وضعیت بحرانی منابع آب سطحی و زیر زمینی در خراسان جنوبی

سه سد مخزنی خراسان جنوبی در سال جاری خشک شده و بیش از ۸۸ درصد ظرفیت بقیه سدها خالی است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی گفت: به جز سد نهرین و کریت طبس و سد فرخی قاین که تا حدی منابع آبی پایدار دارند، بقیه سد‌های استان از سیلاب فصلی آبگیری می‌شوند لذا به دلیل کاهش بارندگی‌ها در ۲ سال اخیر از نظر ذخیره آب وضعیت مطلوبی نداشته‌اند.

وی تصریح کرد: با توجه به اقلیم گرم و خشک استان و درصد تبخیر بالا، بخشی از آب ذخیره شده در سد‌ها نیز به علت تبخیر از دسترس خارج می‌شود.

وی افزود: خشکسالی‌ها نه تنها میزان آب سد‌های استان را تحت تاثیر قرار داده بلکه به شدت منابع آب زیر زمینی را کاهش داده به گونه‌ای که با توجه به تداوم خشکسالی و کاهش بارندگی در سال آبی ۱۴۰۲ - ۱۴۰۱ نسبت به سال قبل‌تر، کسری مخزن منابع آب زیر زمینی استان ۱۳ درصد افزایش یافت.

سارانی بیان کرد: در خراسان جنوبی هم از نظر منابع آبی سطحی، هم منابع آب زیر زمینی در وضعیت بحرانی قرار داریم و راهکار اصلی در این زمینه مدیریت مصرف در بخش‌های مختلف است.

بنابر آمار رسمی ۱۳ هزار و ۶۸۳ منبع آبی در خراسان جنوبی وجود دارد و سالانه ۹۱۱ میلیون متر مکعب از این منابع آبی برداشت می‌شود که بیشترین حجم تخلیه آب زیر زمینی از طریق چاه‌ها است.

میزان وابستگی به منابع آب زیر زمینی در استان خراسان جنوبی ۸۸.۷ درصد و درصد وابستگی به آب‌های سطحی ۱۱.۳ درصد است در حالی که این اعداد در کشور به ترتیب ۵۵ و ۴۵ درصد اعلام شده است.

 

خشکسالی‌های شدید و متوالی در خراسان جنوبی کمیت و کیفیت آب زیر زمینی را کاهش داده است و به دلیل اضافه برداشت مستمر از منابع آب استان، کسری مخزن تجمعی به چهار میلیارد متر مکعب در سال آبی گذشته رسید.

 

براساس استاندارد‌های جهانی سالانه ۴۰ درصد حجم ورودی آب به سفره‌های زیر زمینی را می‌توانیم برداشت کنیم و در خراسان جنوبی نه تنها ۱۰۰ درصد آب ورودی به سفره‌ها یا قابل برنامه‌ریزی، برداشت می‌شود بلکه در سال آبی گذشته ۱۲۰ میلیون متر مکعب اضافه برداشت شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار