گام نخست خودکفایی کاغذ برداشته شد

گام نخست خودکفایی کاغذ با پیگیری و هم‌افزایی وزراتخانه‌های مختلف اعم از وزارت فرهنگ، صمت، آموزش و پرورش و همچنین معاونت اول ریاست‌جمهوی محقق شد.

موضوع کاغذ همواره یکی از دغدغه‌های دولت‌های مختلف بوده و ناشران، صاحبان مطبوعات، چاپخانه‌داران و حتی آموزش و پرورش از جمله مطالبه‌گران همیشگی این کالای اساسی بوده‌اند.گرانی کاغذ و در راستای آن کمبود این کالای پرمصرف در زندگی روزمره در دوره‌های مختلف همواره از مشکلاتی است که دولت‌ها سعی در حل و رفع آن که گاهی تبدیل به معضل شده، داشته‌اند.

دولت سیزدهم به عنوان دولت مردمی از ابتدای روی آمدن یکی از دغدغه‌ها و اولویت‌های اصلی‌اش حل این معضل گران بود. سیدابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور کشورمان از روز‌های ابتدایی روی کار آمدن دولت سیزدهم پیگیر موضوع کاغذ بوده و همواره با تاکید بر استفاده از ظرفیت‌های داخلی وعده خودکفایی در تولید این کالای استراتژیک را داشته است.

تولید کاغذ داخلی در دولت سیزدهم به عنوان یکی از اولویت‌های اصلی نسبت به بسیاری دیگر از اولویت‌ها در دستور‌کار دولت و با قید فوریت قرار گرفت و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان یکی از متولیان اصلی، مسئول پیگیری این امر تا حصول نتیجه شد.

در این میان بسیاری از کارشناسان این حوزه باوری بر خودکفایی در این امر نداشته و به قول رئیس جمهور نفوس بد زده‌اند و این در حالی است که امروز قرار است این خودکفایی در کارخانه چوب و کاغذ مازندران برپا شود و یک وعده که از نظر بسیاری به شعار نزدیک بود، به منصه ظهور برسد.

محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ در دولت مردمی به عنوان پیگیر اصلی خودکفایی کاغذ همواره تاکید بر این داشته که در خودکفایی کاغذ به مرحله‌ای خواهیم رسید که علاوه بر عدم نیاز به واردات این کالا که این روز‌ها زیاد درباره آن سخن می‌رود، به مرحله صادرات هم خواهیم رسید. در زمان بررسی وضعیت فرهنگی کشور برای برنامه جامع دولت در سال ۱۴۰۰ یکی از مسائلی که به شدت محل نگرانی بود، وضعیت اقلام فرهنگی از جمله موضوع کاغذ مورد نیاز نشریات و کتب به‌ویژه کتاب‌های درسی بود.

بر اساس این گزارش، پس از در اولویت قرار گرفتن موضوع کاغذ در دولت سیزدهم و پیگیری‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، کارگروه کاغذ در معاونت اول ریاست جمهوری با ریاست دکتر مخبر و عضویت وزرای فرهنگ، صمت و معاونان مربوطه تشکیل شد و مدیرعامل‌های بانک‌ها و بخش مردمی و خصوصی نیز به این حوزه اضافه شدند.

کارخانه چوب و کاغذ مازندران، کارخانه کاغذ پارس، کارخانه دیبای شوشتر و کارخانه زاگرس فارس از جمله کارخانه‌های بزرگ تولید کاغذ داخلی کشور است که هر کدام بخشی از تولید کاغذ را برعهده دارند.

کارخانه چوب و کاغذ مازندران به عنوان یکی از کارخانه‌ها که بخش عظیمی از کاغذ تحریر کشور را تامین می‌کند امروز میزبان گام نخست خودکفایی تولید اساسی‌ترین کالای فرهنگ و مطالعه کشور بود و با این اتفاق نشان داده شد که با تکیه بر ظرفیت‌های داخلی و توان فکری کارشناسان و پژوهشگران داخلی می‌توان به خودکفایی و حتی صدور تفکر به دیگر کشور‌ها رسید.

امروز دهم آذر وعده‌ای محقق شد که دغدغه بسیاری از مطالبه‌گران نشر تفکر و دانایی به اتمام خواهد رسید. امروز در کارخانه چوب و کاغذ مازندران، گام نخست خودکفایی در تولید کاغذ داخلی را برمی‌داریم و امیدواریم به زودی گام صدور آن به خارج از کشور را نیز برداریم.

صفر تا صد خودکفایی کاغذ فرهنگی

محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در زمینه روند رشد حجم تولید کاغذ در کشور گفت: در زمان بررسی وضعیت فرهنگی کشور برای برنامه جامع دولت در سال ۱۴۰۰ یکی از مسائلی که به شدت محل نگرانی بود، وضعیت اقلام فرهنگی از جمله در موضوع کاغذ که مورد نیاز نشریات، کتب بود که در حوزه آموزش و پرورش برای کتاب‌های درسی نیاز است.

 اسماعیلی افزود: ارزیابی ما در آن سال این بود که حداقل به ۸۰ هزارتن داریم که به تولید برسیم و وضعیت کشور را به لحاظ نیاز‌های این بخش تامین کرد درحالی که تولید کاغذ در آن زمان چیزی در حدود ۵ هزارتن بود.

وزیر فرهنگ با اشاره به همکاری دستگاه‌های مختلف در جهت رشد تولید کاغذ تصریح کرد: این یک‌کار بسیار جامعی را می‌طلبید لذا ما با همکارانمان در بخش‌های مختلف وارد گفتگو شدیم، کارگروه کاغذ در معاونت اول ریاست جمهوری با ریاست دکتر مخبر و عضویت بنده و وزیر محترم صمت و معاونین ذیربط تشکیل شد و همچنین مدیرعامل‌های بانک‌ها نیز به این حوزه اصافه شدند.

وی افزود: همچنین دستگاه‌هایی از بخش‌های خصوصی و مردمی نیز به این کارگروه اضافه شدند. بنابراین ما به تدریج جلو آمدیم و سال گذشته در ۱۴۰۱ به عدد ۴۰ هزارتن و امسال به عدد ۸۰ هزارتن رسیدیم.

وی افزود: اکنون کل تولید کاغذ مورد نیاز آموزش و پرورش برای ۱۵۵ میلیون کتاب درسی به صورت صد درصد داخلی انجام می‌شود که ۴۵ هزارتن برای چاپ کتب درسی و ۵ هزارتن برای جلد کتاب است.

وزیر فرهنگ ادامه داد: در شیراز نیز یک مجموعه جدید را آماده بهره‌برداری می‌کنیم که خودش نزدیک به ۵۰ هزارتن به تولید کاغذ ما اضافه خواهد کرد و این تا پایان سال ۱۴۰۲ ان‌شاءالله ظرفیت تولید ما به حدود ۱۳۰ هزارتن خواهد رسید درحالی که نیاز اصلی و اولیه در نشر، مطبوعات و کتاب حدود ۸۰ هزارتن است از این رو این اتفاق مبارکی است و دولت با قوت این مساله را ادامه می‌دهد.

وی تاکید کرد: تلاش داریم در پایان ۴ سال تمام نیاز‌های داخلی را با حداکثر امکان پوشش دهیم و بخشی را هم به خارج از کشور صادر کنیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۴۰ ۱۱ آذر ۱۴۰۲
خداکنه این کاغذها نشه مجله وروزنامه های بی سروته ابتذال وبی فرهنگی
Iran (Islamic Republic of)
محمد محمدی
۰۰:۰۰ ۱۱ آذر ۱۴۰۲
کاغذ رو تولید کردید خوب ، ایا قیمت کتاب چه درسی و چه غیر درسی رو کاهش دادید،؟ هر کتابی که چاپ میشه قیمتش چند برابر چاپ قبلیش هست....این درست میشه. کتابی که قیمت اش ۸۰ هزار تومن بود و الان در بازار ۳۰۰ هزار تومانه....ایا به قیمت قبل برمیگردا و کاهش پیدا میکنه..!!!!؟؟؟خیر نمیشه و سودی برای مردم کارتون نداره
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۳:۱۵ ۱۰ آذر ۱۴۰۲
کاغذ تنها کلایی می باشد که واردات آن افتخار است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۱ ۱۰ آذر ۱۴۰۲
چوب این کاغذها از منابع طبیعی در حال نابود شدن هست دیگه مثل نفتمون که در حال تموم شدن هس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۹ ۱۰ آذر ۱۴۰۲
قمپزی دیگر
United States of America
ناشناس
۱۸:۴۴ ۱۰ آذر ۱۴۰۲
دست از سر جنگل های ایران بردارید ! پدر ایران را درآوردید چیز از کشورمان باقی نمانده . شما اهل کجا هستید ؟ چرا انقدر ضد ایرانیان‌هستید بروید
Iran (Islamic Republic of)
فرزند چهارم که کپن نداشت
۲۲:۵۰ ۱۰ آذر ۱۴۰۲
پرچم غارتگر ها چی میگه سر در پیامت؟ شماها سرزمین سرخپوستان رودغارت کردید و ملتش رو قتل‌عام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۰ ۱۰ آذر ۱۴۰۲
کره شمالی هم توکاغذ خودکفات اولا دربخش خصوصی سالهاست ایران هست ودوما وقتی اقتصادبابهره بانک واشرافیت وگزینشی برای جیب بعضیا داریم وثادرات میتونیم کنیم بجزضررچه سودی داره
Germany
ناشناس
۱۸:۱۱ ۱۰ آذر ۱۴۰۲
قبلا " از اینگونه خودکفایی ها دیده ایم که بعد از چند ماه مشخص شد که گفتاردرمانی و تبلیغات است مانند خودکفایی گندم - جو - برنج و .....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۱ ۱۰ آذر ۱۴۰۲
گام نخست بعد از ۴۵ سال؟.؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۶ ۱۰ آذر ۱۴۰۲
خودکفایی کاغذمساویست با تغییرات وهوای کشورمخصوصا استان شمالی باقطع درختان بارش کم وبصورت باران سیلاب براه میفته ومنابع طبیعی را از بین بردن هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۳ ۱۰ آذر ۱۴۰۲
از ساخت مسکن رسیده به احیا پروژه‌های نیمه تمام و سیاه بازی و سردواندن مردم که ما کارنامه خوبی داریم .وعده ساخت چهار میلیون خانه کو. بخاطر وعده ساخت چهار میلیون خانه بهت رای دادند نه اتمام پروژه نیمه تمام . پروژه مسکن تورا کی باید کامل کند که چند ساله پول از مردم گرفتید و سرکار گذاشتید مردما
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۳ ۱۰ آذر ۱۴۰۲
وقتی از خودکفایی صخبت می شود بر باد دادن منابع آب های کشور به عنوان خوکفایی در کشاورزی و خصوصا گندم نمایان می شود و حالا کاغذ مواد اولیه برای کاغذ عمدتا چوب درختان جنگلی است حال وضعیت جنگل های کشورمان چقدر اجازه تولید کاغذ مصرف داخل را می دهد ؟ صادر کردن پیش کش !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۱ ۱۰ آذر ۱۴۰۲
چوب آن قرار نیست تولید داخل باشد باهوش چوب رو وارد می کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۸ ۱۰ آذر ۱۴۰۲
اگه قرار نیست داخل باشد چرا کارخانه چوب مازندران ؟ بخاطر اینکه مستقیم و نزدیک از جنگل هیرکانی میاوردند
وگرنه سمنان کارخانه میزدند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۰ ۱۰ آذر ۱۴۰۲
باید قبول کرد که در همه ی زمینه ها نمیشه خودکفا بود و بعضی جاها اصلا به صرفه نیست هیچ بلکه خیلی هم ضرر داره ، هیچ کشوری در دنیا در همه ی زمینه ها خودکفا نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۰ ۱۰ آذر ۱۴۰۲
گام دوم هم با از بین رفتن جنگل هامون برداشته خواهد شد. ما اگر نخایم خودکفا بشیم به کی باید بگیم؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۳ ۱۰ آذر ۱۴۰۲
باهوش چرا آلمان وانگلیس وچین و آمریکا می خواهند خود کفا باشند حالا چون ما ایران هستیم نباید خودکفا باشیم
Iran (Islamic Republic of)
شاهرخ
۱۵:۵۶ ۱۰ آذر ۱۴۰۲
دروغ گو شاخ و دم ندارد که همین آقایون مسئول هستند. مثل اغلب اقلام قیمت را آنچنان نجومی بالا برده اند که تقاضایی نباشد و بعد برای آن اندک تقاضا جشن خودکفایی می گیرید. خداوند آبرویتان را در این دنیا و آن دنیا به حراج بگذارد تا بدانید با دین و زندگی مردم بازی کردن تاوان سختی دارد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۷ ۱۰ آذر ۱۴۰۲
در این‌ گزارش نوشته نشده که مواد اولیه این کاغذ ها از کجا تامین میشود ایا داخل کشور تولید میشود یا از خارج وارد میشود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۸ ۱۰ آذر ۱۴۰۲
به چه قیمتی؟؟؟ به قیمت نابودی جنگل های کشور؟؟؟؟ چرا در همه چیز باید خودکفا باشیم؟؟؟؟؟
Austria
ناشناس
۰۴:۳۷ ۱۱ آذر ۱۴۰۲
درختان دوباره رشد میکنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۱ ۱۰ آذر ۱۴۰۲
یک چیز مهم در مورد کاغذ این هست که ماده اولیه استفاده در آن چگونه هست آیا شما از چوب درخت داخلی استفاده می کنید یا خمیر و یا چوب را از خارج وارد می کنید آیا شما کاغذ را از کانی سنگ درست می کنید و یا از خمیر چوب؟؟؟؟اگر خمیر یا چوب را وارد می کنید خوب هست و اگر از سنگ کاغذ درست می کنید عالی هست ولی اگر از درخت داخلی دارید استفاده می کنید یک ریسک بزرگ را برای محیط زیست ایجاد کردید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۸ ۱۰ آذر ۱۴۰۲
چند روز پیش خبر قطع غیر قانونی درختان هیرکانی و فروشش به کارگاه مختلف که بعد اونهام به دولت میفروشن منتشر شد
خودکفایی کاغذ به قیمت قطع فراوان درخت فایده ندارد
اینجا مالزی و اندوزی و تایلند با جنگلهای انبوه نیست
آخرین اخبار