برگزاری همایش بزرگداشت حکیم قطران تبریزی

رئیس بنیاد ایران شناسی آذربایجان شرقی از برگزاری همایش بزرگداشت حکیم قطران تبریزی در خانه شربت اوغلی تبریز خبر داد.

آقای خسروشاهی گفت: بنیاد ایرانشناسی استان آذربایجان شرقی به منظور رسیدن به اهداف علمی و پژوهشی خود و با هدف تکریم و بزرگداشت مفاخر آذربایجان و پاسداشت مقام و منزلت حکیم قطران تبریزی شاعر و سخنور بلند آوازه ایران در سده پنجم هجری مراسم بزرگداشت حکیم قطران تبریزی را با حضور جمعی از اعضای فرهنگستان زبان و ادب فارسی و تنی چند از پژوهشگران و محققان صاحب نام آذربایجان برگزار می‌کند.

وی ادامه داد: در این نشست علمی که با همکاری موسسه پژوهشی میراث مکتوب برگزار می‌شود  اکبر ایرانی رئیس موسسه پژوهشی میراث مکتوب، علی اشرف صادقی، محمود عابدی و باقر صدری نیا از محققان صاحب نام حوزه تصحیح متون و از اعضای فرهنگستان زبان و ادب فارسی، سجاد آیدینلو ادیب نامدار از ارومیه و جمشید علیزاده، شاعر و محقق صاحب نام سخنرانی خواهند داشت.

آقای  خسروشاهی گفت: دیوان قطران تبریزی حدود هفتاد سال قبل توسط زنده یاد حاج محمد نخجوانی منتشر شد و محققان و اهل فرهنگ و ادب سال‌ها منتظر بودند که اقدام جدیدی به منظور احیای نام حکیم قطران تبریزی انجام شود.

وی گفت: خوشبختانه آقای محمود عابدی و همکارانش در فرهنگستان زبان فارسی، پس از ۱۰ سال کوشش طاقت فرسا و با مراجعه به نسخه‌های خطی دیوان قطران توانستند نسخه‌ای مغتنم و ارزشمند از دیوان قطران را تهیه و منتشر کنند.

رئیس بنیاد ایرانشناسی آذربایجان شرقی گفت: در این مراسم از تصحیح تازه دیوان قطران تبریزی رونمایی خواهد شد.

وی بیان کرد: این مراسم روز دوشنبه ۲۹ آبان ماه ساعت ۱۶:۳۰ در محل بنیاد ایرانشناسی شعبه آذربایجان شرقی در خانه شربت اوغلی تبریز برگزار خواهد شد و شرکت در آن برای عموم آزاد است.

شرف الزمان حکیم ابومنصور قطران عضدی تبریزی که به نام قطران تبریزی شهرت دارد یکی از شاعران قرن پنجم هجری است. او در شادباد مشایخ یکی از روستا‌های شهر تبریز به دنیا آمد قطران به عنوان اولین شاعر پارسی دری در آذربایجان شناخته می‌شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۳ ۳۰ آبان ۱۴۰۲
مصحح واقعی کتابها کیست؟