در یک کلام نظام سازی و تحول در همه حوزه‌های حکمرانی در قوای سه گانه را در دستور کار قرار داد. در این مقطع نیازمند بازنگری همه حوزه‌های مدیریتی در قوای سه گانه هستیم. اهداف بلند تعریف شده در سیاست‌های کلی ابلاغی با این نگاه تحول آفرین محقق خواهد شد.

ابوترابی گفت:‌ این را بدانید اقتصاد دولتی ام الفساد و ریشه بسیاری از مفاسد اقتصادی است و امروز حدود ۸۰ درصد اقتصاد کشور دولتی و شبه دولتی است که زمینه ناکارآمدی اقتصاد و بروز فساد است و باید در راستای سیاست‌های کلی ذیل اصل ۴۴ برای زمینه سازی واگذاری شرکت‌های دولتی به بخش خصوصی و تعاونی برنامه ریزی کرد و اقدام نمود.

وی ادامه داد: لازمه ارائه کارآمد و اثر بخش خدمات عمومی سلامت نظام اداری است. امور اجرایی کشور در یک نظام اداری کارآمد باید به گونه‌ای باشد که صحت و سلامت امور تنظیم شود و تحول بنیادین در نظام اداری کشور ضرورتی اجتناب ناپذیر است؛ که به افزایش اعتماد عمومی و سرمایه اجتماعی می‌انجامد و هزینه های اداره کشور را کاهش می‌دهد.

وی درباره ناترازی اقتصاد گفت: بعضی اقدامات ظاهرا خوشایند است تهدیدی جدی برای اقتصاد ملی است. هر حوزه اقتصاد که از بازار رقابتی به سمت اقتصاد دستوری حرکت کند پنجره فساد گشوده می‌شود. فاصله نرخ کالا در بازار و کارخانه فساد است. تفاوت نرخ ارز دولتی و بازار نمونه‌ای دیگر از فساد است.

خطیب نماز جمعه تهران گفت: اقدام مهم دولت محترم در حذف ارز ترجیحی نقش مهمی در کاهش فساد داشت. این دوگانگی نرخ راه را برای فساد هموار می‌کند که در حادثه کنونی نیز مشاهده کردیم. 

وی ادامه داد:‌ فاصله قیمت انرژی در دو سمت مرز عامل فساد است و باید این مسائل در کشور حل شود تا به یک نظام اقتصادی کارآمد و دور از فساد دست پیدا کنیم. تا رشد اقتصادی شکل گیرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۷ ۲۴ آذر ۱۴۰۲
جناب خطیب از ظلمی که خودرو سازان و مونتاژکاران به مردم می کنند خبر دارید؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۰ ۲۴ آذر ۱۴۰۲
جمعه ۲۴ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۵
از پایگاه آمریکایی‌های تروریست که در منطقه ای بنام تربت در فاصله یکصد کیلومتری ایران اتراق کرده اند ، میآیند . اینها با دست نشاندگان خود در سیستان و بلوچستان ارتباط تنگاتنگی داشته و دارند . این مورد خیلی پیشتر به مسئولان و نهادهای امنیتی بصورت کتبی نوشته و هشدارهای مربوطه را یادآوری کرده ام . در ضمن هنگامی که می‌نویسید ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌پاکستان/ یا / هندوستان حتماً باید بخوانید انگلستان یا همان ??
آخرین اخبار