قدمت چوگان به پنج هزار سال قبل برمی گردد

دبیر فدراسیون چوگان قدمت این رشته را براساس یافته‌های باستان شناسی مربوط به حدود چهار تا پنج هزار سال قبل دانست.

عبدالله موذن زاده، دبیر فدراسیون چوگان در مجمع انتخابات ریاست هیات چوگان استان کرمانشاه، با اشاره به قدمت چندین هزار ساله چوگان، گفت : براساس گزارشات تاریخی این رشته به حدود ۲۶۰۰ سال قبل یعنی به دوره هخامنشیان بر می‌گردد، اما براساس یافته‌های باستان شناسی، قدمت این رشته چهار تا پنج هزار سال است؛ بنابراین چوگان میراث تاریخی کشورمان است و انتظار می‌رود که توجه ویژه‌ای به این رشته شود.

دبیر فدراسیون چوگان تصریح کرد: در بین حدود ۵۳ فدراسیونی که در کشور وجود دارد، سه فدراسیون آن یعنی چوگان، کشتی و ورزش‌های باستانی رشته‌های اصیل ایرانی بوده و مابقی عموما وارداتی هستند.

موذن زاده چوگان را رشته‌ای خاص نامید و افزود: این رشته سابقا جزو رشته‌های المپیکی بود، اما از آنجایی که برگزاری آن هزینه‌های زیادی را به میزبان تحمیل می‌کرد، از مسابقات المپیک خارج شد.

وی گفت: اینکه فدراسیون ما مانند برخی دیگر از فدراسیون‌ها برجسته نیست، به این علت است که رشته ما یک رشته قهرمانی نیست. تنها بخشی از چوگان ورزش است و مابقی آن تاریخ و فرهنگ غنی گذشته ما را نشان می‌دهد.

دبیر فدراسیون چوگان افزود: در زمان‌های باستان، این رشته را فقط طبقه مرفه و بویژه امیران و حاکمان بازی می‌کردند و همه باید به آن اشراف داشتند، لذا ورزشی بسیار گسترده بود.

وی تصریح کرد: با وقوع انقلاب صنعتی و خارج شدن اسب از حیات روزمره، این بازی هم کم کم به سمت فراموشی رفت و تنها در بین اقشار خاصی از جمله عشایر استمرار داشت.

موذن زاده یادآورشد: سرانجام در سال ۱۳۸۱ فدراسیون چوگان در کشورمان تشکیل شد تا دوباره این رشته را احیاء کند و تاکنون هم اقداماتی انجام شده است.

وی به ثبت چوگان در فهرست میراث ناملموس یونسکو هم اشاره کرد و گفت: هرچند برخی از کشور‌ها برای ثبت این میراث کهن ایرانیان به نام خود در فهرست آثار جهانی تلاش کردند، اما ناکام بودند.

دبیر فدراسیون چوگان با تاکید براینکه نگاه به این رشته باید نگاهی پرستارانه باشد، اعلام کرد: این رشته یک میراث است، بنابراین باید به مانند یک پرستار از آن مراقبت کنیم.

وی به راه اندازی رسمی این رشته در کرمانشاه اشاره کرد و گفت: از هیات استان حمایت‌های لازم را بویژه در بحث تجهیزات و آموزش خواهیم داشت و از اداره کل ورزش و جوانان استان هم می‌خواهم که یک زمین "مانژ" را برای این هیات در نظر بگیرند .

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.