صادرات صنایع دستی در تربت‌حیدریه ۶۰ درصد افزایش یافت

رییس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تربت‌حیدریه گفت: صادرات چمدانی صنایع دستی این منطقه از ابتدای امسال تاکنون ۶۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته است.

علی محمدی گفت: به طور متوسط و با احتساب نوسانات دلار، هر ماه سه میلیارد ریال صادرات چمدانی در تربت حیدریه انجام شده است.

وی بیان کرد: تولیدات چرمی دست‌دوز، خراطی چوب، تولیدات نمدی، بافته‌های داری (گلیم و فرش که دارای دار هستند)، گوهرتراشی (عقیق) و رو دوزی‌های سنتی به ترتیب بیشترین میزان صادرات چمدانی را به خود اختصاص داده‌اند.

رییس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تربت‌حیدریه با بیان اینکه صادرات چمدانی صنایع دستی این شهرستان به کشور‌های آسیایی، اروپایی و آمریکایی انجام می‌شود، افزود: کشور‌های سوئد، آمریکا، کانادا، استرالیا، ترکیه، لبنان، آذربایجان، عراق، امارات و اتریش بیشترین علاقه‌مندان به صنایع دستی تربت‌حیدریه هستند.

وی از جمله دلایل افزایش صادرات این خطه را نوآوری و خلاقیت در رشته‌های مختلف صنایع‌دستی به‌ویژه تلفیق و کاربری سنگ عقیق به عنوان یکی از ظرفیت‌های خدادادی در معادن این منطقه عنوان کرد و گفت: خوشبختانه از ظرفیت مراکز علمی، دانشگاهی و مرکز رشد شهرستان در این زمینه به خوبی استفاده شده است.

محمدی بیان داشت: در شهرستان تربت‌حیدریه هزار و ۳۰۰ هنرمند در بیش از ۲۰ رشته صنایع‌دستی از جمله ابریشم‌کشی، تراش سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی، زیور آلات سنتی، ابریشم‌بافی، تولیدات چرمی، خراطی، فرت بافی، گلیم بافی، نمدمالی، منبت کاری، زری‌بافی، رنگرزی سنتی، سفال، سرامیک، میناکاری، رودوزی‌های سنتی، حکاکی و قفل سازی فعالیت می‌کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.