پرداخت تسهیلات به واحد‌های شناور سازی

مدیرعامل صندوق توسعه صنایع دریایی کشور گفت: نیمی از منابع پنج میلیون دلاری این صندوق، به تسهیلات شناوری سازی اختصاص یافته است.

 محمد محمودی مدیرعامل صندوق توسعه صنایع دریایی کشور در نشست هم اندیشی صندوق دریایی وزارت صمت با دانشگاه‌های هرمزگان در بندرعباس گفت: این تسهیلات در بخش‌های توسعه کارگاه، سرمایه در گردش، تکمیل شناور، ساخت شناور، تعمیرات و ضمانتنامه اعتباری پرداخت می‌شود.

او گفت: متقاضیان می‌توانند با مراجعه به سامانه صندوق توسعه صنایع دریایی از نحوه پرداخت اطلاع یابند.

مدیرعامل صندوق توسعه صنایع دریایی کشور گفت: این صندوق تاکنون از کشتی‌ها و لنج‌های به ارزش ده تا ۱۵۰ میلیارد تومان حمایت و پشتیبانی کرده است.

محمودی افزود: کشور در آستانه جوان‌سازی بزرگ برای ناوگان دریایی قرار دارد و در پنج سال آینده باید حدود صد فروند شناور جدید جایگزین شود.

وی گفت: این کار به منابع مالی نیاز دارد و یکی از منابع پیش بینی شده برای آن، منابع عمومی دولت است.

مدیرعامل صندوق توسعه صنایع دریایی کشور گفت: باید از منابع بانکی و سرمایه گذاری مردمی نیز در صنعت کشتی سازی استفاده شود.

محمودی افزود: زمانی که شمار ساخت کشتی‌ها افزایش یابد، تولید تجهیزات آن از جمله ورق و موتور نیز صرفه اقتصادی دارد.

وی گفت: کشتی‌های در اندازه‌های بزرگ به منابع مالی بیشتری نیاز دارند که تامین اعتبارات آن امسال از سوی گمرک پیش بینی شده است.

مدیرعامل صندوق توسعه صنایع دریایی کشور گفت: گمرک جمهوری اسلامی ایران از ابتدای امسال برای دریافت ده درصد کرایه حمل از مایعات نفتی و گازی بخش نامه لازم الاجرایی را به همه صادر کنندگان نفتی و گازی ابلاغ کرده است که هنگام صدور کالای خود تعهد می‌دهند ۱۰ درصد کرایه حمل را برای تجهیز منابع ساخت کشتی به حساب این صندوق واریز کنند.

محمودی افزود: حدود صد تا ۱۱۶ فروند کشتی به سکو‌های نفتی در خلیج فارس خدمات رسانی می‌کنند که بیشتر آن‌ها از کشور‌های خارجی اجاره، و روزانه هم مبالغ بسیاری بابت این اجاره پرداخت می‌شود.

وی گفت: سازمان بنادر و دریانوردی به حدود ۵۰ فروند یدک‌کش برای بنادر مختلف و شمار بسیاری لایروب نیاز دارد که می‌توان این‌ها را با ابعاد کوچکتر در کشتی سازی‌های خصوصی ساخت و به بهره‌برداران عرضه کرد.

مدیرعامل صندوق توسعه صنایع دریایی کشور گفت: تمرکز این صندوق بر روی تعمیر‌های شناور‌ها و ساخت شناور‌های کوچک با اندازه متوسط است.

محمودی افزود: بخش دیگر فعالیت این صندوق صدور ضمانت نامه برای فعالان و صنعتگرانی است که قصد ورود در فعالیت‌های دریایی دارند تا راحت‌تر بتوانند با نهاد‌های مالی همکاری کنند.

وی گفت: ده درصد کرایه حمل از مایعات نفتی و گازی به ساخت کشتی اختصاص می‌یابد.

مدیرعامل صندوق توسعه صنایع دریایی گفت: درصورت اختصاص این مبلغ و کشتی ساخت ایران باشد از پرداخت این ۱۰ درصد معاف می‌شوند.

رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت هرمزگان هم گفت: اکنون ۳۰ واحد شناورسازی در هرمزگان فعال است که یکی از موضوع‌های مهم آن‌ها تأمین مالی برای سازندگان و خریداران است.

خلیل قاسمی افزود: روش‌های مختلفی در حوزه تأمین مالی مطرح بوده که به صندوق توسعه صنایع دریایی پیشنهاد شد.

وی گفت: در تلاش ایم با همکاری شرکت‌های دانش بنیان تولیدات شناورسازی را افزایش دهیم.

در این نشست برخی از صاحبان واحد‌های شناورسازی و مسئولان دانشگاه‌های هرمزگان نکاتی را با موضوع اقتصاد دریامحور بیان کردند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.