تلاش ناموفق رژیم صهیونیستی برای پر کردن تونل‌های غزه با آب

یک زمین شناس مصری تلاش رژیم اسرائیل برای پر کردن تونل‌های غزه با آب را ناموفق و باعث نابودی محیط زیست و زمین‌های کشاورزی دانست.

عباس شرقی زمین شناس مصری با تاکید بر اینکه حماس بزرگترین شبکه تونل زیرزمینی در جهان را برای مقاومت در برابر اشغالگران ایجاد کرده است، گفت: رژیم صهیونیستی هنوز نتوانسته حماس را از طریق هوا یا زمین نابود کند و در حال حاضر تهدید می‌کند که از آب دریا برای نفوذ به این تونل‌ها استفاده خواهد کرد.

این زمین شناس مصری می‌گوید: بر اساس داده‌های حماس، حدود ۵۰۰ تونل به طول کل حدود ۱۳۰۰ کیلومتر در زیر زمین غزه کنده شده است که کاربری‌های مختلف برای پرتاب موشک، مخفی کردن و مخفی شدن دارد. تونل‌های حماس ابزاری لجستیکی و مکانی برای نگهداری اسلحه و تجهیزات است. از نظر هندسی تونل‌های زیر زمین با بتن اندود و مستحکم شده‌اند و بقیه آن‌ها در صخره‌ها حفر شده‌اند.

وی ادامه داد: زمین غزه کاملاً هموار نیست بلکه شامل رشته‌های صخره‌ای طولی شامل مناطق کم ارتفاع موازی با ساحل دریا به طول حدود ۴۲ کیلومتر و عمق متوسط ​​حدود ۶۰ متر است که در گذشته توسط امواج دریا از سنگ‌های ماسه‌ای و آهکی تشکیل شده است و مقادیری آب شیرین در بین آن وجود دارد.» 

این زمین شناس در پایان گفت: تلاش رژیم صهیونیستی برای وارد کردن آب دریا به تونل‌ها به یکباره مشکل است. این اقدام صرفا تونل‌هایی که در سطح بسیار بالاتری از دریا قرار دارند یا تونل‌هایی که در مناطق صخره ای هستند را تخریب نمی‌کند. از سوی دیگر، این اقدام آثار زیست محیطی مخربی دارد چراکه سفره‌های آب زیرزمینی را از بین می‌برد و با شور کردن خاک باعث نابودی زمین‌های زراعی و محصولات کشاورزی می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار