یک چهارم نوسازی مسکن باید در بافت فرسوده باشد

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: یک چهارم نوسازی مسکن باید در بافت فرسوده باشد تا بتوان ۲۵ درصد ساخت و ساز را به شکل بازآفرینی شهری دنبال کرد.

محمد آیینی معاون وزیر راه و شهرسازی در نشست ستاد بازآفرینی شهری استان قزوین گفت: راهبرد اصلی دولت سیزدهم شتاب بخشیدن به نوسازی مسکن است و به همین جهت باید مسیر‌های موجود در این راه را هموار سازیم.

وی با انتقاد از روند نوسازی در مناطق بازآفرینی شهری استان قزوین، تاکید کرد: از ۱۷۰ هزار واحدی که باید در سطح بافت‌های فرسوده کشور احداث شود، سهم استان قزوین تنها ۲ هزار واحد است که این مساله بسیار ناچیز و وضعیت مطلوبی ندارد.

آیینی ادامه کرد: این در حالی است که شهر تهران خیلی خوب توانسته در حوزه نوسازی مسکن موفق باشد تا جایی که طی همین مدت تعداد پروانه‌های ساخت را ۲.۵ برابر افزایش داده است، در حالی که این مساله به هیچ عنوان در شهری مانند قزوین دیده نمی‌شود.

به گفته وی، تخفیف ۵۰ درصدی هزینه‌های در نظر گرفته شده در صدور پروانه ساخت مسکن برای مالکان بافت‌های فرسوده مساله بسیار مهمی است که باید مورد توجه جدی قرار بگیرد تا به شکل تشویقی بتوان مردم را پای کار آورد.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری کشور ادامه داد: مهمترین مساله در بازآفرینی شهری، نجات جان انسان‌ها و شهروندان است که دغدغه سقف بالای سرشان را دارند، به هرحال دور از انتظار نیست که ما در شهر‌های کشورمان از جمله قزوین دوباره با زمین لرزه‌های شدید روبرو شویم و باید به روند بازآفرینی شهری سرعت داد.

آیینی با اشاره به اینکه حفظ بنا‌های تاریخی نباید جان انسان‌ها را به خاطر بیندازد، گفت: همه خواهان حفظ بنا‌های تاریخی هستیم، اما بسته تشویقی بافت تاریخی بسیار مهم است و باید سریع تهیه و تدوین شود تا در جا‌هایی که با ضوابط میراث فرهنگی مغایرت ندارد، بتوانیم نوسازی‌ها را انجام دهیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی ضمن بیان دغدغه ریس جمهور در همراهی بانک‌ها در این زمینه، یادآور شد: ۸۰ همت اعتبار بانکی برای بازآفرینی شهری تخصیص داده شده که باید در قالب نهضت ملی مسکن هزینه شود، بنابراین اگر بانکی همراهی نکرد سریع نامه نگاری کنید تا از طریق مرکز موضوع را پیگیری کنیم.

وی اضافه کرد: در برنامه هفتم نیز قرار شد تمامی تخفیف‌های لازم که در نهضت ملی مسکن لحاظ شده در بافت فرسوده نیز قابلیت اجرایی پیدا کند، همچنین شهرداران هم مکلفند که ظرف مدت سه ماه پروانه پایان کار را در بافت فرسوده صادر کنند.

آیینی تصریح کرد: نگاه شهرداران کشور باید این باشد که به جای توسعه شهری و بزرگ کردن وسعت شهرها، به دنبال اجرای نوسازی در بافت‌های فرسوده باشند چرا که امکانات و زیرساخت‌های مورد نیاز مردم در این مناطق فراهم است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار