شرکت ۱۴ درصد جمعیت قشم در پویش سلامت وغربالگری

 مدیر شبکه بهداشت شهرستان قشم گفت: ۱۴ هزار نفر معادل چهارده درصد جمعیت هدف این جزیره از ۲۰ آبان امسال تاکنون در پویش ملی سلامت و غربالگری دیابت و فشار خون شرکت کردند.

یاسر مرادی مدیر شبکه بهداشت شهرستان قشم گفت: در "پویش ملی سلامت" که از ۲۰ آبان ماه امسال آغاز شده است و تا ۱۵ دی ماه ادامه دارد، تمامی افراد ۱۸ سال و بالاتر و تمامی زنان باردار ایرانی ساکن در کشور به صورت رایگان از نظر دیابت و فشارخون بالا بررسی و غربالگری می‌شوند.

او گفت: هدف از اجرای این پویش افزایش آگاهی عمومی از عوامل خطر دیابت و فشارخون و کنترل بیماری در مبتلایان و نیز شناسایی بیماران از طریق غربالگری است.

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان قشم گفت: از ۱۴ هزار نفری که تاکنون در مناطق زیر پوشش این شبکه غربالگری شده اند، ۹۷۶ نفر سابقه دیابت داشته و ۱۸۲ نفر دارای قند خون بالا بدون سابقه دیابت (مشکوک به دیابت) شناسایی شدند.

مرادی اضافه کرد: همچنین یکهزار ۶۹۴ نفر از افراد غربالگری شده در این پویش سابقه فشار خون داشته و ۱۵۶ نفر مشکوک به فشار خون بالا بودند.

وی با بیان اینکه با وجود ارائه رایگان این طرح استقبال مردم برای دریافت و انجام خدمات غربالگری مطلوب نیست، گفت: عدم آگاهی جزیره نشینان از خدمات مراکز جامع سلامت موجب کاهش مراجعه گروه‌های سنی مختلف به‌ ویژه میانسالان و سالمندان به این مراکز شده است.

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان قشم گفت: مراکز خدمات جامع سلامت این جزیره در ساعت های اداری فعال هستند و در صورت استقبال جزیره نشینان و گروه‌های هدف شیفت عصر نیز فعال می‌شود.

وی گفت: تاکنون جمعیت کمی برای غربالگری مراجعه کرده‌اند از این رو طبق جدول زمان‌بندی از برنامه عقب هستیم و به مشارکت مردم برای اجرای موفق این برنامه ملی نیاز داریم.

 فشارخون بالا یا پرفشاری شریانی نوعی بیماری مزمن است که در آن فشار خون در شریان‌ها بالا رفته و به دنبال این افزایش فشار، قلب باید برای حفظ گردش خون در رگ‌های خونی شدیدتر از حالت طبیعی فعالیت کند.

دیابت نیز به اختلال سوخت و ساز مواد قندی در بدن، بیماری دیابت می گویند. این اختلال به دلیل نبود ترشح و یا ناکافی بودن ترشح انسولین ایجاد می‌شود؛ در نتیجه میزان قند خون بالا می‌رود انواع دیابت شامل مواردی همچون دیابت نوع یک، دیابت نوع ۲ و دیابت بارداری است.

برچسب ها: فشار خون ، بهداشت ، قشم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.