علوی مطرح کرد؛

لزوم بستر سازی برای مشارکت هر چه بیشتر شهروندان در اداره شهر

عضو شورای شهر تهران گفت: موظف به بستر سازی برای مشارکت هر چه بیشتر شهروندان در اداره شهر هستیم.

سیداحمد علوی عضو شورای شهر تهران گفت:  امروز روز جهانی داوطلب است. شورای اسلامی شهر تهران هم از سال ۱۳۹۳ نامگذاری روز چهاردهم آذر ماه هر سال را به عنوان روز ملی داوطلب به تصویب رسانده است. هدف از این نامگذاری، ترویج فعالیت‌های داوطلبانه در سازمان‌ها و گروه‌های مردمی، نهاد‌های محلی و کنشگران فعال اجتماعی برای رسیدن به پیشرفت در سطح محلی، ملی و بین المللی است. ما این روز و هفته کار داوطلبانه از ۱۴ تا ۲۱ آذر ماه را برای توجه به افزایش سرمایه اجتماعی، مناسبتی مهم و ارزشمند می‌دانیم و آرزومندیم روزی تهران را شهری دوستدار و حامی داوطلب معرفی کنیم. شهری که شهروندان نسبت به آن تعلق خاطر داشته باشند، احساس مسئولیت کنند و دغدغه‌ی بهتر شدن شهر خود را داشته باشند و در این راه تلاش کنند.

وی گفت: ما به عنوان نمایندگان مردم برای اداره شهر، موظف به بستر سازی برای مشارکت هر چه بیشتر شهروندان در اداره شهر هستیم نه افزایش عمق و دامنه تصدی گری ها. این را قانون اساسی، قوانین جاری، برنامه‌های توسعه، مقرره‌های قبلی شورا و مشی و سیاست‌های شورای ششم هم تأیید می‌کند. باید بگویم مدیریت شهری از ظرفیت‌های قابل توجهی برای گسترش فضای کار داوطلبانه و جهادی در تهران برخوردار است که می‌توان به برخی از آن‌ها اشاره کرد:

علوی بیان کرد: در موضوع محیط زیست شهری به ویژه مدیریت پسماند که از مسأله‌های بسیار مهم شهر به شمار می‌رود زمینه‌سازی برای بهبود عملکرد و نقش عملی و نظارتی تشکل‌های مردمی از اهدافی است که در طرح جامع مدیریت پسماند مصوب شورای شهر با صراحت مورد توجه قرار گرفته است. همچنین زمینه سازی برای ترویج آموزش‌های همگانی مشارکت محور به ویژه برای رفع اثرات سوء اجتماعی فرایند جمع آوری و حمل و نقل پسماند مسئله بسیار مهمی برای مشارکت داوطلبان می‌باشد. در موضوع پیشگیری و مواجهه با آسیب‌های اجتماعی و حمایت از آسیب دیدگان و افراد در معرض آسیب، حضور و فعالیت صد‌ها تشکل مردمی و مؤسسه خیریه در این عرصه نشان از دغدغه مندی و توجه شهروندان به این موضوع می‌باشد. بی تردید ظرفیت‌های مشارکتی بیشتری در این حوزه وجود دارد که با ایجاد بستر‌های مناسب قابل تحقق خواهد بود.

عضو شورای شهر تهران گفت: موضوع مدیریت بحران نیز که در برنامه‌های میان مدت مورد توجه شورا قرار گرفته است برای ظرفیت‌سازی حضور داوطلبان بسیار ضروری است. شهر ما نیازمند سازماندهی، آموزش و ایجاد بستر‌های عملی برای حضور جدی‌تر و محسوس داوطلبان برای پیشگیری و مواجهه با بحران‌ها می‌باشد. در مجموع باید بگویم برنامه ایجاد عرصه‌های کار داوطلبانه و جهادی دیگر یک شعار و وعد ه‌ای در پس اولویت‌های اجرایی نیست بلکه با شرایط امروزی تحول در مدیریت شهری یک ضرورت و در اولویت‌های نخست می‌باشد. بر‌اساس فرمایش مدبرانه مقام معظم رهبری ضروری است اداره امور را به دست حلقه‌های میانی بسپاریم. در این راه لازم است به مردم اعتماد کنیم و در سیاستگذاری به جای تمرکز و تصدی گری، با رویکرد تسهیلگری، راه را برای مشارکت جویان و داوطلبان هموار کنیم.

برچسب ها: شورا ، اداره شهر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار