وزیر راه و شهرسازی مطرح کرد؛

آغاز فصل جدیدی از روابط تجاری ایران و ترکمنستان

بذرپاش با اشاره به گشایش‌ روابط بازرگانی و تجاری ایران و ترکمنستان، گفت: ظرفیت‌های بالقوه جهت اجرای قرارداد‌های تجاری بین شرکت‌های ایرانی و ترکمن وجود دارد.

مهرداد بذرپاش امروز (شنبه ۲۷ آبان) در مراسم افتتاحیه همایش اقتصادی تجار و بازرگانان در حاشیه پانزدهمین نمایشگاه "ایران پروژه" با اشاره به گشایش‌ها و شکوفایی روابط بازرگانی و تجاری ایران و ترکمنستان، اظهار کرد: به واسطه عزم و اراده پایدار، هوشمندانه و آینده‌نگر، طرفین اعم از مسئولان دولتی و فعالان بخش خصوصی و شرکت‌های توانمند در حال رقم خوردن است.

وزیر راه و شهرسازی گفت: با افتتاح نمایشگاه تخصصی ایران در روز گذشته، بخشی از توانمندی‌های جمهوری اسلامی ایران در معرض دید عموم قرار داده شد.

بذرپاش ادامه داد: زمینه برای تبادل اطلاعات و تجارب و همچنین شناسایی متقابل ظرفیت‌ها و امکانات دو کشور فراهم شده و امیدوارم همایش اقتصادی امروز فرصتی برای رایزنی‌های تخصصی و حرفه‌ای فعالان اقتصادی و شرکت‌های دو کشور باشد و شاهد انعقاد قرارداد‌های تجاری طرفین باشیم.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: بدون شک ظرفیت‌های بالقوه و نهان جهت انعقاد و اجرای قرارداد‌های تجاری بین شرکت‌های ایرانی و ترکمن در تمامی زمینه‌ها که در این رویداد و با حضور بیش از ۹۰ شرکت فعال ایرانی در گروه‌های تولیدات فولادی، تجهیزات و مصالح ساختمانی، خدمات فنی و مهندسی، آب و برق و انرژی نفت، گاز و پتروشیمی دانش بنیان شاهد حضور بخشی از این زمینه‌ها هستیم.

بذرپاش گفت: در قالب تشویق و حمایت‌هایی که از سوی بالاترین مقامات دولتی، علی الخصوص کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور صورت می‌پذیرد و دو طرف از این فضای مطلوب بهره‌مند خواهند شد.

وی خاطرنشان کرد: شرکت‌های حاضر در این نمایشگاه اختصاصی از جمله شرکت‌های بزرگ و معتبر در سطح ملی و بین المللی به شمار می‌روند و خدماتی که توسط این شرکت‌های ارائه می‌شود، قابل رقابت با شرکت‌های بزرگ و مطرح بین المللی است.

وزیر راه و شهرسازی کشورمان اعلام کرد: جمهوری اسلامی ایران افتخار دارد در جهت ارتقاء همکاری‌های دوجانبه و همچنین در مسیر صلح و دوستی منطقه‌ای و بین المللی تجارب شرکت‌های ایرانی را با شرکت‌های سایر کشور‌ها به ویژه کشور دوست و همسایه و برادر ترکمنستان به اشتراک بگذاریم.

ترکمنستان از طریق راه آهن ایران، به چابهار متصل می‌شود 

وی تاکید کرد: ایران و ترکمنستان بازیگران مهم کریدورهای شمال-جنوب و شرق- غرب هستند و دو کشور توافق کرده اند در توسعه کریدورها با هم همکاری کنند.

رئیس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و ترکمنستان افزود: کریدور شرق-غرب نقش آفرینی بالایی بین دو کشور در راه ابریشم بر عهده دارند. از سوی دیگر باید به این نکته اشاره کنم که بازارچه‌های مرزی نقش اساسی در توسعه اقتصادی دو کشور دارد. ضمن اینکه مرز خشکی و دریایی مزیت بهره گیری از بازارچه‌های مرزی را دوچندان کرده است.

بذرپاش یادآور شد: در حوزه برق، حضور شرکت‌های فعال ایرانی در این بخش به همراه تسویه حساب اجرای پروژه‌ها و واردات برق از طریق تهاتر نشان از توسعه و تعمیق روابط دو کشور ایران و ترکمنستان است.

وی با بیان اینکه ترکمنستان به بندر چابهار ایران از طریق ریل، متصل می‌شود و این کشور را به دریاهای آزاد فراهم می‌کند، افزود: ترکمنستان برادر و شریک راهبردی ایران است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
-
تماجی
۱۳:۰۹ ۲۷ آبان ۱۴۰۲
با سلام لطفا قسمت مسافری را هم راه اندازی بفرمایید
آخرین اخبار