تاکید استاندار بر لزوم فعال شدن اقتصاد پس کرانه در هرمزگان

استاندار هرمزگان گفت: علاوه بر اقتصاد دریا باید اقتصاد پس‌کرانه هم در استان فعال شود و تولیدات استان با نیاز‌های صنایع پیشران تطبیق داده شود.

مهدی دوستیاستاندار هرمزگان با اشاره به لزوم فعال شدن اقتصاد پس کرانه در استان و تطبیق تولیدات با نیاز‌های صنایع پیشران گفت: کارگروه اقتصاد دریاپایه استان در سه محور برای پیشرفت در حال برنامه‌ریزی است که شامل توسعه زیرساخت‌های مورد نیاز، آماده‌سازی بسته قوانین مورد نیاز، شناسایی مقرراتِ لازم الاصلاح، رفع تناقضات موجود و افزایش سهم مردم در اقتصاد دریا است.

او توجه به جوامع محلی را از مهم‌ترین ویژگی بارز سیاست‌های کلی توسعه دریاپایه از سوی رهبر معظم انقلاب دانست و گفت: در این سند بنگاه‌های بزرگ، کوچک و متوسط دیده شده‌اند که به دلیل اهمیت دادن به نقش مردم در اقتصاد دریا بوده تا مردم بومی و محلی بتوانند اقتصاد دریایی مناطق را توسعه دهند.

استاندار هرمزگان بر ضرورت بهره‌گیری از حمل و نقل ترکیبی در ترانزیت بین‌المللی تاکید کرد و افزود: برای اینکه سهم‌مان را از ترانزیت بین‌المللی بگیریم، باید از حمل و نقل ترکیبی استفاده کنیم به طوری که بار در سریع‌ترین زمان ممکن از کشتی به ناوگان ریلیِ با سرعت مناسب منتقل و ترانزیت شود.

دوستی گفت: برای این موضوع مهم سه نقطه مشخص شده بود که شامل یک شهر لجستیکی در بندرعباس و یک دهکده لجستیکی در جاسک است و اکنون نیز در حال بررسی آن هستیم.

او همچنین با اشاره به راه‌اندازی ۲۸ هنرستان تخصصی به ویژه هنرستان دریانوردی و تعمیرات موتور کشتی گفت: این هنرستان‌ها توسعه می‌یابد و برای اول مهر سال آینده، چندین هنرستان دریایی جدید نیز ایجاد می‌شود.

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان نیز گفت: اقتصادی‌سازی جزایر برای ایجاد اشتغال در راستای تحقق اهداف اقتصاد کلان و اقتصاد مقاومتی و همچنین تاکید بر اقتصاد دریاپایه در سطح کلان و اقتصاد خرد در سند ابلاغی رهبر معظم انقلاب پررنگ است.

حسین عباس‌نژاد افزود: در تحقق این هدف سازمان بنادر و دریانوردی برنامه‌ریزی‌های منسجمی به زیرساخت‌های بنادر شهید رجایی و بنادر شرق و غرب دارد در عین حال به دنبال ایجاد طرح‌هایی است که بتوان با ساخت آن‌ها خدماتی در راستای ارتقا معیشتی مناطق ساحلی کشور، افزایش جمعیت و همچنین توسعه اشتغال و صنایع خرد ارائه داد.

وی به ساخت بندر چند منظوره سیریک در شرق استان، طرح‌های توسعه‌ای در بندر شیو، ابوموسی، هرمز و لارک اشاره کرد و گفت: در کنار طرح‌های بزرگ، با ایجاد چنین طرح‌هایی می‌توان بخش عمده‌ای از اهداف سند توسعه دریامحور را در استان هرمزگان محقق کرد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان توسعه طرح‌های سرمایه‌گذاری «نخل ناخدا» و بنادر حقانی و هرمز با مشارکت بخش خصوصی را از دیگر طرح مهم سازمان بنادر و دریانوردی در این استان عنوان کرد و گفت: این طرح‌ها با محوریت توسعه اقتصاد دریامحور و توجه به گردشگری دریایی است که با مشارکت بخش خصوصی در حال ساخت است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.