معاون وزیر جهاد کشاورزی :

سیاستگذاری نادرست خاک های کشور را از بین برده است

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور زراعت با بیان اینکه سیاستگذاری‌های نادرست سبب از بین رفتن خاک‌های کشور به خصوص خاک‌های غنی کشاورزی شده است، گفت: بیشتر این سیاستگذاران هم تحصیل کردگان دانشگاهی و مسئولان کشوری هستند.

علیرضا مهاجر روز دوشنبه در آیین گرامیداشت روز جهانی خاک که در دانشکدگان کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران مستقر در کرج برگزار شد، گفت: یکی از تخریب کنندگان اصلی خاک‌های کشور بخش زراعت است به طوریکه از ۱۸ میلیون هکتار اراضی قابل کشت ۱۲ میلیون هکتار در بخش زراعت است.

وی یکی دیگر از اقدامات در حوزه وزارت جهاد کشاورزی را جلوگیری از فرسایش خاک دانست و اظهار کرد: هر شخم زمین یا هر محصولی که کشت می‌شود اگر مناسب با اکولوژی و خاک منطقه نباشد سبب تخریب خاک شده است.

مهاجر با بیان اینکه از طرف دیگر موضوع غذای مردم و امنیت غذایی نیز مطرح است، گفت: به رغم اهمیتی تولید غذای مورد نیاز مردم باید از بار تخریبی خاک کاست..۷۰ درصد اراضی کشاورزی کشور زیر پنج هکتار است

مهاجر با بیان اینکه برای حاصلخیزی خاک و فعال سازی میکروارگانیسم‌های خاک باید تناوب کشت رعایت شود، افزود: این در شرایطی است که ۷۰ درصد اراضی کشاورزی کشور خرد و زیر پنج هکتار است که نمی‌توان برای آن سیاستگذاری کرد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر اینکه در سیاست گذاری‌ها باید طوری حرکت کنیم تا به شعارهایمان عمل کنیم، گفت: بشر از ابتدای خلقت برای کشت گیاهان مورد نیاز خود در جایی اسکان یافت که کنار آبرفت‌ها و رودخانه هاست که دارای خاک حاصلخیز است که به تدریج این کلاس خاک با افزایش جمعیت زیر ساخت و ساز رفت.

وی با بیان اینکه امروز که دولت تصمیم گرفته که به همه مسکن بدهد و جزو یکی از افتخارات نظام است که همه خانه دار باشند، افزود: یعنی خاک درجه یک یا کلاس A را به این منظور از دست می‌دهیم یا اینکه یا صدور مجوز تاسیس گلخانه هیدروپونیک باز هم بخشی از کلاس A خاک را زیر سقف و بتن می‌بریم.

مهاجر همچنین به موضوع جنگل‌ها اشاره کرد و اظهار کرد: جنگل‌هایی که از میلیون‌ها سال پیش ایجاد شده و تا به امروز به دست ما رسیده، زمانیکه یک درخت دچار آفت و بیماری می‌شود متخصصان این بخش فتوای قطع این درختان را می‌دهند در حالیکه میلیون‌ها سال این درختان وجنگل خود را زنده نگه داشته اند.

وی گفت: حتی در شرایط بیماری درخت خود را از بین برده و خرد و پودر شده و به دل خاک می‌رود که موجب تغذیه خاک و رویش دوباره گیاهان و زنده ماندن جنگل‌ها می‌شود و این در حالی است که مقصران اصلی از بین رفتن خاک ما تحصیل کرده‌ها هستند.

مهاجر با بیان اینکه ما با سیاستگذاری‌های نادرست خاک را تخریب می‌کنیم و بعد برای کاری که می‌کنیم روز خاک را گرامی می‌داریم، تاکید کرد:باید بتوانیم طوری سیاستگذاری کنیم که تخریب خاک را به حداقل برسانیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: با کوچک شدن اراضی کشاورزی تا ۱۰ سال آینده ۹۰ درصد اراضی زیر سه هکتار می‌شود که برای این سه هکتار چه سیاستگذاری می‌شود انجام داد.

وی افزود: در شمال کشور میزان سرانه زمین هفت دهم هکتار است که اگر وارد بخش وراثتی هم شود این زمین‌ها کوچکتر می‌شود و کم کم تبدیل به ویلاسازی می‌شود.

موضوع خاک به رغم تاکیدات مورد غفلت قرار گرفته است

رییس دانشکدگان کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران نیز در این آیین گفت: خاک یکی از مسائلی است که علیرغم تاکیدات زیادی که بر آن می‌شود غفلت زیادی نسبت به آن می‌شود.

«سید محمدعلی ابراهیم زاده موسوی» افزود: همچون موضوع امنیت غذایی که یکی از مهمترین مسایل مبتلابه ایران و دنیا که مورد غفلت قرار گرفته که بعد از جنگ اوکراین نمود بیشتری یافت.

وی تصریح کرد: که پایه‌های اصلی امنیت غذایی آب و خاک است که اهتمام زیادی نسبت به آن نیست که اگر بود با این حجم تغییر کاربری‌ها و از بین رفتن خاک روبرو نبودیم.

ابراهیم زاده موسوی تاکید کرد: بایستی در دانشگاه‌ها به سمت تولید دانش برای حفاظت و احیای خاک برویم که خلاء زیادی در آن داریم از طرفی دیگر جهاد کشاورزی هم در آینده پژوهی کشور باید خروجی‌های خاک را احصاء کند تا ما دانش آن را تولید کرده و دانشمندش را تربیت کنیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۶ ۲۰ آذر ۱۴۰۲
مشکل همین جا هست که برای حفظ محیط زیست واراضی کشاورزی چندین متولی وجود دارد و هر کدام سیاست خاص خود را دارند و برای آسیبی که به محیط زیست وارد میشود هیچکس زیر بار مسیولین نمی رود و پاسکاری میشود.