طرح الگوی کشت در ۱۷۴ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان بوشهر اجرایی شد

مدیر کل امور اشتغال و سرمایه ‌گذاری استانداری بوشهر گفت: طرح الگوی کشت در ۱۷۴ هزار هکتار از اراضی کشاورزی این استان اجرایی شد.

ضرغام حیدریه روز دوشنبه در نشست مسئولان سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر اظهار کرد: با هدف استفاده بهینه از منابع آبی و افزایش بهره‌وری و راندمان تولید، طرح الگوی کشت در استان بوشهر اجرایی شد.

وی افزود: این طرح در سطح ۱۷۴ هزار هکتار از اراضی کشاورزی این استان هدف‌گذاری شده است.

مدیر کل سرمایه گذاری و امور اشتغال استانداری بوشهر خاطر نشان کرد: طرح الگوی کشت با مشارکت و همراهی شرکت آب منطقه‌ای استان اجرایی شده که در پی آن کارگروه شهرستانی با ریاست فرمانداران، مدیریت جهاد کشاورزی و آب منطقه‌ای شهرستان نیز آغاز به کار کرده است.

کبری توکلی معاون جهاد کشاورزی استان بوشهر نیز بیان کرد: خشکسالی‌های چند سال اخیر در بوشهر و استان‌های بالادست و به دنبال آن کاهش منابع آبی سطحی و زیرسطحی ایجاب کرده طرح الگوی کشت در اولویت برنامه‌های حوزه کشاورزی استان قرار گیرد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی استان بوشهر تصریح کرد: هدف از اجرای این طرح کنترل منابع آب و خاک، کشت متناسب با نیاز بازار و جلوگیری از تولید زیاد محصول در بازه زمانی خاص، تنظیم بازار مصرف، کنترل سطوح زیرکشت و مدیریت تولید محصول است.

توکلی اضافه کرد: کشت تمامی محصولات سازگار با استان بوشهر مانند علوفه، دانه‌های روغنی، گندم، جو، گیاهان دارویی و محصولات جدیدی مانند کاکتوس آپونتیا، میوه‌های استوایی، بادام زمینی و حذف جالیز و صیفی در پایاب سد‌های استان و تغییر تاریخ کشت به دوره سبز آبیاری و استفاده از ارقام زودرس از اهداف برنامه‌های ابلاغی در حوزه طرح الگوی کشت استان بوشهر به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: برنامه الگوی کشت از مهرماه به چهار شهرستان "دشتستان"، "دشتی"، "دیر" و "جم " اعلام شد که در مجموع در این چهار شهرستان در سال زراعی جاری هشت هزار و ۱۵۰ هکتار سطح اراضی کشت گوجه فرنگی و جالیز و سایر سبزیجات کاهش یافته است.

توکلی افزود: سطح زیر کشت اراضی گوجه‌فرنگی استان بوشهر ۶ هزار و ۳۳۰ هکتار و سطح اراضی کشت جالیز یک‌هزار و ۴۴۰ و سایر سبزیجات ۳۸۰ هکتار تعیین شده است.

وی عنوان کرد: سطح زیر کشت محصولات گندم، جو، دانه روغنی و میوه‌های استوایی در مجموع چهارهزار و ۲۵ هکتار افزایش یافته است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.