در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

برگزاری آزمون سردفتری به شرط نیاز جامعه!

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: اگر جذب سردفتر جدید در جامعه نیاز باشد، آزمون سردفتری در سال جاری برگزار خواهد شد.

مجلس شورای اسلامی با تصویب قانون تسهیل صدور مجوز‌های کسب و کار در سال ۱۴۰۰ اقدام مهمی را در جهت آسان کردن دریافت مجوز کسب و کار انجام داد.

این تسهیل صدور مجوز محدود به مشاغل خاص نشد و گستره زیادی از مشاغل را شامل می‌شود.

قانون گذار در ماده ۳ قانون تسهیل صدور مجوز‌های کسب‌و‌کار تصریح کرده است:سازمان ثبت اسناد و املاک کشور موظف است هرساله از طریق سازمان سنجش آموزش کشور نسبت به برگزاری آزمون سردفتری و دفتریاری اقدام نماید و داوطلبانی که حداقل ۷۰ درصد امتیاز میانگین نمرات ۱ درصد حائزان بالاترین امتیاز را کسب کنند به‌عنوان پذیرفته‌شده، جهت طی مراحل مقتضی به سازمان ثبت اسناد و املاک کشور معرفی می‌شوند. هرگونه انتقال امتیاز موضوع این ماده از جمله انتقال امتیاز موضوع ماده (۶۹) این قانون منوط به قبولی انتقال‌گیرنده در آزمون مذکور است.

با توجه به تصویب این قانون موانعی که در گذشته جلوی پای متقاضیان حرفه سردفتری، وکالت و کارشناسی رسمی دادگستری بود برداشته شد و صدور مجوز برای سردفتری اسناد رسمی برای وکالت و کارشناس رسمی آسان‌تر از گذشته شد. 

سال گذشته آزمون سردفتری برگزار شد که از مجموع شرکت کنندگان ۹۲۹۷ نفر قبول شدند که از این تعداد ۸۸۸۷ نفر صلاحیت خود را کسب کردند.

دو روز گذشته مراسم تحلیف ۱۱۰ نفر از افرادی که نمره قبولی و صلاحیت را کسب کردند برگزار شد و ابلاغ سردفتری خود را دریافت کردند و رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور وعده داد تا یکماه آینده ابلاغ سردفتری هزار نفر از پذیرفته شدگان داده خواهد شد.

حال زمان برگزاری آزمون سردفتری در سال جاری مورد سئوال بسیاری از متقاضیان شرکت در آزمون است و سخنان ضد و نقیضی در این خصوص شنیده می‌شود برای روشن شدن موضوع آخرین وضعیت برگزاری آزمون سردفتری را از رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور پیگیری کردیم.

حسن بابایی رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: در حال حاضر ۸ هزار و ۵۰۰ سردفتر اسناد رسمی فعالیت می‌کنند و از طریق آزمون سال گذشته جمعیت ۸ هزار و ۸۰۰ نفری اضافه می‌شود یعنی جمعیت سردفتران در کشور به ۱۷ هزار نفر خواهد رسید. 

وی در خصوص برگزاری آزمون گفت: تصمیم داریم جلسه‌ای را با کمیسیون قضایی و کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی برگزار کنیم و وضعیت موجود و درآمد‌ها تبیین می‌کنیم.

بابایی اظهار کرد: پس این جلسه اگر جذب سردفتر جدید در جامعه نیاز بود قطعا آزمون برگزار خواهد شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۳ ۱۹ آذر ۱۴۰۲
نیاز جامعه اجرای قانون مصوب مجلس است که تمام نیازسنجی ها و ملاحظات در آن صورت گرفته است. آقای رئیس سازمان ثبت به قانون و سند تحول قضایی ملتزم باشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۱ ۱۷ آذر ۱۴۰۲
چرا باید معلوم شه خوب معلومه که نیاز هست آزمون باید برگزارشه یه فکری به حال ما فارغ التحصیلای حقوق بردارین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۲ ۱۷ آذر ۱۴۰۲
من تو انتخابات شرکت نمیکنم .تا امام زمان ظهور کند.ومن را از ظلم ظالمان نجات دهد.وشهرداری اراک موظف است برای کارتن خوابها مکانهای خواب یک متری تهیه کند????
Iran (Islamic Republic of)
شهروند
۲۰:۱۷ ۱۶ آذر ۱۴۰۲
مشاغل تخصصی مثل پزشکی وکالت و سردفتری و روان شناسی کسب و کار محسوب نمی شه.... این مشاغل با جان و مال و آبروی مردم سرکار داره .... و نمی شه با پارامترهای بازار آزاد بهش نگاه کرد.... این مشاغل مال نخبگان علوم انسانی.... در همه ی کشورها برای آزمون وکالت ازمون سخت برگزار می شه و یا ورود به دانشگاه برای این رشته ها سخته... فقط تو کشور ماست که مردم و دانشجویان توقعات عجیب و غریب از جمله انتطار یک پروانه وکالت بدون ازمون دارند...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۱ ۱۶ آذر ۱۴۰۲
انحصار سردفتران باید برداشته شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۸ ۱۶ آذر ۱۴۰۲
احسنت
Iran (Islamic Republic of)
متین
۱۷:۴۷ ۱۶ آذر ۱۴۰۲
خجالت بکشید جمع کنید این بساط ننه من غریبم بازی رو، طبق قانون هر ساله نهادهای متولی باید آزمونهای مربوط رو برای صدور پروانه بدون ظرفیت برگزار کنند، چطور میاید میلیاردی دفاترتون رو میفروشی اونوقت وقتی میخوان پروانه بدن میگید این حرفه پول توش نیست و هیچی نداره و غیره، خواهشمندیم هر چه زودتر وکالت و سردفتری کسب و کار بشه رسما وبساط این آزمونهای جانفرسای سنجش هم جمع بشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۸ ۱۶ آذر ۱۴۰۲
با سلام
ظرفیت را نه سازمان تعیین می کند و نه مردم. بلکه این اقتصاد جامعه است که ظرفیت استخدام را تعیین می کند.با استخدام سال ۱۴۰۱ واقعا تا ۱۰ سال دیگر به سردفتر نیازی نذاریم چون اقتصاد اجازه نمی دهد.انشاله دوستان پذیرفته شده موفق باشند اما متاسفانه در سال‌های آینده با موج عظیم استعفا مواجه و اقتصاد تعداد سردفتران را تعدیل خواهد کرد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۴ ۱۶ آذر ۱۴۰۲
وقتی قانون تصویب شده یعنی تشخیص دادن که نیاز هست آزمون برگزار بشه ، شما باید اجرا کننده قانون باشید و طبق قانون آزمون بگیرید
Iran (Islamic Republic of)
فرشاد عزیزی آبی
۱۵:۴۷ ۱۶ آذر ۱۴۰۲
به نظرم ایجاد دفترخانه هزینه های زیادی داره و تاسیس یک دفترخانه احتمالا ۵۰۰ میلیونی هزینه ببره و منطقی اینه که اول کارشناسی بشه بعد استخدام صورت بگیره.اون بنده خدایی که میخواد سردفتر بشه باید اطلاع رسانی دقیقی بهش بشه.نباید فقط به قصد اشتغالزایی اینده قبول شدگان رو تباه کرد.چون درامد مشخصه به فرض اگر در یک استان۱۰میلیارد از تنظیم اسناد بدست بیاد باید به شکلی تقسیم بشه که دفاتر اسنادرسمی درامد معقولی داشته باشند نه ایتکه بیاییم و به هرتعداد سردفتر بگیریم درحالیکه جمع کل درامد تغییری نکنه وباعث ورشکستگی دفاتر جدید بشیم
Iran (Islamic Republic of)
سلمان
۲۰:۱۸ ۱۶ آذر ۱۴۰۲
خداوندا ریشه انحصار را از دامان نظام اسلامی بزدای.انشاالله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۲ ۱۶ آذر ۱۴۰۲
آخربانکهابراساس نیازجامعه تأسیس شدن که دفاتراسنادرسمی براساس نیازباشنداگرانحصاربرداشته شودفسادکم میشود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۹ ۱۶ آذر ۱۴۰۲
شنیدم جواز سردفتری فقط به شکل موروثی به متقاضیان اعطا میشه
Iran (Islamic Republic of)
شهروند
۲۰:۲۰ ۱۶ آذر ۱۴۰۲
قیاس مع الفارق نکن بانک ها هیچ ربطی به دفاتر اسناد رسمی ندارند....باید سند وجود داشته باشد که دفتر اسناد رسمی افتتاح شود....
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۳:۵۸ ۱۶ آذر ۱۴۰۲
هر مدیر کلی بازنشست میشه یه دفتر اسناد یا دفتر ازدواج بهش کادو میکنن میدن ...بد بخت جوان جویای شغل
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۶ ۱۶ آذر ۱۴۰۲
اقا من سر دفترم بخدا بدون تعصب میگم شهر ما 30دفترخونه داشته بااحتساب قبولی جدیدا 60دفترخونه در گنبد میشن یک دفترخانه ماهیانه 20میلیون فقط هزینه داره
شامل
اجاره دفتر.. پول اب. برق. گاز. پول کارمند. پول 15درصد حق دفتر یار. مالیات سالانه دستگاه پوز.. بخدا واسه منون بمونه 12تومن ماهیانه اونم با کلی فشار عصبی مشکلات. و مهمتر از ان مسولیت که خدای ناکرده در اسناد اشتباهی ازت سر بزنه یک طرف اصلا ب صرفه نیست این سردفترا جدید بیان ما که باید جمع کنیم
Iran (Islamic Republic of)
بیکار
۱۲:۲۳ ۱۶ آذر ۱۴۰۲
آره دیگه نمیخان بزارن درآمد ماهی چند ده میلیونی که دفاتر دارن و تازه ظاهرشه کم بشه..تازه جدیدا تو خبرا آمده بود ی دفتر خونه بسش از یک میلیارد برای ی سند حق تحریر گرفته..
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۱۲:۲۰ ۱۶ آذر ۱۴۰۲
داستان سردفتری شبیه آشپزخونه ای هست که چند تا آشپز داره .بزرگوار یه آشپزخونه یه آشپز نیاز داره..مگه یه شهر چقدر ظرفیت جذب سردفتر داره . این اتحصار نیست این واقعیت را باید پذیرفت که بخش اعظمی از سردفتران الانشم به زور دفترو اداره میکنن خدا به داد این تازه واردها برسه.مگر اینکه حق التحریر مربوط به دفترخونه هرسال افزایش چشمگیری داشته باشه هزینه ۴ تا وکالت الان پول یه پرس ناهاره . ادم اینو به کی بگه
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۲:۰۱ ۱۶ آذر ۱۴۰۲
سال هاست این مشکل وجود داره لطفا این بساط انحصار رو از سردفتری و آزمونش جمع کنید .یکی از بهانه های این افراد انحصار طلب این هست که می گویند سردفتری کسب و کار نیست .حال سوال این جاست چه طور زمان فروش نجومی حق امتیاز این دفترخانه ها یا انتقال موروثی در یک خانواده که در راستای منافع این افراد هست کسب و کار محسوب می شود .در ضمن همین الان بررسی کنید ببینید این افراد علاوه بر کار سردفتری دارای چند شغل دیگر هستند و فرصت های اشتغال چه قدر از افراد بیکار جامعه رو اشغال کردند ولی وقتی جایگاه انحصاری خودشان در خطر باشد چه مظلوم نمایی ها که نمی کنند .زندگی بسیاری از این افراد به دلیل این انحصار طولانی نجومی و با درآمدهای کلان می باشد که به راحتی قابل بررسی است .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۴ ۱۶ آذر ۱۴۰۲
چند تا سردفتر از نزدیک می شناسی ؟؟؟؟!!! واقعا می شناسی یا بر اساس تصور و رویا فکر می کنی که سردفترها پولدار هستند؟؟؟؟!!!!! من سردفترم از سال ۹۷ با همین تصورات سردفتری را انتخاب کردم ولی الان حتی به اندازه ی کارمند درامد ندارم... در حال مطالعه هستم ازمون های استخدامی را قبول شم استعفا بدم برم... اگه چند تا شغل دارند از کجا معلوم به خاطر درآمدشان از شغل های دیگه پولدار نشده باشند؟؟؟؟!!! و سردفتری فقط به خاطر پرستیژ حفظ نکرده باشند....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۳ ۱۶ آذر ۱۴۰۲
صدور...هزار داوطلب ثبت نام کردن نه هزار نفر فقطططط قبول چرا وکالت سردفتری کسب و کار نمیشه بالاخره.؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۳ ۱۶ آذر ۱۴۰۲
نیاز رو چه کسی تشخیص میدهد ؟ مردم یا شما
آخرین اخبار