بالاخره مدت خدمت سربازی کم می‌شود یا نمی‌شود؟

مجلس در روز‌های گذشته از کاهش خدمت سربازی به ۱۲ ماه خبر داد، اما وزیر دفاع می‌گوید ستادکل نیرو‌های مسلح باید درباره آن تصمیم‌گیری کند.

یکی از دغدغه‌های جوانان  در کشورمان پس از اتمام دوره تحصیلی خود در آموزش و پروش و رسیدن به سن ۱۸ سالگی خدمت سربازی است. خدمتی ضروری که پسران باید در صورت اتمام درس خود چه پس از مدرسه و یا پس از اتمام تحصیلات عالیه آن را بگذرانند. خدمتی که شاید برای بعضی از افراد و خانواده‌های آن‌ها به دلیل تغییرات در شرایط، مدت و موضوعات دیگر به مشکل تبدیل شده است.

خدمت سربازی البته به غیر از کشور ما در برخی از کشور‌های دیگر نیز به صورت اجباری است و جوانان باید این دوره ضرورت را بگذرانند. قانون سربازی اجباری جوانان در برخی از کشور‌های اروپایی لغو شده، ولی در کشور‌های دیگر آسیایی، آمریکای جنوبی و آفریقایی در حال اجراست.  

در میان کشور‌های عضو اتحادیه اروپا طی خدمت سربازی در کشور‌های اتریش، دانمارک، سوئد، لیتوانی، استونی، فنلاند و جمهوری چک همچنان اجباری قلمداد می‌شود، هر چند که حداکثر طول دوره آن حدود یک‌سال است.

قدمت خدمت سربازی در ایران اکنون به ۱۰۰ سال رسیده است. موضوعی که اکنون دغدغه جوانان شده تغییرات و بحث‌ها درباره کاهش و یا عدم کاهش مدت زمان خدمت سربازی است. جایی که روزی در مجلس خبر از کاهش خدمت سربازی به ۱۲ ماه می‌دهد و روزی دیگر مسئولان ستادکل نیرو‌های مسلح به جد آن را رد می‌کنند.

مدت خدمت سربازی کم می‌شود؟

مسئولان درباره کاهش مدت خدمت سربازی چه گفتند؟

اواخر ماه گذشته بود که خبر‌هایی درباره کاهش مدت خدمت سربازی منتشر شد. سردار تقی مهری رییس سازمان وظیفه عمومی فراجا اعلام کرد: «در راستای طرح تحول خدمت سربازی و اجرای عدالت برای همه سربازانی که در مناطق گوناگون کشور خدمت می‌کنند، با تهیه و پیشنهاد طرحی توسط ستاد کل نیرو‌های مسلح و تصویب فرمانده معظم کل قوا، مدت خدمت سربازی برای تمامی سربازان نیرو‌های مسلح سه ماه کاهش پیدا کرد.»

تنها چند روز پس از آن بود که نمایندگان مردم در مجلس مدت خدمت سربازی را میانگین ۱۲ ماه تعیین کرده و مقرر کردند که مشمولان بالای ۳۰ سال با دو فرزند از خدمت سربازی معاف شوند.

بر اساس بند (ت) ماده ۱۰۲ این لایحه؛ ستاد کل نیرو‌های مسلح به منظور تحکیم دفاع از استقلال، تمامیت ارضی کشور، استفاده از ظرفیت‌های ملی و ایجاد انگیزه لازم برای جوانان در انجام خدمت وظیفه و رشد تعالی و توانمندسازی و افزایش مهارت‌های آن‌ها در طول سال‌های اجرای برنامه هفتم توسعه نسبت به کاهش خدمت سربازی به میانگین ۱۲ ماه و جایگزینی سایر عضویت‌ها، تعیین تکلیف مشمولان غایب و دانشجویان مشغول به تحصیل در دانشگاه‌های معتبر خارج از کشور که به تأیید وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت و درمان و آموزش پزشکی و شورای عالی آموزش حوزه‌های علمیه می‌رسد اقدام نماید.

نظر امیرآبادی درخصوص مصوبه مجلس درباره سربازی

احمد امیرآبادی فراهانی رئیس فراکسیون ایثارگران مجلس در ارتباط با تغییرات در قانون خدمت سربازی اظهار کرد: مجلس نباید قانونی را تصویب کند که منجر به هزینه برای کشور شود. اختیارات قانون سربازی باید طبق اصل ۱۱۰ با ستاد کل نیرو‌های مسلح هماهنگ شود.

وی افزود: اگر هماهنگی باشد قطعا شورای نگهبان هم ایراد نمی‌گیرد و به اجرا در می‌آید و اگر هماهنگ هم نشده باشد قطعا به مشکل خواهد خورد و حالا این که این هماهنگی میان دوستانی که این بحث تغییر قانون سربازی را به مجلس آورده‌اند با نیرو‌های مسلح انجام شده است یا خیر را متاسفانه در جریان نیستم.

رئیس فراکسیون ایثارگران مجلس درباره بحث کاهش مدت سربازی به ۱۲ ماه گفت: اگر این اتفاق به موضع دفاع و امنیت ملی در کشور لطمه نزند خوب است و برای همین عنوان می‌کنم که باید در این موضوع ستاد کل نیرو‌های مسلح نظر بدهد؛ به هر حال آن‌ها از وضعیت نیرو‌های انسانی و بحث موالید و تعداد یگان‌ها و تعداد سرباز‌ان مورد نیاز خود مطلع هستند.

اما پس از این تغییرات و این لایحه‌ها بود که وزیر دفاع آخرین حرف را در این ارتباط مطرح کرد و به نوعی مخالفت خود را با قانون مجلسی‌ها مطرح کرد.

نظر وزیر دفاع درباره کاهش مدت سربازی

امیر محمدرضا آشتیانی وزیر دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح در حاشیه جلسه هفته گذشته هیئت دولت درخصوص مصوبه مجلس درباره کاهش مدت خدمت سربازی اظهار کرد: در این زمینه مسئولیت با ستادکل نیرو‌های مسلح است و این موضوع باید با ستادکل هماهنگ شود.

این که خدمت سربازی به ۱۲ ماه کاهش پیدا می‌کند و یا همان ۲۱ ماه خواهد ماند موضوعی است که اکنون جوانان و خانواده‌های  افرادی که قصد انجام خدمت سربازی را دارند و یا در حال گذراندن آن هستند را با چالشی بزرگ رو به رو کرده است و چه بهتر بود که اگر مسئولین هر چه سریعتر و به صورت رسمی اعلام کنند که سربازی بالاخره چند ماه است و افراد بنا بر چه قانونی باید به سربازی بروند.

گزارش از محمدحسین نیک خوی متین

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۹ ۰۱ بهمن ۱۴۰۲
ایشالا که ۱۲ بشه اگه بشه همه به خدمت میرونداگه دوسال باشه هیچکس خدمت نمیره اگه یکسال بشه همه خدمت می روند و این به نفع ایرانه سرباز ها زیاد میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۹ ۰۱ بهمن ۱۴۰۲
انشالله که کم میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۷ ۰۱ بهمن ۱۴۰۲
ایشالا که ۱۲ بشه اگه بشه همه به خدمت می‌روند اگه دوسال باشه هیچکس خدمت نمیره اگه یکسال بشه همه خدمت می‌روند و این به نفع ایرانه سرباز ها زیاد میشه
Iran (Islamic Republic of)
مهناز
۲۳:۳۰ ۰۴ آذر ۱۴۰۲
همسر من ۴۵ سالشه پس کی میخواهیم معافیت اعلام کنید والا بالله همه اینا کا تا این سن موندن شرایط نداشتن نه بخرن نه غیبت ۸ سال پول بدن نا خرجشون کسی بده کا برن خدمت ...کاریشون نیست ؟
Iran (Islamic Republic of)
احسان
۱۳:۴۷ ۰۱ آذر ۱۴۰۲
سربازی بشه 12 ماه با خوشحالی و سریعا به سربازی میرم چون همین الانشم خودم کار و درامد خوب دارم چرا باید واسه ماهی پنج تومن عمرمو تلف کنم؟
Iran (Islamic Republic of)
حمیدرضا کارگر
۲۲:۵۰ ۳۰ آبان ۱۴۰۲
سلام وقت عالی بخیر به نظر بنده خدمت حال حاضر خدمتی است که فقط بیکاری کشیدن درون آن هست و هیچ سودی هم ندارد چه مهارتی ما باد می گیریم برای آینده ؟

را نمی آییم تفکر کنیم ؟چرت نیروی انسانی خود را درست بکار نمی گیریم ؟
امیدوارم دغدغه ام به گوش مسولین برسه .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۱ ۳۰ آبان ۱۴۰۲
نماینده مجلس در اصل نماینده مردم هست ولی برا دولت کار می کند تا مردم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۴۶ ۳۰ آبان ۱۴۰۲
اکثر بالای ۳۰ سال دوستان مجرد هستن خواهشا طرحی رو ارائه بدین که شامل اکثریت بچه ها بشه
دست کسی رو بگیرید که شغلی نداره و به خاطر نداشتن کارت سربازی بهش زن نمیدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۴۳ ۳۰ آبان ۱۴۰۲
تکلیف این مجرد ها 30سال به بالا مشخص کنید تا تشکیل زندگی بدهند و موانع شغلی و محرومیت های اجتماعی که بر ۳ میلیون جوان تحمیل شده برداشته بشه سرمایه سوزی نیروی جوان دیگه بس هست
ممنون از رهبری که دستور اصلاح سربازی ومعافیت را داد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۳۶ ۳۰ آبان ۱۴۰۲
اکثر غایبین بالای ۸۰ درصد مجرد هستن و بالای 30 هم هستن
در اصل قانون باید واسه مجردها بیاد تا سر و سامان بگیرند
حقیقتش کسی که محروم شده دیگه نمی تونسته ازدواج کنه حداقل معافش کنید بتونه بره ازدواج کنه این منطقی تر نیست آخه
Germany
ناشناس
۰۴:۱۹ ۳۰ آبان ۱۴۰۲
خیلی واضح هست نظر عموم مردم حذف یا کاهش مدت سربازی اجباری هست که توسط نمایندگان مطرح شده حتی یک نظر موافق با سربازی اجباری در جایی نمیبینید ولی یکسری افراد کمر بسته اند به ناامید کردن مردم و نابودی شوق و انگیزه جوانان در جوانی. نرفتن به سربازی تا حذف این رویه ظالمانه بهترین راهکار است.
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۱:۱۲ ۳۰ آبان ۱۴۰۲
چه اشکالی داره خرید خدمت برای جوون های حتی ۱۸ ساله هم باز شه؟ هم کسری بودجه یه بخشیش برطرف میشه هم باعث میشه کسایی که میرن سربازی، حرفه ای و با حقوق بالا بگذرونن. مثل کشور های پیشرفته. الان ما چه فرقی با کسایی داریم که در سال حدودا ۷۲ سربازی رو خریدند؟( بدون داستان غیبت و سن و فرزند و.... هزار جور شرط دیگه)
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۰۰:۵۴ ۳۰ آبان ۱۴۰۲
کی میخوان ما را که دارای دو فرزند با 37 سال سن معاف کنن عمرمون تموم شد تا دم مرگ هم باید منتظر معافیت باشیم
اگه اسلام باشه تو این کشور به خاطر خانواده هایمان گره از مشکلات ما باز میشد
Iran (Islamic Republic of)
Ali
۲۳:۱۵ ۲۹ آبان ۱۴۰۲
سلام نظر بنده در این مورد این است که.
1.دو فرزندی
تمام افرادی که دو فرزند دارند معاف شوند. چون واقعا ظلمه ی مرد بچه و زنشو ول کنه بره خدمت...
2.مدت زمان خدمت
خدمت سربازی ۱۲ ماه شود که شوقی بشه واسه جوون ها و برای خدمت اقدام کنند
3.خرید خدمت
و اما در مورد خرید خدمت بنظرم بهترین کار اینه که فقط کسایی ک متاهل هستند بتوانند خرید کنند
این هم شوقی میشه واسه جوونا ک زود تر اقدام کنند به ازدواج و خود به خود مشکل جمعیت کشور هم حل میشود
4.حقوق سرباز ها
حقوق تمامی سرباز ها دو سه برابر بشه که حق اون بدبختی ک پول نداره خدمت رو بخره پایمال نشه

چند برابر شدن پول سرباز ها درآمد حاصل از فروش خدمت سربازی میتواند باشد
Iran (Islamic Republic of)
شهروند
۲۰:۱۸ ۲۹ آبان ۱۴۰۲
باید مشمولان بالای سی سال چه مجرد چه متاهل معافیت سنی بدهند
بالای سی سال حتی اگر بخواد دیگه توانایی جسمی لازم برای سربازی نداره.
از ما گفتن بود و از مسولان نشنیدن
Iran (Islamic Republic of)
شهروند
۲۰:۱۷ ۲۹ آبان ۱۴۰۲
باید مشمولان بالای سی سال چه مجرد چه متاهل معافیت سنی بدهند
بالای سی سال حتی اگر بخواد دیگه توانایی جسمی لازم برای سربازی نداره.
از ما گفتن بود و از مسولان نشنیدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۶ ۲۹ آبان ۱۴۰۲
خدمت ۱۲ ماه باید بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۷ ۲۹ آبان ۱۴۰۲
بدترین دوره عمرم دوره سربازی بود، با حقوق ناچیز و کلی بی احترامی که بهم شد به عنوان یک شخص تحصیل کرده.
Iran (Islamic Republic of)
سالار
۱۷:۲۲ ۲۹ آبان ۱۴۰۲
الان هشتمین ماه خدمتمه امیدوارم سربازی اجباری حذف بشه تا بقیه مثل ما این لحظات سیاه رو تجربه نکنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۳ ۲۹ آبان ۱۴۰۲
ستاد کل نیروهای مسلح باید در جریان کارهای سخت و توهین های که به سرباز میشه باشند و با 12 ماه خدمت موافقت بشه خیلی زیاد هم هست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۱ ۲۹ آبان ۱۴۰۲
من به عنوان سرباز تحصیلکرده حاضرم تمام حقوقم رو به دولت ببخشم فقط احترام من حفظ بشه خدمت سربازی به همراه توهین و تحقیر نباشه
Iran (Islamic Republic of)
ابی
۱۵:۳۸ ۲۹ آبان ۱۴۰۲
و منی که با ۳۸سال سن به خاطره نداشتن کارت پایان خدمت مجرد موندم واز همه چیز محدود حتی یه وام مسکن روستایی لعنت به این ستاد کل
Iran (Islamic Republic of)
ابی
۱۵:۳۶ ۲۹ آبان ۱۴۰۲
و منی که با ۳۸سال سن به خاطره نداشتن کارت پایان خدمت مجرد موندم واز همه چیز محدود حتی یه وام مسکن روستایی
Iran (Islamic Republic of)
سهیل
۱۴:۱۹ ۲۹ آبان ۱۴۰۲
واقعا چرا یک پسر جوان ایرانی که بدنبال تحصیل علم در رشته مورد علاقه اش هست و میخواد دوباره کنکور بده بهش اجازه نمیدن و میگن اول دوسال برو سربازی و انرژی خودتو بجای درس روی کارهایی که هیچ ربطی به تو نداره بزار و بعد که دوسال بی پولی کشیدی واذیت شدی حالا برو کنکور بده
این چه منطقی داره واقعا؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۵ ۲۹ آبان ۱۴۰۲
من موافقم سن بازنشستگی بره بالا خدمت سربازی کم بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۳ ۲۹ آبان ۱۴۰۲
ان شاء الله این فلاکت اجباری که فقط بیگاری و بدبختی است به کل حذف و برچیده شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۲ ۲۹ آبان ۱۴۰۲
ان شاء الله هرچه زودتر این به کل حذف و برچیده شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۹ ۲۹ آبان ۱۴۰۲
منم امیدوارم این اسارت اجباری سربازی هرچه زودتر حذف و برچیده شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۴ ۳۰ آبان ۱۴۰۲
اول ان شاءالله باید کسی که دستورش رو میده بره تا اینم درست بشه
Iran (Islamic Republic of)
سهیل
۱۳:۴۹ ۲۹ آبان ۱۴۰۲
واقعا چرا یک پسر جوان ایرانی که بدنبال تحصیل علم در رشته مورد علاقه اش هست و میخواد دوباره کنکور بده بهش اجازه نمیدن و میگن اول دوسال برو سربازی و انرژی خودتو بجای درس روی کارهایی که هیچ ربطی به تو نداره بزار و بعد که دوسال بی پولی کشیدی واذیت شدی حالا برو کنکور بده
این چه منطقی داره واقعا؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۰ ۲۹ آبان ۱۴۰۲
پس عدالت چی میشه ؟ بیچاره دهه پنجاهیها و شصتیها که عمرشون تلف شد
Germany
ناشناس
۱۳:۲۷ ۲۹ آبان ۱۴۰۲
چه ربطى داره مثل اين ميمونه بگى چرا موبايل اختراع شد بيچاره قديميا كه دنبال تلفن عمومى ميگشتن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۴ ۲۹ آبان ۱۴۰۲
بخاطر همین عقده ای های بدبخته که تا الان سربازی حذف نشده دیگه
منطق طرف این هستش چون عمرش اسراف شده و 2 سال رنج و عذاب دیده بقیه هم باید همین مصیبت را ببینند!

ولی من خیلی آدم های شریف رو دیدم با اینکه سربازی رفتن ولی بازهم طرفدار حذف این بیگاری اجباری هستن یا اینکه حداقل خیرخواه برادر یا فرزندان خودشون هستن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۰ ۲۹ آبان ۱۴۰۲
خب می‌خواست نری غلط کردی که رفتی
قانون سرباز گیری اجباری اشتباه و ظالمانه است باید حذف و برچیده شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۶ ۲۹ آبان ۱۴۰۲
چه ربطی داره زمان حمله مغول هم کلی آدم مردن
Italy
ناشناس
۱۳:۰۹ ۲۹ آبان ۱۴۰۲
ننگ به اسیری و بیگاری اجباری
Iran (Islamic Republic of)
ابراهیمی
۱۳:۰۷ ۲۹ آبان ۱۴۰۲
من ۳۶ سال و دیسک کمر دارم ۲ تا فرزند دارم رفتم پلیس+ ۱۰ گفت فرار از خدمت هستی من اصلا سربازی نرفتم ببخشید چرا معاف نمیشم کارگر ساختمانی هستم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۹ ۲۹ آبان ۱۴۰۲
به سلامتی یه سال کم شد ۵ سال به بازنشستگی افزوده شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۰ ۲۹ آبان ۱۴۰۲
من حاضرم 200 سال کار کنم تا بازنشست شوم
ولی یک روز هم به دوران سیاه بد سربازی برنگردم
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۲:۵۰ ۲۹ آبان ۱۴۰۲
دو سال سربازی زیاد است، عمر جوان بیهوده، تلف می شود...!
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۲:۳۴ ۲۹ آبان ۱۴۰۲
در دوران قاجاریه سرباز بیشتر قدرت حساب میشد الان اگر قدرت بود کشورهای ابرقدرت سربازی را اجباری میکردن اکثر کشورها اجبار راحذف کردن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۹ ۲۹ آبان ۱۴۰۲
اکثر کشور ها اصلاً سربازی اجباری نداشتن که بخواهند حذفش کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۰ ۲۹ آبان ۱۴۰۲
جای تاسف دارد از این طرف نمایندگان مجلس هم زمان بازنشستگی رو اضافه کردن.
Germany
ناشناس
۱۳:۲۵ ۲۹ آبان ۱۴۰۲
براى اينكه همه بايد كاركنن عزيزم توى امريكا طرف ٦٠ سالش هم ميشه كارهاى كوچك را شروع ميكنه نه اينكه بيكار بشينن و همين بيكار نشستن هم اعصاب و روان خود طرف و اطرافيان و بهم ميريزه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۰ ۲۹ آبان ۱۴۰۲
جای تاسف دارد از این طرف نمایندگان مجلس هم زمان بازنشستگی رو اضافه کردن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۵ ۲۹ آبان ۱۴۰۲
کی ۶۰سال زندگی میکنه بااین گرانی ها ونبود قدرت خرید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۶ ۲۹ آبان ۱۴۰۲
پیغمبر این همه جنگ انجام دادن من ندیدم داخل یکیش حتی داخل جنگ کسی رو به زور برده باشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۶ ۲۹ آبان ۱۴۰۲
جالبه مجلس دستور داده سربازی 12 ماهه شود آن وقت ستاد بیگاری اجباری مخالف می‌کنه!!
Iran (Islamic Republic of)
خانم خاکولی
۱۱:۲۳ ۲۹ آبان ۱۴۰۲
غایبین و فراریان سن بالا دیگر خدمت نمیان. چه مجرد چه متأهل بالای سی و چند سال فقط عفو رهبری.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۰ ۲۹ آبان ۱۴۰۲
عمر جوان اسراف و تباه می‌شود این دو سال به جای اینکه درس بخواند یا سر و سامان بگیرد یا حرفه ای بیاموزد

فقط به بیگاری سربازی فرستاده می‌شود آن هم بیهوده و فقط رنج و عذاب می‌بیند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۸ ۲۹ آبان ۱۴۰۲
فقط تعدادی کشور کم محدود سربازی اجباری دارند آن هم بین 6 تا 12 ماهه اونم با حقوق و مزایا عالی
نمیدونم چه اصراری به بیگاری کشیدن و حروم عمر جوان پای کار بیهوده دارید؟ آن هم دو سال
مگر الگوی شما کُره کافر فکسنی و رژیم غاصب صهیونیست هستش؟
سربازان ما اکثرا آموزش درست و حسابی نظامی نمیبینن فقط وقت و عمرش پای کارهای بیهوده تلف میشه
Iran (Islamic Republic of)
خانم خاکولی
۱۱:۱۶ ۲۹ آبان ۱۴۰۲
اول از همه اینکه مشمولانی که غایب و فراری هستند و سن آنها بالای سی و چندین سال است که دیگر خدمت نمیرند چه متأهل و چه مجرد باید تعیین تکلیف شوند.دوم اینکه دیگر دوران زور و اجبار به اتمام رسیده سربازی باید داوطلبانه و اختیاری باشد.واین کسانی که مخالف این دو نظر هستند حتمن جزو مسوول حساب نمیشه.قرن بیست و یکم هستیم دوره برده داری نیست.نزدیک به پنج میلیون جوان را از همه چیز محروم کردید فکر کردید برمی‌گردن نه دیگه نمیاند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۳ ۲۹ آبان ۱۴۰۲
ارتش.سپاه بسیج رو ادغام کنید
سربازی رو حذف کنید
یه ارتش حرفه ای ۳۰۰ هزار نفره با بالاترین امادگی جسمانی و تجهیزات از این نیروهای مسلح ۲ میلیونی فعلی که یه مشت چاق و معاف از رزم با اسلحه های ۷۰ سال پیش هستن بهتره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۶ ۲۹ آبان ۱۴۰۲
نه نمیشه .مجلس دم انتخابات خواسته خودش شیرینی کنه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۵ ۲۹ آبان ۱۴۰۲
فقط اخبار و نگاه یه خبر توش هست که دلمون بش خوش باشه؟
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۱:۰۱ ۲۹ آبان ۱۴۰۲
واقعا اگه یک سال بشه هم عادلانه هست هم عاقلانه
آخه ۲ سال سربازی مال دوران جنگ هست چرا باید انگیزه جوانان رو باید بگیرین برای آموزش یک سرباز ۲ ماه کافیه دیگه بقیه ش وقت تلف کردن و به نوعی ظلم در حق جوانان هست
خواهشا شما هم پیگیر باشید که این ظلم رو درحق جوانان کاهش بدیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۵ ۲۹ آبان ۱۴۰۲
اطلاعیۀ سازمان وظیفه: با توجه به ابلاغ اخیر کاهش مدت ۳ ماهۀ خدمت از سوی ستاد کل نیروهای مسلح، مدت سربازی تغییر دیگری نخواهد داشت. انگار وسیله بازی است زندگی و سرمایه جوان های مردم که بخوای برای جلوگیری از کاهش مدت سربازی، فعلا سه ماه از سربازی کم کنی تا یه سال کم نشه و بعد بگی نه دیگه خبری نیست تا بعد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۴ ۲۹ آبان ۱۴۰۲
فعلا" که سن بازنشستگی زیاد شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۵ ۲۹ آبان ۱۴۰۲
با اینکه 2 سال عمر خودم اسیرتف و تباه شد ولی خوشحالم که حداقل این فلاکت قرار است کمتر شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۵ ۲۹ آبان ۱۴۰۲
من که در سربازی مهارت مصرف مواد مخدر + کلی فحش و ناسزا یاد گرفتم این قدر الکی دور یک محیط بسته که درست مثل زندان با کلی اراذل و اوباش هستش بیخود و الکی دویدم. خلاصه اینکه عقده ای هم بار اومدم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۱ ۲۹ آبان ۱۴۰۲
بهترین سالهای عمر یک فرد و توی پادگان الکی تلف نکنید !
مثلا نمیتونید بجای اون جوانی ک می فرستید روی برجک یه دوربین اونجا بزارید !؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۷ ۲۹ آبان ۱۴۰۲
سربازی کلا به نظرم چیز اجباری ونادرست هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۲ ۲۹ آبان ۱۴۰۲
بسم الله الرحمن الرحیم
با حذف سربازگیری اجباری :
1 - ارتش مجهز داوطلبانه استخدامی تشکیل می‌شود
2 - آمار تحصیل افزایش می‌یابد (از آنجا که جوانان فقط یک باز فرصت ثبت نام کنکور را دارند)
3 - خروج نخبگان - آمار خودکشی و بیماری های روحی روانی کاهش می یابد
4 - از آنجا که سرباز گیری اجباری فقط مانع سر و سامان گرفتن جوانان است پس حذف این قانون ظالمانه رضاخانی لازم است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۰ ۲۹ آبان ۱۴۰۲
آخه جوانی که بزور و اجبار آوردید لب مرز اگر کشته شود دیگر شهید نیست که
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۸ ۲۹ آبان ۱۴۰۲
سرباز گیری اجباری اولین بار در فرانسه توسط ناپلئون تصویب شد بعدش رضاپالانی گور به گور این قانون مزخرف رو به ایران آورد
خود فرانسه هم این قانون مزخرف را برچید اما در ایران ما و 4 تا کشور درپیتی فلک زده بدبخت دیگر هم باقی ماند....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۹ ۲۹ آبان ۱۴۰۲
نیروهای مسلح‌ نماینده مجلسن ؟
آخرین اخبار