در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

لزوم ارسال رایگان کتاب به مناطق کم برخوردار

حجت‌الاسلام عاملی به لزوم ارسال رایگان کتاب به مناطق کم برخوردار اشاره کرد و گفت: برای انتقال کتاب‌های اهدایی، می‌توان از دانشجویان جهادی حوزه فرهنگ استفاده کرد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدمحمد مرتضی عاملی، رئیس مرکز حفظ و نشر آثار علامه سیدجعفر مرتضی‌عاملی با اشاره به لزوم ارسال رایگان کتاب به مناطق کم برخوردار، گفت: ایده ارسال رایگان کتاب به درب منازل در سراسر کشور از زمانی به ذهنم خطور کرد که وقتی در کشور لبنان بودیم، خودرو‌های ون در اختیار داشتیم که آن را از کتاب پر می‌کردیم و به درب منازل مردم لبنان ارسال می‌کردیم. هنگام ارسال کتاب به درب منازل با مردم صحبت می‌کردیم و به نوعی، گفتمان و دیالوگی با آنان شکل می‌گرفت که خیلی مفید بود.

وی افزود: این روش را می‌توان در ایران نیز استفاده کرد. در این مسیر می‌توان از دانشجویان جهادی هم در حوزه فرهنگ استفاده کرد تا کتاب‌های اهدایی مردم و خیرین فرهنگی به دست محرومان جامعه برسد. از این طریق دیالوگی هم میان مردم شکل می‌گیرد باید از فرصت‌ها استفاده کرد و خودرو ها را پر از کتاب کرد و به مناطق محروم فرستاد.

مرتضی عاملی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه برخی از کارشناسان معتقدند توزیع کتاب در ایران ناکارآمد است، عنوان کرد: برخی مدیران فرهنگی، ناشران، نویسندگان و خوانندگان بر این باورند منحصر شدن نظام توزیع به مرکز و برخی از مراکز استان‌ها یکی از موانع افزایش سرانه مطالعه کتاب در کشور محسوب می‌شود. اکنون با وجود گسترش رسانه‌های ارتباطی، خوانندگان از چاپ و نشر کتاب‌های جدید مطلع می‌شوند؛ تا پیش از فعالیت سامانه «بازار کتاب» در برخی موارد امکان دسترسی به کتاب را نداشتند که اکنون این مسئله نیز مرتفع شده است.

رئیس مرکز حفظ و نشر آثار علامه سیدجعفر مرتضی‌عاملی، تخصیص یارانه خرید کتاب به مخاطب را همزمان با برپایی رویداد‌های فرهنگی فعالیتی حائز اهمیت خواند و به لزوم برپایی هفته کتاب اشاره کرد و ادامه داد: به نظر می‌رسد هفته کتاب قابلیت این را دارد که جامعه را به سوی کتابخوانی سوق دهد. با مشارکت حداکثری نهاد‌های مختلف در برپایی رویداد‌های فرهنگی در کنار مردم، همبستگی اجتماعی نیز رخ می‌دهد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدمحمد مرتضی‌عاملی در پایان گفت: پدرم علامه سید جعفر مرتضی عاملی کتابخانه و منزل خود را در لبنان وقف کرده بود و در بیروت چندین حوزه و مسجد را تاسیس کرد؛ اما متاسفانه کتابخانه بزرگ علامه در جنگ ۳۳ روزه لبنان به کلی تخریب شد.

سی‌ویکمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با شعار «آینده خواندنی است» از بیست‌وسوم آبان‌ماه آغاز به کار کرد و تا سی‌ام آبان‌ماه ۱۴۰۲ به کار خود ادامه می‌دهد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار