استاد دانشگاه برزیل در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

آتش‌بس به معنای شکست صهیونیست‌ها در برابر مقاومت فلسطین است

یک استاد دانشگاه برزیل معتقد است اینکه صهیونیست‌ها آتش‌بس موقت را پذیرفتند یعنی به صورت ضمنی شکست در مقابل مقاومت فلسطین را تایید کردند.

پس از حدود ۵۰ روز درگیری، جامعه جهانی شاهد توقف موقت اقدامات نظامی رژیم صهیونیستی علیه مردم بی گناه نوار محاصره شده غزه بود.

با وجود رد بیش از ۱۲ بار آتش‌بس علنی و خصوصی در جریان گفتگو‌های میانجیگران بین تل آویو و جنبش حماس، صهیونیست‌ها در نهایت مجبور به پذیرش آن شدند.

آتش‌بس موقت ۴ روزه شکست رژیم صهیونیستی را برجسته کرد. با وجود بمباران‌ها، ویرانی‌ها و جنایات جنگی گسترده، همراه با اظهارات تل‌آویو مبنی بر قدرت امنیتی و نظامی و حمایت کشور‌هایی مانند آمریکا، انگلیس و فرانسه، نظامیان صهیونیست در تلاش برای به دست گرفتن کنترل کامل نوار غزه ناموفق بودند. 

حال به منظور بررسی جوانب مختلف این موضوع باشگاه خبرنگاران جوان پای صحبت‌های توفی کیروز، استاد دانشگاه برزیل نشسته که در ذیل مشروح آن از نظرتان می‌گذرد.

آیا آتش‌بس به معنای پایان نسل‌کشی و درگیری‌ها در غزه است؟

توفی کیروز: نسل‌کشی فلسطینی‌ها روندی در حال انجام است که از سال ۱۹۴۸ آغاز شده است. به سختی می‌توان گفت که صهیونیست‌ها در آینده چه خواهند کرد. مطمئناً، همانطور که کاملاً روشن است، آرزو می‌کنند که به بمباران غزه و پاکسازی قومی فلسطینیان ادامه دهند. با این حال، هر اتفاقی که در آینده بیفتد بستگی به این دارد که دولت آمریکا تا چه حد حاضر است اعتبار خود را به خاطر رژیم تضعیف شده صهیونیستی از دست بدهد.

فکر می‌کنید این آتش‌بس به چه معناست؟

توفی کیروز: از نظر نظامی، آتش‌بس به معنای شکست صهیونیست‌ها در شکست مقاومت فلسطین است. البته برای مردم فلسطین در غزه، پس از یک بمباران وحشیانه که تصاویر آن در سراسر جهان در زمان واقعی پخش شد، آرامشی است و شاید فرصتی است تا بتوانند توان بهداشتی و غذایی خود و نیز ضروریات را تا حدی تامین کنند.

به نظر شما چه کسی از این آتش‌بس سود بیشتری می‌برد؟

توفی کیروز: اول و مهمتر از همه، غیرنظامیان در غزه هستند. با این حال، به طرز متناقضی، این به نفع صهیونیست‌ها است چرا که به آن‌ها کمک می‌کند چهره خود را به دلیل شکست نظامی کنونی حفظ کنند و آن‌ها را از رگبار انتقادات بین‌المللی رهایی بخشد. این آتش‌بس شاید فرصتی برای صهیونیست‌ها باشد تا بتوانند چهره سیاه خود در جوامع بین‌المللی را تا حدی توجیه کنند و بر اعمال مخالف حقوق بشر خود سرپوش بگذارند.

پیش بینی شما از روز‌های پس از آتش‌بس چیست؟

توفی کیروز: همانطور که در بالا گفته شد، از سرگیری عملیات نظامی محتمل به نظر می‌رسد، اما فشار‌های داخلی و خارجی زیادی بر دولت کنونی صهیونیستی وارد خواهد شد. کابینه فعلی نتانیاهو از هر طرف مورد حمله قرار گرفته و مخالفان زیادی در حال حاضر در برابر اقدامات نخست وزیر رژیم صهیونیستی وجود دارد و همین شاید کار را در آینده برای وی سختتر کند.

توفی کیروز، صاحب نظر، نویسنده و استاد دانشگاه یورک در برزیل است. او فعالیت‌های رسانه‌ای گسترده‌ای دارد و در زمینه اسرائیل و اراضی اشغالی پژوهش‌های زیادی انجام داده است. وی در زمینه موضوعات ژئوپلیتیکی منطقه تسلط زیادی دارد و در دانشگاه‌های برزیل صاحب نظر در موضوعات مربوط به خاورمیانه و آسیای مرکزی است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۰ ۰۵ آذر ۱۴۰۲
تازه از این به بعد
مراقب نفوذی های مویرگی و فرهنگی باید باشین...

یا حق
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۴ ۰۵ آذر ۱۴۰۲
ما پیروزیم
چه بکشیم چه کشته بشیم
چه ببریم چه ببازیم
چه صلح کنیم
چه آتش بس بشه
در همه حال ما پیروزیم
پیروزی ما قطعیه تحت هر شرایطی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۵ ۰۵ آذر ۱۴۰۲
عاقلان دانند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۶ ۰۵ آذر ۱۴۰۲
هنوز جنگ تموم نشده. اظهار نظر بعد از اتمام جنگ.
البته جنگ روانی خوبه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۳ ۰۵ آذر ۱۴۰۲
دانشگاه برزیل ؟؟؟؟!!!

بابا ایول !

اینها را چطوری پیدا می کنید واقعا؟؟!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۷ ۰۵ آذر ۱۴۰۲
خداوند در قرآن بصورت مکرر آورده است که " الله مع الصابرین ..... خداوند با صابرین است" و براستی که وعده خداوند حق است. اگر به مصیبت های وارده به مردم مظلوم غزه و یا انواع فشارها و ظلم هایی که به شیخ زکزاکی و خانواده ایشان وارده شده و یا حادثه کربلا و یاران امام حسین (ع) و یا صبر و تحمل امام خمینی برای پیروزی انقلاب و دفاع مقدس نگاه کنیم و تامل نماییم متوجه میشویم که تاثیر صبر و بردباری و ناامید نشدن و ایستادگی در راه خدا پاداشی جز پیروزی واقعی و حقیقی و عظیم ندارد و نخواهد داشت و دین اسلام به ملتهای جهان ثابت نموده است که صبر و امید به پیروزی حق علیه باطل وعده ایست که به گفته رهبر بزرگ انقلاب قطعا تحقق خواهد یافت و تردیدی در پیروزی آن نیست حتی اگر همه شواهد موجود بر خلاف آن باشند.
آخرین اخبار