رئیس سازمان صداوسیما:

راهبردهای تحولی صداوسیما پژوهش‌محور است

رئیس سازمان صداوسیما ضمن تبیین نقش پژوهش و توجه به نهادهای تخصصی پژوهشی در هم‌افزایی محتوایی و تقویت هویت و عدالت در رسانه ملی، پژوهش را قلب تپنده سازمان دانست.

پیمان جبلی در آیین نکوداشت هفته پژوهش که به‌همت مرکز تحقیقات صداوسیما و به‌مناسبت هفته پژوهش و در استودیوی شماره یک ساختمان شهدای رادیو برگزار شد، با اشاره به انتخاب عبارت «تحول پژوهش‌مدار و رسانه اثرگذار» به‌عنوان شعار این آیین گفت: به یقین از دهه‌های گذشته تاکنون، تمام مدیران، برنامه‌سازان و عناصر مختلف در صف و ستاد به‌دنبال جذب حداکثری مخاطبان بوده‌اند چراکه سرآمدی رسانه به مخاطبانش است.

وی افزود: مأموریت اساسی و هدف‌گذاری رسانه ملی هدایت فرهنگی است که در بیانات رهبر معظم انقلاب نیز بار‌ها بر آن تأکید شده و نیز توقع مشروع جامعه از ماست.

رئیس رسانه ملی جایگاه مطلوب رسانه ملی در جامعه را مشابه نقش مادری دلسوز برای خانواده دانست و گفت: با تکیه به چنین نقشی، انتظار می‌رود صداوسیما در عین اینکه ذائقه مخاطبان را در پی تحولات اجتماعی دنبال می‌کند، رصدگری دائمی و دقیق باشد که با آسیب‌شناسی صحیح، دستی بر آتش تولید غذای فکری، روحی و فرهنگی برای جامعه داشته باشد. وی افزود یک مادر دلسوز هیچگاه غذای مسموم را به فرزندانش نمی‌دهد حتی اگر آن غذا بسیار لذیذ و مورد پسند آن‌ها باشد در عین حال که میل و ذائقه خانواده اش را با دقت و حساسیت کشف می‌کند و غذای مفید بی ضرر و البته منطبق با ذائقه آن‌ها را تهیه می‌کند، رسانه نیز با اشراف و آگاهی کامل نسبت به ذائقه و میل و نیاز جامعه باید تلاش کند محتوای مفید و منطبق با نیاز و ذائقه مخاطبان را فراهم کند. 

جبلی تاکید کرد: همان گونه که باید برنامه‌های با محتوای سالم بصورت جذاب و با هدف جذب حداکثری مخاطب تولید و تهیه شود، باید رسانه مراقب باشد برنامه پرمخاطبش حاوی محتوای مسموم و آلوده نباشد چرا که ضرر برنامه پرمخاطب مسموم و آلوده چه بسا از برنامه کم مخاطب سالم بیشتر است. 

وی این نکته را نیز متذکر شد که باید بپذیریم نقش فکر، اندیشه، رصد، پژوهش و کشف واقعیت و حقیقت بر هر کار دیگری در رسانه تقدم دارد و تا شناخت دقیق، آگاهی کامل و به‌روزشده از تحولات فکری جامعه پیرامونی و مخاطبان خودمان نداشته باشیم، ممکن است هیچ تولیدی در هیچ‌گونه برنامه‌سازی‌ای به هدف اصابت نکند.

رئیس سازمان صداوسیما با بیان اینکه پژوهش قلب تپنده سازمان است و باید در دوره تحول مورد توجه اساسی قرار بگیرد گفت: برنامه‌سازی که پایه‌گذاری کارش بر پژوهش و بررسی دقیق نباشد، ممکن است برنامه‌سازی‌اش جز هدررفت منابع چیز دیگری در پی نداشته باشد.

رئیس رسانه ملی از مرکز تحقیقات سازمان خواست در تعامل نزدیک با حوزه‌های برنامه ساز به رفع نیاز‌های اطلاعاتی و تحلیلی آن‌ها کمک کند. وی به ماجرای اخیر کشف یک فساد مالی به عنوان مصداق این کمک و هم افزایی اشاره کرد و گفت رسانه برای پیگیری این موضوع نیاز جدی به کشف نظر مردم در این خصوص دارد و مرکز تحقیقات سازمان اطلاعات مبتنی بر افکار سنجی جامعه در این خصوص را به فاصله چند روز در اختیار حوزه‌های برنامه ساز قرار داد. 

جبلی در بخش دیگری از سخنانش افزود: ما در دوران تحول فناوری رسانه به سر می‌بریم و رویکرد پیشرفت فناورانه سازمان باید مبتنی بر پژوهش، همکاری و تعامل با نهاد‌های پژوهشی؛ ولو موسسات تخصصی در بیرون از سازمان باشد.

وی با اشاره به نقش پژوهش و توجه به نهاد‌های تخصصی پژوهشی در هم‌افزایی محتوایی و تقویت هویت و عدالت گفت: چند روز قبل نشان علم و صنعت به سبب تعامل هم‌افزا با حوزه دانشگاه در تولید پویانمایی به سازمان داده شد و این اتفاق، مصداق روشنی از این تعامل است.

رئیس رسانه ملی در خاتمه بر ضرورت توجه به تحقیقات اثرسنجی در کنار افکارسنجی و نظرسنجی برای برآورد میزان نزدیکی به اهداف تعیین شده تاکید کرد و افزود: تعامل حوزه‌های پژوهشی سازمان با حوزه‌های پیام و تامین نیاز‌های حوزه پیام نیز ضروری است و فاصله و جدایی‌ای که متأسفانه در طول این سال‌ها میان این دو اتفاق افتاده، باید جبران شود.

تحول بدون پژوهش امکان‌پذیر نیست

همچنین در این مراسم محسن شاکری‌نژاد، رئیس مرکز تحقیقات صداوسیما با بیان اینکه اگرتحول را حول سه محور اصلی محتوا، رویکرد و سازوکار قرار دهیم، می‌توان گفت که تحول بدون انجام پژوهش امکان‌پذیر نیست گفت: در عصری که همه برآورد‌ها و آینده‌پژوهی‌ها نشان می‌دهد که در آینده‌ای نه چندان دور تلویزیون از خانه‌های مردم حذف خواهد شد، چه سازوکاری برای تولید محتوا در پیش بگیریم تا جذب حداکثری و محتوا محور محقق شود؟ در چنین فضایی سخن از تحول گفتن نه یک رویکرد بلکه یک ضرورت است و مقدمه آن پژوهش است.

وی ادامه داد: در این دوران تحولی شاهد تغییر در رویکرد‌ها و سازوکار‌ها هستیم. در کشوری که تلاش رسانه‌های معاند این است که مردم را از آرمان‌های انقلاب جدا کنند، اهمیت تحول دوچندان می‌شود.

شاکری‌نژاد به واکنش‌های مثبت و منفی تحول در رسانه ملی اشاره کرد و گفت: تغییر و تحول در سازمان واکنش‌هایی در بیرون و خارج به همراه داشت و امیدواریم که به عنوان دیده‌بان رسانه ملی در حوزه‌های مختلف بتوانیم به تحقق اهداف کمک کنیم.

وی در خاتمه به واحد‌های پژوهش در رسانه ملی و مراکز استان‌ها خدا قوت گفته و ابراز امیدواری کرد که در دوران جنگ نرم، بتوانیم نقش کوچکی در تحقق اهداف سازمان ایفا کنیم.

حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در این آیین صداوسیما را تنها متولی پخش برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی در جمهوری اسلامی دانست و افزود: از پژوهش و نظریه‌پردازی تا تنظیم و تصدی‌گری برعهده سازمان است. رسانه ملی همه ساحت‌های حکمرانی را دربردارد، چون حکمرانی فرآیندی از سیاست‌گذاری تا تنظیم‌گری و تصدی‌گری است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی به دستاورد‌های حکمرانی در رسانه ملی اشاره کرد و گفت: رسانه ملی در ترویج معارف اسلامی و ارزش‌های انقلاب نقش موثری داشته است. نباید کار‌های اثربخشی که در شبکه‌های مختلف پخش شده است را نادیده بگیریم. برنامه‌سازان سعی کنند ایده‌های بکر مثل برنامه «زندگی پس از زندگی» را با شیوه‌های جدیدی تولید کنند.

وی گفت: رسانه ملی نیز، چون دیگر بخش‌های نظام دارای نکات ضعف بوده و نقد‌هایی به آن وارد است، ولی باید همراه نقد راهکار نیز داشته باشیم و از کار‌های خوب تقدیرکنیم.

خسرو پناه کارنامه صداوسیما را مثبت ارزیابی و به تولیدات موفق در حوزه مستندسازی اشاره کرد و گفت: حاکمیت قانون به جای حاکمیت سلیقه، اصل جذب حداکثری و اعتماد مردمی، اصالت فرهنگ ایرانی - اسلامی، بنیان بودن حکمت و عقلانیت، اخلاق و تربیت‌محوری، شریعت‌مداری در منظومه رهبری، استکبارستیزی و دشمن‌شناسی و ترویج مفاهیم اجتماعی از جمله اصول حکمرانی در رسانه ملی هستند که نقش پژوهشگران و نخبگان در ترویج و بازتاب آن‌ها می‌تواند چشمگیر باشد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
قزوینی
۰۸:۳۶ ۲۳ آذر ۱۴۰۲
شعرا از واژه مخاطب و صداوسیما میتونن در اشعار خود استفاده کنن تا شعرشون مزین به آرایه تضاد بشه?
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۲ ۲۳ آذر ۱۴۰۲
به نظرم تعطیلش کنید و تمام مدیران اون رو بفرستید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۱ ۲۳ آذر ۱۴۰۲
راهبرد تحولی سیما این را به مخاطبینش گوشزد میکند که.. .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۰ ۲۳ آذر ۱۴۰۲
ما که تلویزیونمون فروختیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۲ ۲۳ آذر ۱۴۰۲
اصلی در مدیریت هست به اسم حد شایستگی،
Iran (Islamic Republic of)
Bakhtiyari
۰۷:۳۲ ۲۳ آذر ۱۴۰۲
اینترنت رایگان برای دیدن شبکه های تلویزیونی از طریق رایانه و لپتاپ و موبایل و تبلت و ....
اینکار میتواند برای همه مردم سودمند باشد و به تماشای رایگان انواع و اقسام فیلم و سریال ایرانی و در شبکه های بسیار گسترده تر بپردازند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۰ ۲۳ آذر ۱۴۰۲
واقعا اگه اینکار رو انجام دهند شب و روز فیلم و سریال نگاه میکنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۲۸ ۲۳ آذر ۱۴۰۲
گام اصلی مثبت و خوب میتواند حرکت همه شبکه ها بسمت کیفیت ۴kکا باشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۱۷ ۲۳ آذر ۱۴۰۲
فقط پخش زنده فوتبال بیننده داره صدا وسیما
Iran (Islamic Republic of)
a
۰۷:۱۰ ۲۳ آذر ۱۴۰۲
درکشور ر اسلامی!،
شما در پیام گیرتان نوشتید که حد اکثر تا ۷۰۰ کاراکتر پیام بذارند ،

متن هشدار دهنده ی زیر حدود ۵۲۰ کاراکتر است ، پس چرا پیامگیرتان قبول نمیکند !!!،......

بنام خدا

باید همه انجام و اجرای قانون را از مسولین مربوطه بخواهند ، اگر مسولی ( در گذشته ، حال و آینده )، سهل انگاری و اشتباه و کم کار کرده ، حق الناس پایمال کرده ، باید مواخذه و به تناسب محاکمه و تنبیه شده و جبران کند ، تا وضعیت مملکت درست شود(سکوت کننده هم شریک جرم و عذاب خواهد شد
Iran (Islamic Republic of)
Bakhtiyari
۱۰:۲۶ ۲۳ آذر ۱۴۰۲
هزاران هزار آفرین و درود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۸ ۲۳ آذر ۱۴۰۲
مخصوصا صنعت خودروسازی و ریسان دولتهای قبلی و وزیران صنعت و معدن و تجارت که خودروسازی را نابود کردند
چرا تولید ما نباید تا کنون به مرز ده ملیون در سال می‌رسید آنهم با کیفیت و بروز و با دهها قطب بدرد بخور
Iran (Islamic Republic of)
a
۰۷:۰۷ ۲۳ آذر ۱۴۰۲
بنام خدا
بنده های خدا، فکر کردید که پیراهن ن بی یقه وارداتی ی غرب است !، کت و شلوار هم وارداتی ی غرب است پس کت و شلوار هم نپوشید.......
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۴۳ ۲۳ آذر ۱۴۰۲
اصلا به دلمون موند یه سریال خوب ببینیم..قبلاً لحظه شماری میکردیم برا فیلم و سریال که پخش بشه اما الان اصلاحوصله برشده.حداقل یه سریال طنزی هم بگذارید.افسرده شدیم والا به خدا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۹ ۲۳ آذر ۱۴۰۲
اقای جبلی بزرگوار !
برادر من
عزیز من

ایران رنگین کمانی از فرهنگهای متنوع و مختلف است که غنای فرهنگی و اداب سننی انرا کمتر کشوری دارد
مردمانی که اصالت سه هزارساله انها با فرهنگ فاخر اسلامی امتزاج یافته و غنای زایدالوصف یافته است
از هرگوشه این سرزمین میشه هزاران هنرو هنرمند کشف کرد
اداب و رسوم متنوع ایرانی خود تابلویی سحرامیز است
مردمان ایران حرف زدن عادیشون سرشار از سبقه های ادبی و هنری است

شما رییس رسانه ملی یک همچه کشور باستانی با فرهنگ اصیل هستید !
ایران با کویت و پاکستان و کوبا و ونزوئلا و سومالی فرق دارد
مردمش نکته سنج دانا هنرشناس و منتقد هستند
شما چطور نمیتوانید با این سرمایه عظیم فرهنگی یک رسانه قابل قبول داشته باشید ؟!
رسانه سیاستزده و یکجانبه گرا و بی توجه به خواست و تمایلات مردم قطعا موفق بشو نیست !!!
هرکس کوچکترین نقدی به شماها داره پوزشو میزنید و ردش می کنید ؟! رسانه ملی را بدل به رسانه میلی کردید ؟!!!

بخدا قبلنا خیلی بهتر بود !!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۱ ۲۲ آذر ۱۴۰۲
لطفا تصفیه کنین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۴ ۲۳ آذر ۱۴۰۲
تصفیه آب، تصفیه روغن،تصفیه هوا ،
تصفیه چی؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۷ ۲۲ آذر ۱۴۰۲
نمیفهمم چرا بین تبلیغات فیلم پخش میکنی تا میری بفهمی چه کلاهی داره سرت میره باز فیلم لامصب شروع میشه عه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۴ ۲۲ آذر ۱۴۰۲
باورش غیر ممکنه
Iran (Islamic Republic of)
م
۲۲:۳۸ ۲۲ آذر ۱۴۰۲
در تلویزیون کاری کردید که لذت دورهمی خانواده از بین رفته افراد خانواده جای دیگر فردی و خصوصی سرگرمی پیدا کرده اند
Iran (Islamic Republic of)
ک
۲۲:۲۵ ۲۲ آذر ۱۴۰۲
کاری کردی که دیگر مردم سرگرمی و اوقات اموزشی خود در اینستا با ان همه مفاهیم ضد اخلاقی ببیند کسی با تلویزیون کاری نداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۴ ۲۲ آذر ۱۴۰۲
خسته نباشید!
United States of America
ناشناس
۲۲:۰۷ ۲۲ آذر ۱۴۰۲
حیف برق واصطلاک تلویزیون بااین برنامه هاش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۴ ۲۲ آذر ۱۴۰۲
پس چرا هنوز مجوز سری جدید برنامه« زندگی پس از زندگی»را صادر نکرده اید؟؟. مگه سال گذشته این پر مخاطب ترین برنامه تلویزیونی نبود؟؟
Iran (Islamic Republic of)
مسعود
۲۱:۴۵ ۲۲ آذر ۱۴۰۲
جامعه نیاز به نشاط و شادمانی وبرنامه های جذاب دارد نه به این شعارها وسخنان تکراری که هیچ خاصیتی ندارد.به قول معروف آفتابه لگن هفت دست شام و ناهار هیچی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۹ ۲۲ آذر ۱۴۰۲
یه میزگرد بذار دزدا معلوم بشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۹ ۲۲ آذر ۱۴۰۲
اقای جبلی
بازیگرا رو از تلویزیون و سینما فراری دادی برادر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۹ ۲۲ آذر ۱۴۰۲
واقعا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۹ ۲۲ آذر ۱۴۰۲
سرهنگ ابراهیم خلیل عبدلی، سرپرست پلیس آگاهی آذربایجان‌شرقی گفت: با اعلام خبر کشف جسد نوزاد پسری در یکی از پارک‌های اطراف شهر تبریز، موضوع در دستور کار اداره مبارزه با جرایم جنایی پلیس آگاهی استان قرار گرفت.کارآگاهان جنایی ضمن بررسی دقیق صحنه با اقدامات فنی و اطلاعاتی و از طریق مالک یک دستگاه خودرو که در صحنه جرم حضور داشته، عامل قتل نوزاد را که مادر وی بوده است شناسایی و در کمترین زمان ممکن در مخفیگاهش دستگیر کردند و او به قتل نوزادش اعتراف کرد.
وی با اشاره به اینکه مادر نوزاد انگیزه خود را از قتل مشکلات خانوادگی و شخصی عنوان کرد، افزود: پرونده تکمیلی به همراه متهم به دادسرا ارسال و با قرار قانونی صادره روانه زندان شد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۴ ۲۲ آذر ۱۴۰۲
قبلا شبکه 1 و2 و 3 و 5 هرشب سریال جدید پخش می کرد و فقط ای فیلم و تماشا و شبکه استانی تکراری پخش می کرد .ولی الان همه شبکه ها تکراری پخش می کنند .چی بشه یه سریال جدید پخش بشه که یکشون هم طنز نیست .ایا این صدا و سیما با این عملکرد نیاز به ریس و این همه پرسنل داره .باغ بون صدا و سیما هم همین کاربر را می تونه انجام بده
Iran (Islamic Republic of)
اهالی بره ره
۲۰:۳۲ ۲۲ آذر ۱۴۰۲
راهبرد تحولی یعنی:
تبلیغ کلاسهای آمادگی ، روغنهای مایع غنی شده باویتامین ، استخرشنا ، شهرفرش ، تشک خواب ، فروشگاههای لوازن خانگی بزرگ ، موتورسیکلت کویر ، غذاهای کنسرو شده و انواع اقسام دروغ جهت پرکردن جیب خود و یک عده سرمایه دار .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۷ ۲۲ آذر ۱۴۰۲
نه صدا وسیما برامون جذابیت داره و نه رئیس صدا وسیما اش
Germany
ناشناس
۲۰:۱۵ ۲۲ آذر ۱۴۰۲
کل افکار امریکا ستیزی و جنگ و عزا و اخوند خلاصه شده تو جفنگیات شما!
کی تلوزیون مبینه
شیطان همیشه شکست می خوره
تازگیا هم کمونیستی رو به حد کشوندید!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۴ ۲۲ آذر ۱۴۰۲
در این صدا وسیما باید گل گرفت با این برنامه هاش.بیش از ۲۰ شبکه دارد .الان چندین سال است از موسیقی اصیل و پاپ و برنامه های شاد خبری نیست. همیشه برنامه سخنرانی و بحث های خسته کننده مذهبی..تاریخ ایران پر از علما و دانشمندان وسرداران و سلسله های پادشاهی بزرگ است اونوقت مسولان از اشخاص و جنگ آوران عرب فیلم و سریال می‌سازند.چهار ماه از دوازده ماهای سال ایام
عزاداری و شبانه روز اعصاب مردم خرد می‌کنند. نه عزاداری آن معلومه و نه جشن و شادی. آن...این چه وضعیه .مگر نژاد مردم ایران عرب هستند‌..که باید همش باید آهنگ ها و از فرهنگ عربها نگاه کنند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۴ ۲۲ آذر ۱۴۰۲
خوشی بخدا تلویزیون دیگه مخاطب خاصی نداره برنامه جذاب هم نداره و مسخره بازی شده کل شبکه ها شده تبلیغ ظرف و ظروف و شهر فرش تمومش کنید این تبلیغ های مسخره شهر فرش و سرای ایرانی
Iran (Islamic Republic of)
زاگرسیان
۰۷:۳۰ ۲۳ آذر ۱۴۰۲
سرای ایرانی !
آخرین اخبار