ورود تدریجی پرندگان مهاجر به کرمانشاه

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی اداره کل محیط زیست استان کرمانشاه با اشاره به ورود تدریجی پرندگان مهاجر به کرمانشاه، از آغاز سرشماری پرندگان از ۱۰ دی ماه خبر داد.

ثریا قربانی معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی اداره کل محیط زیست استان کرمانشاه با اشاره به اینکه زمان حضور پرندگان مهاجر در کرمانشاه با توجه به شرایط آب و هوایی و تغییرات اقلیمی متفاوت است، گفت : هر زمان که سرما در عرض‌های شمالی شدت یابد، مهاجرت پرندگان به عرض‌های پایین از جمله منطقه ما آغاز می‌شود.

وی با بیان اینکه ورود پرندگان مهاجر به کرمانشاه به تدریج آغاز شده و از اواخر آذر و اوایل دی ماه افزایش خواهد یافت، افزود: ماندگاری پرندگان بسته به نوع آن‌ها و شرایط آب و هوایی متفاوت است.

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی اداره کل محیط زیست استان کرمانشاه لک لک سفید، اردک سرسبز، باکلان، چنگر معمولی و ... را از جمله گونه‌های شاخص پرندگان مهاجر دانست که در کرمانشاه دیده می‌شوند و یادآور شد: محل حضور این پرندگان نیز عمدتا حاشیه تالاب‌ها، رودخانه‌ها، دریاچه سد‌ها و... است.

قربانی با بیان اینکه همزمان با مهاجرت پرندگان کار سرشماری آن‌ها نیز آغاز می‌شود، اظهار کرد: سرشماری پرندگان به صورت جهانی در ماه ژانویه و در منطقه ما نیز از ۱۰ دی آغاز می‌شود و حدود یک ماه ادامه خواهد داشت.

به گفته این مسئول، سرشماری پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی در ۲۵ سایت که عمدتا حاشیه منابع آبی است انجام خواهد شد و از نتایج آن برای بررسی وضعیت گونه‌ها، برنامه ریزی برای حفاظت از آن‌ها و ... استفاده می‌شود.

وی تاکید کرد: با شروع فصل سرما و همچنین ورود تدریجی پرندگان مهاجر، پایش و رصد هفتگی آنفلوآنزای پرندگان نیز با همکاری دامپزشکی انجام و هرگونه تلفات مشکوک پرندگان رصد می‌شود که خوشبختانه تاکنون مورد مشکوکی در کرمانشاه مشاهده نشده است .

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار