مشهد با کمبود ۶۰ درصدی پرستار در بیمارستان ها روبرو است

رییس هیات مدیره دفتر نظام پرستاری مشهد گفت: هم‌اکنون ۱۴ هزار پرستار در بیمارستانها و مراکز درمانی دولتی و خصوصی مشهد فعالیت دارند که این کلانشهر با کمبود ۶۰ درصدی تعداد پرستاران رو برو است.

دکتر سیده فاطمه بحرینی گفت: پرستاران شاغل مشهدی در بیمارستان‌ها، درمانگاه‌ها و مراکز درمانی دولتی، خصوصی، نیروهای مسلح و تامین اجتماعی این کلانشهر فعالیت دارند.

وی بیان کرد: استاندارد بین المللی نسبت تخت به پرستار در دنیا ۳.۳ و در کشور ۱.۸ است، در حالیکه این رقم در مشهد کمتر از یک درصد (هشت دهم) است.

رییس هیات مدیره دفتر نظام پرستاری مشهد ادامه داد: مهاجرت به سایر کشورها، بازنشستگی، خروج از بیمارستان‌های دولتی و رفتن به سمت بخش‌های خصوصی یا سایر مشاغل دیگر برای افزایش درآمد بیشتر و توزیع پرستاران در بیمارستان‌های تازه ساخت از علل کمبود پرستار در مشهد است.

وی گفت: با توجه به بازنشسته شدن پرستاران و نداشتن ورودی جدید و نداشتن مجوز برای جذب پرستار به صورت شرکتی، دانشگاه علوم پزشکی قادر به تامین پرستار جایگزین نیست.

بحرینی افزود: از سوی دیگر متناسب با میزان اضافه شدن تخت‌های بیمارستانی و یا احداث بیمارستان‌های جدید، تامین نیروی پرستار صورت نمی‌گیرد و پرستاران آنها از نیروهای سایر بیمارستان‌ها تامین می‌شود که نمونه آن در بیمارستان‌های ولایت و اکبر مشهد رخ داد.

وی بیان داشت: پرستاران شاغل مجبور به جبران این کمبود نیرو با حضور در شیفت‌های اجباری هستند که این امر فرسودگی جسمی و نارضایتی پرستاران را به دنبال دارد و امید است مسوولان امر برای حل این مشکل چاره اندیشی کنند.

ششمین دوره انتخابات هیات مدیره نظام پرستاری در مشهد که شهرستانهای تابعه فریمان، چناران، سرخس و کلات را زیر پوشش دارد، هفتم مهرماه همزمان با سراسر کشور برگزار شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.