معدوم‌سازی بیش از ۲۵ تن فرآورده‌های خام دامی غیربهداشتی در سیستان و بلوچستان

از ابتدای سال تاکنون بیش از ۱۶ هزار مورد بازدید بهداشتی از اماکن تولید و عرضه فرآورده‌های خام دامی استان انجام و منجر به معدوم‌سازی بیش از ۲۵ هزار کیلوگرم فرآورده غیربهداشتی شده است.

غلامرضا سرگزی  مدیرکل دامپزشکی استان سیستان و بلوچستان  اظهار داشت: هرگونه کشتار غیرمجاز دام می‌تواند سلامت فرد و جامعه را به خطر اندازد، زیرا هیچگونه نظارتی بر دام و فرآورده‌های حاصله صورت نگرفته و ممکن است مصرف این گوشت باعث بروز و انتقال بیماری در مصرف‌کنندگان شود.

مدیرکل دامپزشکی استان سیستان و بلوچستان افزود: در کشتارگاه‌ها نظارت کامل از ابتدای ورود دام تا خروج لاشه سالم از کشتارگاه توسط متخصصین صورت می‌گیرد و در این راستا به محض ورود دام زنده به کشتارگاه، دام مورد معاینه دامپزشک قرار گرفته و در صورت نداشتن بیماری اجازه کشتار داده می‌شود.

وی ادامه داد: در کشتارگاه کشتار دام تحت نظارت ناظر ذبح شرعی و دامپزشک صورت می‌گیرد و در نهایت لاشه حاصله مورد بازدید دامپزشک کشتارگاه قرار گرفته و در صورت نداشتن بیماری و اطمینان از بلامانع بودن مصرف آن، با نصب لیبل روی لاشه اجازه خروج از کشتارگاه داده می‌شود.

سرگزی با بیان اهمیت موارد فوق، خاطرنشان کرد: به شهروندان اکیداً توصیه می‌شود با اطمینان خاطر گوشت دام‌های ذبح شده در کشتارگاه را مصرف کرده و از مصرف گوشت دام‌های ذبح شده در خارج از کشتارگاه اجتناب کنند.

مدیرکل دامپزشکی سیستان و بلوچستان در خصوص نظارت‌های بهداشتی دامپزشکی بر اماکن تولید و عرضه فرآورده‌های خام دامی استان، عنوان کرد: از ابتدای سال تاکنون در سراسر استان با نظارت‌های بهداشتی مستمر اکیپ‌ها، بیش از ۱۶ هزار مورد بازدید بهداشتی انجام و منجر به معدوم‌سازی بیش از ۲۵ هزار کیلوگرم فرآورده غیربهداشتی شده است.

وی با اشاره به نظارت‌های مستمر در کشتارگاه‌های دام و طیور استان، گفت: از ابتدای سال تاکنون بر کشتار بیش از ۶۳ هزار انواع دام و بیش از یک میلیون و ۹۰۰ هزار قطعه طیور نظارت بهداشتی و شرعی انجام شده است.

سرگزی گفت: مجموعه دامپزشکی تمام تلاش خود را در راستای تضمین امنیت و ایمنی غذایی و نظارت بر چرخه تولید و توزیع فرآورده‌ها را به کار می‌گیرد، اما در این میان ممکن است افرادی سودجو به تخلفاتی در جهت منافع خود گام بردارند که در همین راستا و طی بازرسی‌های به عمل آمده، امسال ۱۲۵ فرد متخلف بهداشتی به مراجع قضایی معرفی شده‌اند و ۷۴ واحد متخلف پلمپ شده است.

مدیرکل دامپزشکی سیستان و بلوچستان افزود: همچنین در این مدت در راستای ایمنی و امنیت غذایی جامعه ۱۷۴ فقره انواع پروانه شامل صنایع وابسته به دام، مسئول فنی بهداشتی و دستیاران، پروانه ساخت و تولید، پروانه خودرو و پروانه بهره‌برداری و تأسیس کارخانجات و کشتارگاه‌ها توسط اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی اداره‌کل دامپزشکی استان صادر یا تمدید شده است.

وی اظهار داشت: از همه مردم استان درخواست داریم در کنار نظارت‌های کارشناسان نظارت بهداشتی دامپزشکی، اگر تخلفی مشاهده کردند مراتب را به سامانه پاسخگویی ۱۵۱۲ دامپزشکی گزارش کنند تا اقدامات و پیگیری‌های لازم انجام شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.