معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی:

کم شدن مواد آلی خاک تهدیدی برای آیندگان است

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی گفت: استفاده از آبیاری‌های غیر اصولی، کم شدن مواد آلی خاک را به همراه دارد و این مسئله تهدیدی برای آیندگان است.

صفدر نیازی شهرکی معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی امروز در همایش روز جهانی خاک که در سالن همایش اتاق اصناف قم برگزار شد، استفاده از آبیاری‌های غیر اصولی را باعث بالا رفتن شوری و از عوامل مخرب خاک دانست و گفت: تغییر کاربری خاک چه مجاز باشد چه غیر مجاز و شوری خاک چالش‌های جدی است که کم شدن مواد آلی خاک را به همراه دارد.

وی افزود: وقتی مواد آلی خاک کم شود رسیدن به بهره وری بالا امکان‌پذیر نخواهد بود.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به ضرورت تهیه نقشه راه برای خاک استان با کمک همه کارشناسان از طراحی سامانه برای انجام کار‌های مطالعاتی و ارائه تحقیقات در آن خبر داد و گفت: بر اساس ماده ۶ قانون حفاظت از خاک، ابلاغی سال ۱۳۹۸، تهیه نقشه راه خاک با هدف آنالیز و رفع مشکلات آن از ضروریات است.

استاندار هم در این همایش با تاکید بر لزوم توجه بیش از پیش بر مدیریت منابع آبی گفت: بر اساس آمار، ۹۰ درصد آب در بخش کشاورزی استفاده می‌شود که با توجه به تولید ۱۳۵ میلیون تن محصولات در این حوزه باید به فکر چاره باشیم.

سید محمد آقامیری افزود: اگر امروز الگوی مصرف اصلاح نشود در برابر نسل آینده باید پاسخگو باشیم.

ارائه کارگاه تخصصی با محوریت بررسی چالش‌های خاک و تجلیل از ۹ برگزیده مسابقات نقاشی، عکاسی و خادمان خاک از دیگر برنامه‌های همایش روز جهانی خاک بود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار