ماجرای کارشکنی بنی‌صدر در عملیات آزادسازی سوسنگرد

۲ روز پس از حمله بعثی‌ها به شهر سوسنگرد در ۲۴ آبان ۱۳۵۹، عملیات شکست حصر این شهر در قالب ۶ گردان پیاده و زرهی طرح‌ریزی شد.

بعثی‌ها در ۲۴ آبان ۱۳۵۹ سوسنگرد را از سه جهت تصرف کرده و وارد آن شدند. این درحالی بود که ۲۰۰ نفر از مدافعین شهر با استقامت در برابر دشمن مانع از سقوط کامل سوسنگرد شدند.

۲ روز پس از این حمله، عملیات شکست حصر سوسنگرد با شرکت تیپ ۲ لشکر ۹۲ زرهی خوزستان در کنار نیروی‌های سپاه و ستاد جنگ‌های نامنظم در قالب ۶ گردان پیاده و زرهی طرح ریزی شد.

فرماندهی و تمامی هماهنگی‌ها تحت نظر آیت الله خامنه‌ای و امیر سرتیپ فلاحی به عنوان مباشر و هدایت کننده عملیات انجام میشد و برابر فرمان امام راحل مبنی بر "سوسنگرد باید تا فردا آزاد شود"، قرار بود صبح فردا، تیپ ۲ زرهی لشگر ۹۲ به عنوان نیروی اصلی آغازگر حمله به سوسنگرد باشد.

اما ساعت ۱۲ شب، امیر سرتیپ دوم "غلامرضا قاسمی‌نو" فرمانده لشکر ۹۲ به آیت الله خامنه‌ای اطلاع می‌دهد که به دستور بنی صدر، تیپ ۲ از شرکت در این عملیات منع شده است.

با لغو عملیات، تمام مدافعان سوسنگرد به شهادت می‌رسیدند؛ بلافاصله آیت‌الله خامنه‌ای این مساله را با امام خمینی (ره) در میان میگذارند و ایشان می‌فرمایند تیپ باید شرکت کند و اجازه‌ی بنی صدر لازم نیست.

آیت‌الله خامنه‌ای فورا نامه‌ای به فرمانده لشکر ۹۲ می‌نویسند و فرمانده لشگر به تیپ آماده‌باش داده و عملیات به فرماندهی شهید چمران با حمایت چند فروند بالگرد کبری صبح ۲۶ آبان آغاز می‌شود.

با رشادت رزمندگان اسلام، محاصره می‌شکند و سوسنگرد برای همیشه آزاد می‌شود. در این عملیات ۲۴ خلبان نیروی هوایی ارتش نقش چشمگیری داشت که از میان آن‌ها ۶ خلبان به شهادت رسیدند و پس از آن مقام معظم رهبری تعبیر "فرشتگان آسمان" را برای آن‌ها استفاده می‌کنند.

منبع: روابط عمومی ارتش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۸ ۲۵ آبان ۱۴۰۲
لعنت بر منافقان و درود بر مدافعان وطن
آخرین اخبار