ایران در رتبه پانزدهم تولید علم دنیا/ ۸۰۷ هزار سند در اسکوپوس متعلق به ایران است

معاون پژوهشی وزارت علوم گفت: ایران در رتبه پانزدهم تولید علم دنیا قرار دارد و از ۷۴ میلیون سند ثبت شده در اسکوپوس ۸۰۷ هزار سند متعلق به ایران است.

پیمان صالحی معاون پژوهشی وزیر علوم  در مراسم اولین همایش مرجعیت علمی گفت: علم و فناوری حوزه‌هایی هستند که با مرجعیت علمی مرتبط اند.  رهبری مرجعیت علمی را سال ۱۳۸۴ مطرح کردند. پس از آن اسناد بالادستی در سال ۱۳۸۹ تاکید ویژه‌ای بر مرجعیت علمی داشتند.

به گفته وی جایگاه ایران در تولید علم در طول ۲۰ سال از رتبه ۵۳ به ۱۵ رسیده است و البته در سا‌ل‌های اخیر تغییر چندانی اتفاق نیفتاده است. ۷۴ میلیون سند در جهان در اسکوپوس ثبت شده است که از این تعداد ۸۰۷ هزار سند متعلق به ایران است.

معاون پژوهشی وزیر علوم بیان کرد: الان ۱۲۳ مجله ایرانی را تحت نمایه بین‌المللی قرار دادیم و هم‌اکنون ایران هفتمین کشور در تعداد نشریات نمایه شده در پایگاه دواج (DOAJ) است. زبان فارسی با ۴۴۶ نشریه نهمین زبان نشریات نمایه شده در دواج است.

او افزود: ما نیازمند آشنایی با سطوح آمادگی فناوری (TRL) هستیم. پیچیدگی اقتصادی یکی دیگر از موضوعاتی است که ذیل مرجعیت علمی باید مورد بحث قرار گیرد.

معاون پژوهشی وزیر علوم گفت: با فروش نفت و سایر مواد خام  می‌توان تولید ناخالص داخلی را افزایش داد. ایران رتبه ۸۰ را در پیچیدگی اقتصادی GDP دارد و  رسیدن به مرجعیت علمی نیازمند توسعه پیچیدگی اقتصادی است.

برچسب ها: مرجعیت علمی ، پژوهش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار