رونمایی کتب خطی و دست نوشته های مرتبط با فلسطین در کتابخانه آستان قدس رضوی

در یکصد و هشتاد و نهمین برنامه سه شنبه‌های علمی و فرهنگ آستان قدس رضوی از کتب خطی و دست نوشته های مرتبط با فلسطین در کتابخانه آستان قدس رضوی رونمایی شد.

در کتابخانه آستان قدس رضوی به عنوان یکی از بزرگترین کتابخانه‌های ایران و جهان اسلام نسخه‌های خطی و دستنوشت‌های مختلفی پیرامون فلسطین و لبنان، و رد یهود به زبان‌های عربی و فارسی نگهداری می‌شود.

 

یکی از کتب خطی نفیس این کتابخانه سروده‌های سیدمجتبی حسینی شیرازی درباره فلسطین است که این نسخه ۱۵ برگی به خط نسخ در سال ۱۳۶۰ توسط شاعر آن به کتابخانه آستان قدس رضوی اهداء شده است.

 

از دیگر نفایس این کتابخانه نسخه خطی هدایه الضالین و تقویه المومنین تألیف علی قلی جدید الاسلام است که این نسخه متشکل از مقدمه و دو باب است که باب اول در رد اصول نصارا مشتمل بر چهارده فصل و باب دوم در ثبوت اصول دین مُبین محمدی است.

 

نسخه مذکور به خط نستعلیق شکسته ۱۵ سطری کتابت شده و توسط جلال الدین تهرانی در ۱۳۶۱ هجری شمسی به کتابخانه آستان قدس رضوی اهداء شده است.

 

دیگر نسخه خطی نفیس ما کتاب محضر الشهود فی الرد علی الیهود تألیف حاج بابا بن محمداسماعیل قزوینی به خط نسخ ۱۴ سطری در ۱۷۰ برگ است که همه آن دلایل و شواهد در رد بر یهود و اعتقادات آن‌ها به زبان فارسی کتابت شده است.

برچسب ها: کتب خطی ، نسخه قدیمی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.