واگذاری اثر جهانی کاروانسرای شیخعلی‌خان به بخش خصوصی

اثر جهانی کاروانسرای شیخعلی‌خان اصفهان برای بهسازی، مرمت و بهره برداری به بخش خصوصی واگذار شد.

رییس اداره میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی شهرستان شاهین شهر و میمه استان اصفهان گفت: اثر ثبت شده جهانی «کاروانسرای شیخعلی خان» واقع در روستای جهادآباد از طرف میراث فرهنگی برای مرمت و بهره برداری به سرمایه گذارِ بخش خصوصی واگذار شده است.

جواد چهرازی با بیان اینکه مرمت کاروانسرای شیخعلی خان هنوز شروع نشده و طرح آن در مراحل بررسی و تصویب است افزود: کاروانسرا‌های شیخعلی خان و گز از شهرستان شاهین شهر و میمه به همراه ۵۲ کاروانسرای دیگرِ ایران در چهل و پنجمین نشست کمیته میراث جهانی یونسکو ثبت شدند و از این رو مرمت و حفاظت آن‌ها در اولویت کاری ما قرار دارد.

او گفت: کاروانسرای گز از طریق صندوق احیا آثار تاریخی به بخش خصوصی واگذار شده و در حال مرمت است؛ این کاروانسرا برای کاربری گردشگری و تبدیل به کاربری اقامتی و پذیرایی به بخش خصوصی واگذار شده است.

چهرازی یادآور شد: میراث فرهنگی املاک تحت اختیار خود را مدت دار به سرمایه گذار خصوصی واگذار می‌کند تا زیر نظارت این نهاد مرمت و از آن بهره برداری کند و در آینده سرمایه گذار با تمام شدن مهلت قرار داد، اثر را به میراث فرهنگی واگذار یا قرارداد را تمدید می‌کند.

او تاکید کرد: میراث فرهنگی آثار را به جهت احیا، حفظ و حراست به بهره برداران می‌سپارد و هدف حفظ بنای تاریخی است.

چهرازی یادآور شد: این شهرستان علاوه بر کاروانسرا‌های گز و شیخعلی خان، قنات وزوان و مزدآباد را هم در فهرست آثار جهانی دارد و در مجموع دارای چهار اثر ثبت جهانی است.

کاروانسرای شیخ علی خان را با نام چاله سیاه هم می‌شناسند؛ سبک آن چهار ایوانه است و در زمان شاه سلیمان صفوی بیشتر برای پذیرایی و اقامت مهمانان خارجی ساخته شده است.

کاروانسرای گز نیز در شهری به همین نام و در شمال اصفهان قرار دارد. این کاروانسرای چهار ایوانه و چهار برجه در زمان شاه عباس اول ساخته است.

منبع: ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.