توزیع کود شیمیایی بین کشاورزان توسط سازمان جهاد کشاورزی

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: برای کشت محصولات زراعی بیش از ۴۸ هزار تن انواع کودهای شیمیایی در حال توزیع بین کشاورزان است.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی بابیان اینکه کشت پاییزه در استان از پانزده شهریورماه در استان شروع شده گفت: در سال زراعی جاری بیش از ۳۰۰ هزار هکتار از اراضی زراعی استان به زراعت محصولات پاییزه شامل گندم، جو، کلزا و نخود می‌رود.

کیشانی افزود: با توجه به تقلیل منابع آب‌های زیرزمینی و بارندگی‌ها در زراعت پاییزه براساس الگوی کشت افزایش سطح زیرکشت بخصوص در اراضی آبی نداریم و برنامه ریزی شده بیشترین تولید محصولات زراعی در دیمزار‌ها انجام شود که بر این اساس امسال برای سومین سال است که طرح جهش تولید در دیمزار‌ها باهدف افزایش تولید در واحد سطح، اجرای کشاورزی حفاظتی و تناوب در کشت در حال انجام است.

او بابیان اینکه تاکنون ۸۵ درصد زراعت پاییزه در استان انجام شده گفت: برای کشت محصولات زراعی بیش از ۴۸ هزار تن کود ازته، هفت هزار تن کود فسفاته و چهار هزار تن کود پتاسه و همچنین بیش از هفت هزار تن بذر گواهی شده مورد تأیید مرکز تحقیقات در نظر گرفته شده و در حال توزیع بین کشاورزان است.

غیابی کارشناس فنی جهاد کشاورزی استان هم برای افزایش کمی و کیفی محصول به کشاورزان توصیه کرد رعایت تناوب، انجام نمونه گیری خاک، استفاده از کود دامی پوسیده و دستگاه کشت مستقیم و یا کم خاک ورز برای کشت غلات استفاده کنند.

بهرامی کارشناس جهاد کشاورزی هم با بیان اینکه تمام تلاش ما براین است که کار علمی و مدیریتی در تولید محصولات حامکم باشد الگوی کشت یکی از راهکار‌های جهش تولید و ایجاد تناوب با کشت محصولاتی، چون دانه‌های روغنی کاملینا، گلرنگ و نخود و علوفه دیم است که موجب افزایش حاصلخیزی خاک و افزایش عملکرد و بهره وری بالا می‌شود.

او به کشاورزان توصیه کرد حتما از سبد کودی ازته، فسفاته و پتاسه استفاده و محصول خود را بیمه کنند.
کشت محصولات پاییزه در استان مرکزی در صورت مساعد بودن هوا تا اواسط آذر ادامه دارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.