۲۵ درصد خون‌های اهدایی در لرستان به سایر استان‌ها ارسال می شود

رییس اداره آفرزیس( دریافت خون و جداسازی پلاکت) انتقال خون لرستان گفت: به طور متوسط سالانه حدود یک چهارم (۲۵ درصد) خون اهدایی در استان به سایر استان های نیازمند خون ارسال می شود.

امیر هادی چگنی اظهار کرد: پارسال ۵۰ هزار و ۵۳۵ واحد خونگیری در لرستان ثبت شد که حدود یک سوم آن معادل ۱۸ هزار و ۸۷۰ واحد از این مجموع برای بیماران نیازمند سایر استان ها ارسال شد.

وی عنوان کرد: خون های تولیدی مازاد بر نیاز لرستان به استان های تهران، خوزستان، زاهدان، کرمانشاه و همدان ارسال می شود.

وی اضافه کرد: همچنین در ۶ ماهه نخست امسال نیز که خونگیری افزایش یافت، ۱۵ هزار و ۶۰۰ واحد خون به استان های نیازمند ارسال شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴۰ درصد افزایش داشته است.

هادی چگنی با اشاره به رشد خونگیری در ۶ ماهه نخست امسال نیز عنوان کرد: طی ۶ ماهه نخست امسال ۳۲ هزار و ۹۹۶ واحد خون در لرستان اهدا شده که ۳۵.۲ درصد نسبت به ۶ ماهه نخست پارسال رشد داشته و ۸.۸ درصد خون های اهدایی متعلق به بانوان استان بوده است.

وی بیان کرد: بانوان جزو سالم ترین اهداکنندگان خون هستند و در کشورهای اروپایی، ۵۰ درصد اهداکنندگان را تشکیل می دهند اما در ایران میانگین کشوری تعداد بانوان اهداکننده خون پایین است با این حال در لرستان میانگین اهدای خون این قشر از متوسط کشوری بالاتر و حدود ۱۰ درصد است.

به گفته رییس اداره آفرزیس انتقال خون لرستان بالای ۳۰ درصد بیماران نیازمند دریافت خون به دلیل نبود پزشکان فوق تخصص جهت درمان به تهران مراجعه می کنند و چنانچه روند درمانی این تعداد بیماران در استان انجام می شد قطعا نیاز به خون در لرستان افزایش می یافت.

هادی چگنی عنوان کرد: هر واحد خون تولیدی حدود ۳۵ روز ماندگاری دارد و باید ظرف این مدت به مصرف برسد.

 
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.