در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

ماجرای یک سوگواری متفاوت برای خانواده‌هایی که داغ دیدند

مستند «سوگواری به بهانه پسر رحیم» به کارگردانی مشترک حجت طاهری و بهار صحراییان در هفتمین جشنواره تلویزیونی مستند حضور دارد.

مستند «سوگواری به بهانه پسر رحیم» به کارگردانی مشترک حجت طاهری و بهار صحراییان در هفتمین جشنواره تلویزیونی مستند حضور دارد و برای اولین بار از تلویزیون و شبکه مستند سیما پخش شد. 

طاهری کارگردان درباره سوژه این مستند گفت: این مستند داستان دو خانواده است که سرگذشت عجیب و شبیه به هم دارند. هر دو خانواده در سال ۱۳۸۲، تنها پسر جوانشان را به فاصله چند ماه و طی اتفاقاتی از دست می‌دهند و عزادار می‌شوند. 

وی اضافه کرد: این دو خانواده، را با نام‌های آقای رجبی و آقا رحیم در مستند می‌شناسیم آن‌ها اگر چه از سرگذشت یکدیگر خبر دارند، اما ارتباط زیادی با هم ندارند و تنها نقطه مشترک‌شان این است که در یک روستا زندگی می‌کنند.

این مستندساز با اشاره به ایده ساخت این مستند خاطرنشان کرد: موضوعی که باعث شد سراغ این سوژه بروم و مستند «سوگواره به بهانه پسر رحیم» را بسازم، نوع مواجهه یکی از این خانواده‌ها با غم بزرگ از دست دادن فرزند ۱۸ ساله‌شان است. خانواده آقای رجبی برای فرار از غم و اینکه مستقیم ماجرای درگذشت فرزندش را برای کسی بیان نکند، قصه فوت فرزند آقا رحیم را تعریف می‌کند و برای او سوگواری می‌کند، اما همه می‌دانند که بخش مهمی از اشک و آه او برای از دست دادن فرزند خودش است. البته خانواده آقا رحیم هیچ وقت اجازه نداد که نزدیکشان بشویم تا روایت آن‌ها را بشنویم. 

طاهری بیان داشت: نوع مواجهه آن‌ها با غم، موضوع قابل تأملی برایم بود و به همین دلیل این مستند را ساختم. 

این مستندساز درباره روند تولید این فیلم گفت: این مستند ماجرایی واقعی در روستای عباس آباد مازندران است و برای تصویربرداری آن نزدیک به ۱۸ ماه درگیر بودیم. برقراری ارتباط با خانواده‌ها و متقاعد کردن آن‌ها برای اینکه مقابل دوربین حرف‌های سنگینی را بر زبان بیاورند، کار سختی بود.

عوامل تولید این مستند ۳۰ دقیقه‌ای عبارتند از:کارگردانی و تصویربرداری مشترک: حجت طاهری و بهار صحراییان، تدوین و صداگذاری: حجت طاهری، دستیار کارگردان: احسان پارسا و طراح گرافیک: مریم وراووی‌پور و...

براساس این گزارش، مستند «سوگواری به بهانه پسر رحیم» امروز (دوشنبه ۲۲ آبان ماه) ساعت ۱۰ صبح و ۲۴ از شبکه مستند سیما بازپخش می‌شود. 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار