گزارش کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۳؛

رشد محدود حقوق و مستمری کارکنان/ ارقام بودجه قابل وصول است

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۳ گزارش این کمیسیون درباره لایحه بودجه ۱۴۰۳ را تشریح کرد.

رحیم زارع سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۳ در نشست علنی امروز (سه شنبه، ۲۱ آذرماه) مجلس شورای اسلامی گزارش این کمیسیون را به شرح زیر قرائت کرد:

بخش اول- اعداد و ارقام کلان لایحه

لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور به عنوان اولین بودجه پس از تغییر قانون آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی و اولین بودجه قانون برنامه هفتم، تقدیم مجلس شورای اسلامی شده است. منابع عمومی در لایحه تقدیمی با رشد هیجده درصدی (%۱۸) نسبت به قانون بودجه سال ۱۴۰۲ به عدد دو هزار و چهارصد و شصت و دو هزار میلیارد تومان بالغ شده است.

در بخش منابع، بیشترین افزایش مربوط به درآمد‌های مالیاتی و گمرکی با چهل درصد (%۴۰) رشد بوده و وابستگی بودجه به منابع نفتی بیست و چهار درصد (%۲۴) کاهش یافته است؛ البته این موضوع بدون در نظر گرفتن منابع هدفمندی است که عمدتاً از محل فراورده‌های نفتی و گازی تأمین می‌شود. همچنین سهم واگذاری‌های مالی در لایحه بودجه ۱۴۰۳ از منابع عمومی دولت سیزده درصد (%۱۳) و معادل سیصد و نوزده هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است که نسبت به رقم مصوب قانون بودجه سال ۱۴۰۲ هشت درصد (%۸) رشد داشته است.

در بخش مصارف، اعتبارات هزینه‌ای که هفتاد و سه درصد (%۷۳) کل مصارف را تشکیل می‌دهد با رشد نوزده درصد (%۱۹) مواجه بوده و اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای نسبت به قانون بودجه ۱۴۰۲ تقریباً ثابت مانده که البته با توجه به احتمال عدم تحقق بخشی از اعتبارات سال جاری در این قسمت به نظر می‌رسد اعتبارات در نظر گرفته برای سال ۱۴۰۳ نسبت به پیش بینی عملکرد سال جاری در مجموع با رشد همراه باشد. در بخش مصارف بیشترین رشد متعلق به تملک دارایی‌های مالی با چهل و دو درصد (%۴۲) رشد است که عمده این مبلغ مربوط به بازپرداخت اصل اوراق مالی سال‌های گذشته است.

منابع و مصارف هدفمندی یارانه‌ها در لایحه بودجه تقدیمی بالغ بر هفتصد و پنجاه و نه هزار میلیارد تومان است که نسبت به منابع و مصارف هدفمندی در قانون بودجه ۱۴۰۲ حدود پانزده درصد (%۱۵) رشد را نشان می‌دهد.

لایحه بودجه ۱۴۰۳ در این بخش فاقد جزئیات ارقام منابع و مصارف بوده و صرفاً رقم سرجمع منابع و مصارف ارائه شده است.

 برآورد تراز عملیاتی در لایحه بودجه ۱۴۰۳ معادل منفی سیصد و پنج هزار میلیارد تومان است که نسبت به کسری این تراز در قانون ۱۴۰۲ نزدیک به سی و دو درصد (%۳۲) کاهش یافته است. این امر نشان دهنده بهبود در تامین منابع پایدار برای مصارف اجتناب ناپذیر بودجه است. تراز دارایی‌های سرمایه‌ای در لایحه معادل دویست و شصت و نه هزار میلیارد تومان است که نسبت به قانون بودجه سال ۱۴۰۲ معادل بیست و چهار و نیم درصد (%۲۴/۵) کاهش یافته است. کاهش این رقم به معنای هدایت سهم بیشتری ازمنابع حاصل از واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای به سمت تملک دارایی‌های سرمایه‌ای است که روند مثبتی به شمار می‌رود. به عبارت دیگر منابع حاصل از فروش نفت و گاز به سمت مصارف عمرانی بیشتر سوق یافته و سهم کمتری از آن صرف مصارف هزینه‌ای بودجه خواهد شد. تراز مالی در لایحه معادل سی و پنج میلیارد و هشتصد میلیون تومان درنظر گرفته شده است که نسبت به تراز مالی سال ۱۴۰۲ شصت و سه درصد (%۶۳) درصد کاهش یافته است. این بدین معناست که دولت کمی بیش از بار مالی بدهی‌های سر رسید شده در سال آتی انتشار اوراق خواهد داشت و انباره بدهی‌های دولت رشد معناداری نخواهد کرد.

در حوزه بودجه شرکت‌های دولتی، رشد منابع و مصارف حدود سی درصد (%۳۰) پیش بینی شده و به عدد سه هزار و هفتصد و چهل و یک هزار میلیارد تومان رسیده است. درآمد‌های شرکت‌های دولتی با رشد سی و شش درصد (%۳۶) و هزینه‌های آن‌ها با رشد چهل و یک درصدی (%۴۱) در لایحه ارائه شده اند. در لایحه بودجه تقدیمی همچنین شانزده شرکت زیانده و سیصد و بیست و سه شرکت سودده و سربه سر پیش بینی شده اند. در لایحه بودجه همچنین حدود ششصد و شصت و چهار هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری در سال ۱۴۰۳ از سوی شرکت‌های دولتی در نظر گرفته شده است که نسبت به رقم قانون بودجه سال ۱۴۰۲ با رشد حدود شانزده درصدی (%۱۶) مواجه شده است.

بخش دوم- نقاط قوت و ضعف لایحه پیشنهادی

-۱ نقاط قوت لایحه:

رعایت نسبی آیین نامه داخلی مجلس به لحاظ ویژگی‌های سند بودجه: لایحه بودجه ۱۴۰۳ به عنوان اولین بودجه پس از تغییر قانون آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی درحالی تقدیم مجلس گردید که ویژگی‌های مقرر در قانون آیین نامه داخلی که مهم‌ترین آن ها، عدم درج احکام غیر بودجه‌ای بود، در آن رعایت شده است.

کاهش قابل توجه کسری تراز عملیاتی: شکاف درآمد‌ها و هزینه‌ها که همان کسری تراز عملیاتی است، در لایحه بودجه ۱۴۰۲ با رشد حدود چهل و دو درصدی (%۴۲) درآمد‌ها و نوزده درصدی (%۱۹) هزینه‌ها به طور چشمگیری کاهش یافته و با رقم سیصد و پنج هزار میلیارد تومان به کمترین مقدار خود در یک دهه گذشته رسیده است که نکته مثبتی محسوب می‌شود. به طور کلی میتوان گفت بدون لحاظ منابع و مصارف هدفمندی یارانه ها، دولت در بودجه عمومی در لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ به سمت تامین منابع از درآمد پایدار حرکت کرده است به نحوی که سهم درآمد‌ها از منابع عمومی بودجه از پنجاه و یک درصد (%۵۱) در قانون بودجه سال جاری به شصت و یک درصد (%۶۱) در لایحه افزایش یافته است.

برآورد دقیقتر ارقام منابع عمومی نسبت به بودجه سنوات گذشته: یکی از نکات مثبت مهم در لایحه دولت برآورد دقیقتر ارقام منابع عمومی نسبت به بودجه سنوات گذشته است. رشد یازده درصدی (%۱۱) اعتبارات واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای و همچنین درج ارقام واقع بینانه‌تر برای واگذاری اموال غیرمنقول و همچنین واگذاری شرکت‌های دولتی نسبت به قانون بودجه سال ۱۴۰۲ (البته ارقام پیشنهادی در دو مورد اخیر همچنان دارای بیش برآوردی است)، از جمله مصادیقی است که نشانگر تلاش دولت جهت برآورد واقع بینانه‌تر منابع است.

پیش بینی منابع جهت رشد اقتصادی و اشتغال: تبصره (۲) لایحه بودجه ۱۴۰۳ منابع مشخصی را جهت کمک به اشتغال و رشد اقتصادی در نظر گرفته است.

تجهیز منابع جدید جهت تکمیل طرح‌های عمرانی: دولت در لایحه بودجه پیشنهادی به منظور تکمیل طرح‌های عمرانی نیمه تمام، پیشنهاد تجهیز منابع جدید از محل افزایش یک واحد درصدی مالیات بر ارزش افزوده را داده است که با توجه به شرایط وخیم تشکیل سرمایه ثابت در کشور طی سال‌های اخیر، امر مثبتی تلقی می‌گردد.

پیش بینی سازوکار تهاتر اموال جهت تکمیل طرح‌های عمرانی نیمه تمام کشور: در لایحه بودجه تقدیمی، پیشنهاد تهاتر اموال غیرمنقول دولت در ازای مطالبات پیمانکاران طرح‌های عمرانی ارائه شده است که جهت تکمیل طرح‌های عمرانی نیمه تمام قابل استفاده و مفید خواهد بود.

-۲ نقاط ضعف لایحه:

ابهام در برخی فروض بودجه: در لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ در مواردی اطلاعات و فروض لازم برای تحلیل ارقام مصارف عمومی ارائه نشده است، این در حالی است که مطابق آیین نامه داخلی دولت مکلف به ارائه فروض محاسباتی ارقام کلان منابع و مصارف بودجه می‌باشد. این بدین معناست که فروض باید امکان تحلیل و اظهار نظر درباره ارقام کلان را به مجلس بدهند. به طور مشخص، فروض لازم برای محاسبه نحوه استخراج ارقام کلان بودجه از سوی دولت ارائه نشده و در بخش مصارف، صرفاً به ارائه دو فرض میزان رشد حقوق و مستمری بسنده شده است.

از سوی دیگر، برنامه‌های اصلی دولت مبتنی بر برنامه هفتم و میزان منابع اختصاص یافته به آن‌ها یکی از فروض مهمی است که ارائه آن به ارزیابی بهتر کلیات لایحه بودجه کمک می‌کند که لایحه بودجه تقدیمی فاقد آن است.

ابهام در منابع و مصارف هدفمندسازی یارانه ها: منابع و مصارف هدفمندی با اعتبار هفتصد و پنجاه و هشت هزار میلیارد تومان یکی از بخش‌های مهم لایحه بودجه است که انعکاس سرفصل‌ها و فروض متناظر با آن به ارزیابی بهتر لایحه کمک میکند. این در حالی است که منابع و مصارف هدفمندسازی یارانه‌ها به صورت شفاف ارائه نشده و تنها رقم سرجمع و سرفصل‌های اعتبارات ذکر شده است.

کسری قابل ملاحظه در منابع هدفمندسازی یارانه ها: با توجه به کسری قابل توجه منابع هدفمندسازی یارانه‌ها در سال جاری و رشد عمده اقلام مصارف هدفمندی در سال آینده از جمله یارانه نان و یارانه نقدی از یک سو و کاهش منابع هدفمندی از جمله صادرات فرآورده‌های نفتی از سوی دیگر، لایحه بودجه تقدیم شده در بخش هدفمندسازی یارانه‌ها با کسری قابل توجهی در سمت منابع مواجه خواهد بود که لازم است جهت پیشگیری از بروز اخلال در پرداخت مصارف، مورد بازنگری جدی قرار گیرد.

فقدان جهت گیری مشخص در حوزه انرژی: در حال حاضر در بخش‌های در برق و گاز و فرآورده‌های نفتی کشور با مسئله جدی عدم تعادل تولید و مصرف مواجه است. در این زمینه انتظار می‌رود لوایح بودجه حاوی راهکار‌هایی جهت پرداختن به موضوع مهم بهینه سازی باشد، لیکن لایحه تقدیم شده فاقد جهت گیری مشخصی در این زمینه بوده و مباحثی مانند توسعه ذخیره سازی گاز طبیعی و مدیریت راهبردی انرژی در لایحه دیده نشده است.

تداوم درج ارقام خارج از سقف بودجه: مواردی همچون منابع و مصارف هدفمندسازی یارانه‌ها و همچنین اعتبارات مربوط به تقویت بنیه دفاعی همچنان در لایحه بودجه تقدیمی در سقف بودجه لحاظ نشده اند که این مسئله شفافیت بودجه را کاهش داده و در ایفای دقیق صلاحیت نظارتی مجلس شورای اسلامی ایجاد اختلال می‌کند.

مشخص نبودن نسبت لایحه بودجه با برنامه هفتم توسعه: رابطه مصارف و اولویت‌های بودجه تقدیمی با برنامه هفتم توسعه و همچنین میزان منابع اختصاص یافته جهت اجرای تکالیف برنامه هفتم در لایحه تقدیمی مشخص نیست.

درخواست مجوز در خصوص جابجایی ردیف ها: در لایحه تقدیم شده، مجوز جابه جایی بدون محدودیت از تمامی ردیف‌های منابع عمومی و هدفمندسازی یارانه‌ها جهت تامین حقوق و مستمری و یارانه درخواست شده است که این مسئله می‌تواند به مخدوش شدن قانون بودجه مصوب مجلس شورای اسلامی در مرحله اجرا بیانجامد.

ارائه تصویر غیر دقیق از بودجه شرکت‌های دولتی: ارائه تصویر غیر دقیق از بودجه شرکت‌های دولتی در لوایح بودجه، در لایحه بودجه ۱۴۰۳ نیز تداوم داشته که از نقاط ضعف لایحه تقدیمی محسوب می‌شود؛ به نحوی که در لایحه تقدیمی، شانزده شرکت زیانده پیش بینی شده، این در حالی است که بر مبنای عملکرد شش ماهه ۱۴۰۲ حدود یکصد و پنجاه شرکت زیانده در حال حاضر وجود دارد.

بخش سوم- ملاحظات و محور‌های مهم تصمیم گیری

برخی از ملاحظات و محور‌های تصمیم گیری در بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ به شرح ذیل وجود دارند که می‌بایست در بررسی بودجه مد نظر قرار گیرند.

عدم تمهید منابع کافی به منظور پرداختن به تکالیف برنامه هفتم توسعه: ارزیابی اولیه از لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ حاکی از آن است که بیش از هشتاد درصد (%۸۰) از هزینه‌های جاری دولت به حقوق و دستمزد شاغلین و کمک به صندوق‌های بازنشستگی اختصاص خواهد یافت. با لحاظ سایر مخارج دستگاه‌های اجرایی منابع قابل برنامه ریزی بودجه برای انجام وظایف دولت در برنامه هفتم به شدت محدود بوده و لازم است دولت برای انجام وظایف خود منابع جدیدی را تجهیز نماید.

عدم وجود منابع کافی به منظور سرمایه گذاری: سرمایه گذاری در کشور طی یک دهه گذشته با آسیب جدی مواجه شده است به گونه‌ای که در برخی از سال‌های دهه قبل با رشد صفر یا منفی سرمایه گذاری مواجه بوده ایم؛ این روند طی دو سال گذشته متوقف شده لیکن به منظور دستیابی به اهداف رشد اقتصادی، افزایش به مراتب بالاتری در این شاخص موردنیاز خواهد بود. این در شرایطی است که سهم اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای در مصارف عمومی دولت طی سال‌های گذشته کاهشی بوده و این روند در لایحه بودجه ۱۴۰۳ نیز تداوم داشته و به رقم حدود

پانزده درصد (%۱۵) رسیده است. از سوی دیگر، اختصاص منابع بیشتر به طرح‌های عمرانی با توجه به محدودیت شدید منابع برای مصارف جاری چندان میسر نبوده و به همین دلیل استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در این زمینه مطرح می‌گردد که لازم است از این ظرفیت حداکثر استفاده به عمل آید.

رشد محدود حقوق و مستمری کارکنان: مطابق لایحه تقدیمی، رشد حقوق کارکنان به میزان هیجده درصد (%۱۸) و رشد مستمری بازنشستگان به میزان بیست درصد (%۲۰) پیش بینی شده است. تصمیم گیری در خصوص مطلوب یا نامطلوب بودن این میزان از رشد حقوق چالشی است. از یک جهت موضوع محدودیت منابع عمومی وجود دارد که در صورت افزایش فشار بر آن، امکان استقراض دولت از بانک مرکزی و تورم ناشی از آن وجود دارد و از سوی دیگر، توجه به معیشت کارکنان و بازنشستگان ایجاب می‌کند که رشد حقوق به میزانی باشد که به بهره وری دولت لطمه وارد نشود. با توجه به اینکه طی سال‌های اخیر، رشد حقوق در نتیجه محدودیت منابع دولت دارای فاصله با تورم بوده است، به نظر می‌رسد فشار بیشتر بر حقوق کارکنان تأمین معیشت این قشر را بیش از گذشته تحت فشار قرار می‌دهد.

ضمناً دولت موافقت نمود پنجاه هزار میلیارد تومان به سقف منابع عمومی صرفاً بابت اجرای متناسب سازی حقوق بازنشستگان اضافه نماید.

لزوم پیش بینی منابع کافی برای یارانه دارو: درخصوص یارانه دارو در لایحه تقدیم شده رقم مشخصی تعیین نشده و از این حیث ابهام وجود دارد. عدم تصریح رقم مشخص برای یارانه دارو و مشخص نکردن سهم یارانه تجهیزات پزشکی از آن، از جمله ملاحظات جدی است که می‌بایست در ارزیابی لایحه بودجه تقدیم شده مدنظر قرار گیرد. این موضوع از آن جهت شایسته توجه ویژه است که در صورت عدم شفاف شدن این موضوع، برآورد دقیقی صورت نگرفته و هزینه‌های بیشتری بر خدمات گیرندگان تحمیل گردد.

کوچکتر شدن گردش مالی شرکت‌های دولتی: حجم حقیقی گردش مالی شرکت‌های دولتی (پس از خارج کردن اثر تورم) در لایحه بودجه ۱۴۰۳ نیز مانند روند یک دهه گذشته کاهشی بوده و به سمت کوچکتر شدن پیش رفته است. از سوی دیگر، روند خروج سود از شرکت‌های مذکور به مانند سال‌های پیشین با جدیت دنبال میشود به نحوی که در بخش درآمد‌های دولت، سود سهام شرکت‌های دولتی با هفتاد و شش درصد (%۷۶) بالاترین رشد را داشته است.

عدم پیش بینی سازوکار جدید برای تحقق کامل سرمایه گذاری شرکت‌های دولتی: برای تحقق میزان سرمایه گذاری پیش بینی شده توسط شرکت‌های دولتی به میزان ششصت و شصت و چهار هزار میلیارد تومان و متعاقب آن دستیابی به رشد مورد انتظار، عملا سازوکار متناسبی در لایحه پیش بینی نشده و تنها پیش بینی رقم هزینه‌های سرمایه‌ای افزایش یافته است. شایان ذکر است که طی سال‌های اخیر همواره عملکرد هزینه‌های سرمایه‌ای شرکت‌های دولتی به طور معناداری پایین‌تر از ارقام مصوب بوده و در صورت عدم طراحی سازوکار متفاوتی برای تحقق این رقم برای سال ۱۴۰۳ عملا بخشی از عدد پیش بینی شده تحقق نخواهد یافت.

بدیهی است که بخش مهمی از عدم تحقق هزینه‌های سرمایه‌ای شرکت‌های دولتی متوجه ناکارایی درونی این شرکت‌ها بوده است، اما بخش مهم دیگری از تضعیف توان سرمایه گذاری شرکت‌های دولتی، به عوامل بیرونی مرتبط است. به عنوان یک نمونه، می‌توان به اخذ دو درصد از هزینه شرکت‌های دولتی اشاره کرد. از دیگر دلایل تضعیف شرکت‌های دولتی می‌توان به الزام به ایفای برخی وظایف حاکمیتی توسط این شرکت‌ها (برخلاف ماهیت فعالیت شرکتی) اشاره داشت. به عنوان مورد دیگر، سازمان‌های توسعه‌ای که اساساً برای سرمایه گذاری ایجاد شده اند، در سال‌های اخیر به دلیل عدم پرداخت سهم آن‌ها از وجوه حاصل از واگذاری‌ها از سوی دولت، کاملا تضعیف شده و عملا وجوهی برای سرمایه گذاری مجدد در اختیار ندارند.

عدم پیش بینی منابع به منظور تأدیه بخشی از بدهی‌های دولت به سازمان تأمین اجتماعی و صندوق توسعه ملی:

در حالی که ارقام بدهی دولت به سازمان تأمین اجتماعی و صندوق توسعه ملی بسیار قابل توجه است، محدودیت منابع دولت، اجازه پیش بینی اعتباری به منظور تأدیه این دیون در لایحه بودجه ۱۴۰۳ را نداده است.

وابستگی برخی از مصارف مهم به منابع کاهنده فروش داخلی و صادرات فرآورده‌های نفتی: برخی از مصارف مهم بودجه مانند یارانه گندم و یارانه نقدی خانوار‌ها به منابع حاصل از صادرات فرآورده‌های نفتی متصل شده اند که این منابع با توجه به روند رو به رشد مصرف داخلی رو به کاهش هستند. این مسئله، از جمله مسائل ساختاری است که حل کامل آن در ظرف بودجه یک ساله امکان پذیر نبوده، اما پرداختن به آن در بودجه ضروری است.

- جمع بندی و ارزیابی نهایی کمیسیون

به نظر می‌رسد لزوم تجهیز منابع جدید جهت پرداختن به ملاحظات فوق، نکته مشترک عمده موارد عنوان شده است. ارزیابی اولیه از لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ حاکی از آن است که بیش از هشتاد درصد %۸۰ (از هزینه‌های جاری دولت به حقوق و دستمزد شاغلین و کمک به صندوق‌های بازنشستگی اختصاص خواهد یافت. با لحاظ سایر مخارج دستگاه‌های اجرایی منابع قابل برنامه ریزی بودجه برای انجام وظایف دولت در برنامه هفتم به شدت محدود بوده و لازم است دولت برای انجام وظایف خود منابع جدیدی را تجهیز نماید. 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۳ ۲۲ آذر ۱۴۰۲
منابع جدیدی در کار نیست بسیاری از امور که بصورت موازی هم هستند رو حذف کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۹ ۲۱ آذر ۱۴۰۲
کوتاه تر بنویسید
اندازه یک کتاب برای یک خبر مطلب می نویسید
فکر کردید کسی میخونه؟!!
یا نویسنده فقط به فکر دستمزدشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۷ ۲۱ آذر ۱۴۰۲
این همه پول ملت بلوکه شده آزاد شد پس به ملت چی میرسد؟یعنی مردم ایران کمترازمردم فلسطین ولبنان وسوریه وعراق هستند؟
من بازنشسته به آمریکای احمق میگم پول ایران رادرصورتی آزاد کند که بانظارت امریکاوسازمان ملل مستقیم دست مردم ایران برسد وگرنه این پولها صرف کشتاروبمب گذاری وتنش درمنطقه میشود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۳ ۲۱ آذر ۱۴۰۲
دزدیدیدن ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۴ ۲۱ آذر ۱۴۰۲
دوست عزیز 12:55 عوضش بچه هات بهترین دانشگاه درس خوندن و در هر شغلی باشن رسمی میشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۵ ۲۱ آذر ۱۴۰۲
کاش بفکر بچه ها بود ید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۰ ۲۱ آذر ۱۴۰۲
هیچ رزمنده ای اعم ازبسیج مردمی سپاهی وارتشی برای استخدام فرزندانش ازکشورومردم کشورش جنگ نکرد بلکه جنگیدن در۸سال دفاع مقدس ازروی اعتقادات وخلوص قلبی عزیزان بود والان هم بااینکه بازنشسته ارتش هستیم هروقت احساس کنیم کشوروملتم درخطرهستند دوباره دستمان روی ماشه می‌رود وجان ودل از ملتمان وکشورعزیزمان دفاع خواهیم کرد
بهترین سرمایه من بازنشسته دوتا فرزندپروری هست که باتربیت و وطن‌پرست تقدیم کشوروملت کردم واگرجایی مشغول بکارهستند هیچ رانت وامتیازی حتی کسرخدمت ایثارگری استفاده نکردند وبا اراده وتحصیلاتشان وبازدید وپشتکار مشغول شدند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۱ ۲۱ آذر ۱۴۰۲
سلام لطفا درخصوص احکام حقوقی رتبه بندی معلمین بازنشسته ۱۴۰۰ که مدتی از سپری شده رسیدگی واقدام شود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۹ ۲۱ آذر ۱۴۰۲
درزمینه پرداختی های حقوق به کارکنان شاغل وبازنشستا وابسته برابر عدالت اجتماعی وشفافیت درپرداختی مد نظر ورسیدگی شود .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۸ ۲۱ آذر ۱۴۰۲
تورم کشور در سال ۱۴۰۲ صد درصد بوده. اگر دولت در حقوق کارمند و کارگر جبران نکند خیانت به ملت کرده.و قطعا در انتخابات بعدی نتیجه بسیار بدی خواهد گذاشت.
ضمنا پرونده چای دبش با برکناری یا مجازات یک چای فروش که فقط دلال حضرات گردن کلفت در وزارتخانه کشاورزی و صمت و بانک مرکزی و بانک‌های عامل و گمرک بوده حل نخواهد شد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۲ ۲۱ آذر ۱۴۰۲
ما به عهد خود با پیر جماران تا پای جان از انقلاب و کشور مان دفاع کرده در تمام انتخابات با بصیرت و آگاهی شرکت خواهیم کرد و چشم دشمنان نظام اسلامی ایران را کور میکنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۵ ۲۱ آذر ۱۴۰۲
ما مثل امت موسی نیستیم که بعد از نجات از چنگ فرعون ( نظام سلطه جهانی ) از پیامبر خدا درخواست عدس و لوبیا و سبزی خوردن کردند ما برای پیروزی حق علیه استکبار جهانی انقلاب کرده و الحمدلله چشم دشمنان را از حدقه بیرون آوردیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۹ ۲۱ آذر ۱۴۰۲
اونی که مگی ما ملت موسی نیستم

بله تو ملت موسی نیستی تو دزد و اختلاسگر بزرگی هستی

مانند دبش، خاوری و امیر خسرو و رفیق دوست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۲ ۲۲ آذر ۱۴۰۲
ما با هیچ کسی قرارداد پشتیبانی ابدی نبستیم اگر راه خلاف درپیش گیرند که گرفتند نه رای درکار هست نه دفاع ونه رفاقت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۸ ۲۱ آذر ۱۴۰۲
از سال ۱۳۸۱ همزمانی با برنامه سوم توسعه (البته خود کلمه توسعه بدون رشد جای تامل دارد) قوانین بسیاری در دولت ، مجلس و مجاری قانونی به تصویب رسید که تا به امروز که برنامه هفتم توسعه شروع به بازخوانی شده است هیچ‌کدام به عرصه عمل و اجرا نرسیده اند
حتی در موارد بسیاری دست اندرکاران با استفاده از بی سوادی عامه مردم در موارد اطلاعی از قانون اساسی، قانون محاسبات، قانون بودجه و دیگر موارد فقط مشکلات اقتصادی را تشدید کرده اند
در کلیات عمل اقتصاد که در قوانین داخلی هم وجود دارد استقراض خارجی کشور به دلیل نداشتن تعاملات بین المللی صفر بوده و تزار بازرگانی به شدت منفی گشته است
علم اقتصاد با منم منم کاری ندارد یک سری فرمول و مبانی تایید شده است که باید با عقلانیت اجرا شود وگرنه ادامه ی وضع موجود با شدت بیشتری بر فقر و بیکاری خواهد افزود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۵ ۲۱ آذر ۱۴۰۲
۱۵ میلیون حقوق بگیر و کارمند و بازنشسته و مستمری بگیر که ۷۰ درصدشون مازاد و اضافی هستن چیزی واسه توسعه و تولید و زیرساخت باقی نمیذارن

کل پول نفت و مالیات و گمرک ایران یا صرف یارانه میشه یا حقوق

بزرگترین مصرف کننده انرژی با کمترین بهره وری در جهان هستیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۶ ۲۱ آذر ۱۴۰۲
توسعه و تولید و زیر ساخت؟! نکنه فکر کردی توی ژاپن زندگی میکنی؟! تو همین الان ده برابر این بودجه ام بهت بدن اونقدر تحریمی که ابتدایی ترین تکنولوژی و تجهیزاتم نمیتونی وارد کنی واسه توسعه ی زیرساخت حالا بحث بخور بخور ها و اختلاس ها و خاصه خرجی های دیگه ام که تمومی و ته نداره جای خود
Iran (Islamic Republic of)
فلفل
۱۳:۰۲ ۲۱ آذر ۱۴۰۲
فقط دو سه پرونده اختلاس مثل چای دبش ، بیشترا از حقوق یکساله همه کارمندان است.
ضمنا بازنشسته حقوقش از صندوق بازنشستگی است که حد اقل ۳۰ سال ماهانه از حقوقش به آن واریز شده. اگر همان پول را طی ۳۰ سال طلا خریده بود و کناری گذاشته بود و الان میفروخت ، درآمدش بیش از حقوق بازنشستگی میشد.
پس حرف صد من یک غاز نزن.
ضمنا دولت و مجلس چه اصلاح طلب و چه مدعیان اصولگرایی ، اهل توسعه و زیر ساخت و ... این گونه شعریات ! نیستند. دنبال شاسی بلند و چای دبش و .... هستند .
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۱۳:۱۰ ۲۱ آذر ۱۴۰۲
شما ببخش استاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۵ ۲۱ آذر ۱۴۰۲
اون مازاد ها سفارشی های حضرات هستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۳ ۲۱ آذر ۱۴۰۲
درآمد پتروشیمی ،فولاد و بانک های صاحب این شرکتها سال قبل هزار هزار میلیارد سود خالص داشتن دلار هم دست همین شرکت هاست با کمترین هزینه ی ریالی از منابع ملی برداشت میکنند وبا قیمت بورس لندن در داخل و خارج کشور میفروشند با باندبازی ومافیای هزار فامیل هر روز هم دلار را بالا میبرن تا بیشتر سود کنند چرا باید چند خانواده که منابع ملی را در دست گرفتند چند برابر بودجه دولت درآمد داشته باشند برادر مشکل جای دیگر است حقوق کارگر و کارمند وبازنشسته مسئله ی انحرافی ست من به رئیسی رأی دادم فکر میکردم با این خانواده مبارزه خواهد کرد ونفت و پتروشیمی و فولاد را واقعاً ملی خواهد کرد ولی اشتباه میکردم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۳ ۲۱ آذر ۱۴۰۲
دولت ها اگر سرمایه های صندوق های بازنشستگی را حیف و میل نمی کردن امروز خود صندوقها توان پرداخت حقوق باز نشستگانشون را داشتند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۵ ۲۱ آذر ۱۴۰۲
امروزتخم مرغ خریدم .دونه ای.پنج هزارتومن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۳ ۲۱ آذر ۱۴۰۲
اجهاف در حق مستمربگیران
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۲ ۲۱ آذر ۱۴۰۲
بنده افسرارشد بازنشسته ارتش باجایگاه سرتیب۲ حقوقم۱۶تومن هست ای مسئولان بفهمید اینقدرمعیشت بازنشستگان سخت شده لااقل بنام دین برمردم ظلم نکرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۶ ۲۱ آذر ۱۴۰۲
یجور میگه افسر ارشد ارتش و سرتیپ ۲ که انگار نصف اوکراین رو فتح کرده
اونقدر درجه تو ایران الکیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۷ ۲۱ آذر ۱۴۰۲
اگر اونقدری که تو فکر میکنی الکیه توام برو بگیر...!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۳ ۲۱ آذر ۱۴۰۲
پاسخ به ۱۲:۲۶
اولا درود میفرستم به بازنشسته ارتش ودیگربازنشستگان ارتش واین بازنشستگان ۸سال دفاع مقدس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۵ ۲۱ آذر ۱۴۰۲
پاسخ به ۱۲:۲۶
دوست عزیز اوکراین را فتح نکردیم ولی ۸ سال دفاع مقدس گذاشتیم تو براحتی و با آرامش ازشکم مادرت متولد شوی همین برای ما ارتشیان افتخار هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۷ ۲۱ آذر ۱۴۰۲
بنده هم پزشک متخصص بازنشسته یک سازمان دیگر نظامی هستم با جایگاه ۱۸ ( سرتیپ تمامی ) و ۲۶ ماه ارشدیت. فیش حقوقی بنده به ۱۵ میلیون نمی‌رسد!! و مختصری از ۱۵ کمتر است و هیچگونه کسورات وام و متفرقه هم ندارم.. البته احد الناسی باور نمی‌کند. و من هم انتظار ندارم شما یا دیگری باور کند. وقتی منشی عضو شورای شهر تهران چند وقت قبل ماهانه ۳۰ میلیون دریافتی داشت !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۰ ۲۱ آذر ۱۴۰۲
ناشناس
۱۳:۰۷ ۲۱ آذر ۱۴۰۲
درعوض شما با خدا معامله کردی و اون منشی شورای شهر با کی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۶ ۲۱ آذر ۱۴۰۲
بی عرضگی بزرگان ارتش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۵ ۲۱ آذر ۱۴۰۲
خجالت بکش با طرز فکر و حرف زدنت
بله همین ارتشیان غیور بودن که از تو‌ و
ناموست دفاع کردن. تا امثال تو الان زبون
درازی کنن.
...فرزند ایران زمین دوست دار نظامیان
کشورم خصوصا ارتشیان غیور...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۲ ۲۱ آذر ۱۴۰۲
درود بر تمام رزمندگان ایران ارتش سپاه بسیج نیروی دریایی نیروی هوائی و تمام آنها که برای امنیت و آرامش ملت ایران زحمت کشیده و باعث آبروی تمام ایرانیان هستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۸ ۲۱ آذر ۱۴۰۲
رشد محدود حقوق و رشد نامحدود تورم؛ اینم خروجی مجلس انقلابی و دولت محرومان...! دلمون الکی خوش بود به کیا رای دادیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۶ ۲۱ آذر ۱۴۰۲
مجلس غیر انقلابی را هم تجربه کردیم در سالهای قبل و آن موقع هم مشکلات مردم کم نبوده بخاطر دریافت تمام امکانات کشور برای خود مجلسیان اعم خودرو و مسکن و غیرو فقط بلد بودند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۵ ۲۱ آذر ۱۴۰۲
دولت بنگاه‌های بزرگی که سود سرشار میدن را داده به بخش خصوصی که اغلب هم افرادی چون خانواده های .... صاحب شدن ازجمله پتروشیمی ، فولاد مس وبانک های صاحب این شرکتها و شرکتهای زیان ده را داده عوض بدهی به تامین اجتماعی . سود سال قبل فولاد و پتروشیمی نزدیک هزار هزار میلیارد بوده که خیلی بیشتر از بودجه ی دولت محترم است آقایان عوض اینکه روز به روز حقوق کارگر ، کارمند وبازنشسته را کم کنید فولاد و پتروشیمی را ملی کنید که هرروز با باندهایی که دارند دلار را گرانتر میکنند تا سودشان بیشتر شود مگر نفت ملی نیست!!!!!؟؟؟؟ اگر نمیتونید چرا مسئولیت می‌پذیرد کارگری که ۵۳۰۰۰۰۰ حقوق برایش بریدید تنها راه زنده ماندنش خلاف ،دزدی یا خدای ناکرده تن فروشیست که شما بیشتر از او در گناهش شریکید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۸ ۲۱ آذر ۱۴۰۲
الان حداقل حقوق نزدیک دو برابر این عدد هست دیگه خالی بستن خوب نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۵ ۲۱ آذر ۱۴۰۲
وضعیت کارگران شرکتی ازاستمار وبردگی گذشته چون پیمان کاران هر طور که بخواهند رفتار میکنند وبه کسی هم جوابگو نیستندترا بخدا یک فکری به حال کارگران پیمانی بکنید وشما مجلسی ها میتوانید دست واسطه ودلالها کارگری راقطع کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۰ ۲۱ آذر ۱۴۰۲
محور برقرار باشد، مردم سیری چند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۹ ۲۱ آذر ۱۴۰۲
جناب نمایندگان محترم و دولت اگر حقوق 50درصد افزایش پیدا نماید ولی شماها توان مهار تورم را نداشته باشید تاثیری برای مردم ندارد و از طرفی همه مردم کارمند نمی باشند متاسفانه بنظرم دولت جهت کسب درآمد دست در جیب مردم می نماید از افزایش مالیات گرفته و سایر افزایش ها خدمت به مردم با توجیه نادرست از طرفی به راحتی اختلاس و... صورت میگیرد مردم باید جبران این خسارت ها را پرداخت نماید و..... مدیری پیدا نشده اعلام نماید توان خدمت را ندارد به هر طریق می خواهد پست و مقام خود را داشته باشند ؟ برخی از نمایندگان حرف و شعار بسیار خوب میزند ولی چه فایده توان ندارد سایر نمایندگان را قانع نماید آن مصوبه موجب تورم میشود تصویب نشود تاریخ قضاوت می نماید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۸ ۲۱ آذر ۱۴۰۲
درسته ارقام بودجه قابل وصول است . اما به چه قیمتی ؟ به قیمت بالا بردن مالیات ها؟ به قیمت گرانتر شدن کالاها؟ به قیمت رکود در تولید؟ به قیمت تعطیل شدن بنگاه های اقتصادی و بیکاری بیشتر؟به قیمت تورم فزاینده تر؟به قیمت رکود در کسب و کارها؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۵ ۲۱ آذر ۱۴۰۲
چرا حقوق نمایندگان بابد بالا باشد اگر مملکت ندارد همه باید با نداری بسازند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۴ ۲۱ آذر ۱۴۰۲
اگه حقوقو با تورم بالا نبرید. همتون خیانت کارید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۷ ۲۱ آذر ۱۴۰۲
این مجلس به فکر مردم و کارمندان نبوده و نیست
Iran (Islamic Republic of)
الزهرا
۱۰:۵۲ ۲۱ آذر ۱۴۰۲
هی حقوق قشر کارمند، نظامی و معلم را کم کنید و راه را برای انصراف اونا هموارتر کنید زمانی متوجه میشوید که دیگه دیر شده ......کمبود ۲۰ هزار معلم در آموزش و پرورش دلیلش انصراف معلمان در سال های اخیر بوده است .....عدم تمایل جوانان به گزینش در آموزش و پرورش و نیروهای مسلح بحرانی هست که در سال های بعد ضرر جبران ناپذیری را در پی خواهد داشت .....

ای کاش ۴ تا آدم دوراندیش در جایگاه تصمیم گیری بودند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۰ ۲۱ آذر ۱۴۰۲
خیلی خالی بستی از همه بیشتر بود
Iran (Islamic Republic of)
شرکتی مظلوم
۱۰:۴۹ ۲۱ آذر ۱۴۰۲
باسلام و درود خدمت شما طرح ساماندهی کارکنان دولت چیشد ؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۱ ۲۱ آذر ۱۴۰۲
حجت الاسلام والمسلمین سید محسن موسوی در خطبه‌های نمازجمعه این شهر اظهار کرد: امروز قشر زحمت‌کشی در بدنه دولت کار می‌کند که در چنگال قدرتمند پیمان‌کارانی قرارگرفته‌اند که گاهی در بعضی مجموعه‌ها این پیمان‌کاران با آنها مانند استعمار و بلکه بردگی نگاه می‌کنند.

وی افزود: نیروهای شرکتی بین خوف و رجا زندگی می‌کنند و حتی جرات گرفتن مرخصی ندارند و امنیت شغلی آنها صفر است و حتی اگر مجموعه‌ای که در آن کار می‌کند قدرتمند و دولتی باشد زیر نظر پیمان‌کار به ناچار باید بله قربان‌گو باشد.

امام جمعه پل‌دختر گفت: نیروهای شرکتی سالیان سال است دارند داد می‌زنند اما گوش شنوایی برای شنیدن مشکلات آنها نیست، مجلس تصویب کرد آنهایی که خانواده ایثارگر هستند تبدیل وضعیت شوند که این از بهترین اقدام‌ها و انقلابی بودن مجلس در این مسئله خود را نشان داد.

وی افزود: بر این اساس انتظار می‌رود نیروهای دولتی شرکتی که جز جامعه ایثارگری نیستند و مشمول این قانون نمی‌شوند اما با زجر زندگی خود را اداره می‌کنند نیز مورد حمایت دولتیان و مجلسی‌ها تا عمر این مجلس باقی است، قرار گیرند و فکر عاجلی در این زمینه صورت گیرد.

موسوی یادآورشد: نیروهای شرکتی دولتی گمنام هستند و با زجر و منت زندگی می‌کنند، متاسفانه حقوق آنها کم است و عیدی آنها نیز به موقع بدست آنها نمی‌رسد زیرا به حساب پیمان‌کار واریز می‌شود که این با هیچ عدالتی سازگار نیست.

وی افزود: این نیروها چندین بار به نهاد امامت جمعه مراجعه و یا مکاتبه کردند اما علی‌رغم انعکاس این مشکلات تا کنون اقدامی در این زمینه صورت نگرفته و امروز نیز این موضوع از طریق تریبون نماز جمعه مطرح شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۱ ۲۱ آذر ۱۴۰۲
مالیاتو میتونید از همه بگیرید،به همین خیال هستیم وباشید
آخرین اخبار