فرمانده نیروی دریایی ارتش:

ناوشکن‌های بزرگتر از دیلمان نیز به زودی به نیروی دریایی ملحق می‌شوند

امیر دریادار ایرانی گفت: مشتری‌های کلاس جماران زیاد است و در آٖینده شاهد ناوشکن‌های سنگین‌تر و با قدرت‌های بیشتر هم خواهیم بود.

امیر دریادار شهرام ایرانی، فرمانده نیروی دریایی ارتش با حضور در برنامه گفت‌و‌گوی ویژه خبری اظهار کرد:‌ قدرت دریایی چند مولفه دارد یکی از آن‌ها بحث آموزش و دانش و دیگری موضوع توانمندی صنعتی است و همچنین در حوزه دریایی استفاده از آخرین سطح فناوری در دریا بسیار مهم است. البته باید به این نکته اشاره کرد که حضور نیروی دریایی در دریا اولین اولیتش پوشش اقتصادی است که این هم ۲ نوع تهدیدی امنیتی و ایمنی را برای خود به همراه دارد.

وی ادامه داد:‌ دریای خزر به عنوان قلب اقتصادی منطقه از ویژگی های مهمی برخوردار است و برای حفظ امنیت و ایمنی شناور‌ها که نقش مهمی در تجارت ایفا می‌کنند نیاز است که توانمندی متناسب باشد تا در شرایط دریایی غیرمتعارف بتوان توانایی خود را نشان داد.

امیر ایرانی درباره ویژگی‌های ناوشکن دیلمان گفت: در حوزه سرعت عمل سرعت ما در دریا به حد استاندارد رسیده است و ناوشکن می‌تواند در حداقل زمان ممکن در نقطه مدنظر حاضر شود. در حوزه امنیتی هم ناوشکن  دیلمان رادارگریز است و در کنار آن متناسب با تهدیدات، تجهیزات مهمی در بعد کشف و شناسایی و درگیری با تهدیدات موجود پیش‌بینی شده است.

وی افزود: این شناور به دلیل آن که توانمندی عملیات پروازی را دارد می‌تواند سرعت عمل خود را افزایش دهد که این توانمندی شناور را در تمامی حوزه‌ها افزایش داده است. جای تشکر از جوانانمان دارد که امروز چنین توانمندی را داریم. با توجه به آن که رادار این ناوشکن چهار وجهی است و آخرین سیستم جهانی است و به طور مشخص ۱۰۰ هدف را در لحظه مورد شناسایی قرار می‌دهد و نوع رفتار خود  با اهداف را با توجه به سامانه‌هایی که وجود دارد، تعیین می‌کنیم.

فرمانده نیروی دریایی ارتش تاکید کرد: هم نوع بدنه هم پوشش این ناوشکن توانمندی مهمی است که به آن دست پیدا کردیم. این ناوشکن در برابر تهدیداتی که از نظر ایمنی برای آن اتفاق بیفتد خود کمک می‌کند. امروز توانمندی کشور در تمامی ابعاد آموزش و دانش و تکنولوژی در حوزه دریایی ما را به حدی رسانده است که به راحتی بتوانیم ناوشکن بسازیم و ناوشکن‌های ما حاصل دانش و تجربه اندوخته شده جوانان کشورمان است.

دریادار ایرانی گفت:‌ ما ماموریت سنگینی را در قالب ناوگروه ۸۶ داشتیم. امروز به دنبال رفتن به سمت ناوشکن‌هایی با ابعاد بزرگتر هستیم که تجهیزات بیشتری را می‌طلبد و همچنین میزان پایداری نیز افزایش پیدا می‌کند. محصولات صنایع دریایی ما خدا را شکر مشتری‌های دیگری هم دارد و مشتری‌های کلاس جماران زیاد است و در سال‌های آٖینده شاهد ناوشکن‌های سنگین‌تر و با قدرت‌های بیشتری هم هستیم.

امیر ایرانی در ارتباط با رونمایی از ناوشکن تفتان هم تاکید کرد:‌ کلاس آن از نوع ناوشکن‌های جماران است، اما قطعا توانمندی به روزتری روی آن نصب خواهد شد. تفتان باید در حوزه اقیانوس حضور موثرتری داشته باشد و این که چه زمانی الحاق پیدا کند باید گفت که به زودی این اتفاق عملی خواهد شد.

وی درباره اهمیت توجهات رهبری به حوزه دریایی کشور افزود: رهبری همیشه واژه مهمی را عنوان می‌کنند و آن هم اقتدار و حفظ آن بر مبنای "ما می‌توانیم" است. در دریا حتما باید رفتار ما مبتنی بر قواعد بین المللی باشد و دغدغه بشر اکنون یعنی محیط زیست را باید در تمامی موارد رعایت کنیم. همچنین ما برخلاف بسیاری از کشور‌ها در مقابله با دزدان دریایی رفتار درستی داریم و برقراری امنیت کشتیرانی اکنون یکی از مهمترین موضوعاتی است که به آن توجه ویژه‌ای می‌شود.

امیر دریادار ایرانی در انتها گفت:‌ آن چه که پیش روی ما خواهد بود حضور مداوم در پهنه‌های اقیانوسی است و اولویت اول ما تامین امنیت کشتیرانی و همچنین ایجاد شرایط امن  برای عزیزانی است که در حوزه اقتصادی در دریا فعالیت می‌کنند. همچنین از فرمانده معظم کل قوا برای ابلاغ سیاست‌های دریامحور تشکر می‌کنم چرا که این موضوع بسیار مهم و حیاتی خواهد بود. برای تامین این شرایط قطعا برای آینده باید ساخت شناور‌های بزرگ‌تر را در نظر داشته باشیم. علاوه بر این موضوعات یک بخش مهم به عنوان دیپلماسی دریایی را چه در ناوگان شمال و چه در ناوگان جنوب در نظر داریم و همین نیز نیاز ما به ناوشکن‌های بزرگ‌تر و در کلاس جهانی را بیشتر نشان می‌دهد. 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محمود
۱۶:۲۳ ۱۰ آذر ۱۴۰۲
طرف سواد نداره پیام داده ناوچه یا ناو شکن بسازن با یک بار سوختگیری سه سال گشت بزنه سواد نداری اظهار نظر آبکی نکن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۵۳ ۰۷ آذر ۱۴۰۲
درود بر امیر دلاور
درود بر با شرفان و با غیرت های نیروهای مسلح
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۲۷ ۰۷ آذر ۱۴۰۲
هزاران ماشاالله به ایران و ایرانی........

ما باید ناو هایی بسازیم که با یکبار سوختگیری حداقل سه سال در اقیانوس ها بدون سوختگیری باشه ( ناوهایی در کلاس جماران و........)
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۱۵ ۰۷ آذر ۱۴۰۲
دمتون گرم
خدا قوت
آخرین اخبار