تورم ترکیه در ماه جاری به ۶۲ درصد رسید

داده‌های تازه اقتصاد ترکیه نشان می‌دهد تورم سالانه ترکیه در ماه نوامبر به ۶۱.۹۸ درصد افزایش یافته است.

تورم سالانه ترکیه در ماه نوامبر افزایش یافته و به نزدیک به ۶۲ درصد رسید، داده‌های رسمی روز دوشنبه نشان داد که مطابق با انتظارات و آخرین پیش بینی‌های مقام پولی افزایش نرخ است.

براساس گزارش روزنامه دیلی صباح ترکیه، موسسه آماری ترکیه (TurkStat) اعلام کرد که نرخ شاخص قیمت مصرف کننده (CPI) در ۱۲ ماه منتهی به نوامبر به ۶۱.۹۸ درصد افزایش یافته است. تورم ماهانه نیز نسبت به ماه قبل ۳.۲۸ درصد افزایش یافت.

انتظار می‌رود تورم در ماه می ۲۰۲۴ در حدود ۷۰ تا ۷۵ درصد به روند صعودی خود ادامه دهد. اقتصاددانان شرکت‌کننده در نظرسنجی خبرگزاری آناتولی تخمین زدند که CPI در ماه نوامبر ۳.۶۸ درصد افزایش خواهد یافت، در حالی که مؤسسات در نظرسنجی رویترز انتظار داشتند که قیمت‌ها ماهانه ۳.۹ درصد افزایش یابد و پیش‌بینی‌ها بین ۳ تا ۴.۶۲ درصد باشد.

بانک مرکزی ترکیه در ماه گذشته تصمیم گرفت نرخ بهره را تا ۴۰ درصد افزایش دهد و گفت که چرخه انقباض در مدت کوتاهی تکمیل خواهد شد. این بانک گفت: شاخص‌های اخیر نشان می‌دهد که تقاضای داخلی شروع به تعدیل کرده است، با این حال، سطح تقاضای داخلی موجود، چسبندگی تورم خدمات و ریسک‌های ژئوپلیتیکی فشار‌های تورمی را زنده نگه می‌دارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۱ ۱۳ آذر ۱۴۰۲
خوب....‌. ما چی.....
Iran (Islamic Republic of)
نااشنا
۱۸:۵۳ ۱۳ آذر ۱۴۰۲
درصد تورم در ایران به چند درصد رسیده است.
آخرین اخبار