آغاز چهارمین همایش ملی مدیریت انرژی در ساختمان به میزبانی اصفهان

چهارمین همایش ملی مدیریت انرژی در ساختمان به میزبانی اصفهان آغاز شد.

مدیر کل راه و شهرسازی استان اصفهان و دبیر همایش گفت: طبق مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان، برای ساختمان سازی در موضوع مصرف انرژی، الزام‌هایی باید رعایت شود و این دوره‌ها برای کسانی که عضو نظام مهندسی ساختمان هستند اجباری است.


علیرضا قاری قرآن افزود: ایجاد پایگاه‌های خاص مثل ساختمان‌های سبز یا به سمت انرژی صفر در استان اصفهان بویژه در شهر اصفهان از مباحثی است که در اجرای طرح‌ها هم هنگام ساخت و هم نظارت به جد در حال پیگیری است.


مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه ساختمان در کل جهان به عنوان بزرگترین مصرف کننده انرژی محسوب می‌شود گفت: شدت مصرف انرژی در کشورمان،۳ تا ۴ برابر متوسط جهانی است. این به معنای نیست که انرژی در حال تلف شدن است بلکه به الگوی مصرف انرژی برمی گردد.


حامد مانی فر با اشاره به اینکه حدود ۴۵ درصد مصرف انرژی کشور مربوط به بخش ساختمان است افزود: از مجموعه حامل‌های انرژی شامل برق، گاز و فرآورده‌های نفتی، در بخش ساختمان،۸۰ درصد از گاز استفاده می‌شود.


او گفت:  از این مقدار ۸۰ درصد،۱۵ درصد به ساختمان‌های عمومی و تجاری و ۸۵ درصد به ساختمان‌های بخش مسکونی مربوط می‌شود.


مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان وزارت راه و شهرسازی افزود: الگوی مصرف انرژی در ساختمان عمدتا به سمت مصرف گاز است و در مبحث ۱۷ مقررات ملی ساختمان که مرتبط با لوله کشی گاز طبیعی است تغییراتی در حال اعمال است که بخاری‌هایی با بهره وری بالا پیش بینی شود همچنین امکان تعویض بخاری برای ساختمان و استفاده از بخاری برای ساختمان‌های با واحد‌هایی مورد استفاده قرار گیرد.

حمزه شکیب رئیس سازمان نظام مهندسی کشور هم در این همایش به بیان هشت ماده مصوبه دولت در آبان سال ۱۴۰۰ مبنی بر به حداقل رساندن مصرف انرژی در ساختمان پرداخت.


مدیریت و ممیزی انرژی، مدل سازی و رتبه بندی ساختمان‌ها، انواع ساختمان‌های پایدار، ویرایش مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان، کاربرد انرژی‌های تجدیدپذیر در ساختمان، معماری و شهرسازی پایدار، مصالح و تجهیزات نوین ساختمانی، نقش ساختمان‌های هوشمند در بهره وری انرژی و راهکار‌های توسعه از محور‌های این همایش ملی سه روزه است.


در چهارمین همایش ملی مدیریت انرژی و ساختمان، حدود هزارمهندس خانم و آقا به صورت حضوری و برخط آموزش‌های نوین را درخصوص بهره وری انرژی و محور‌های همایش فرا می‌گیرند.



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.