حجت‌الاسلام سبزی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان اعلام کرد؛

امضای تفاهم‌نامه دو هزار میلیاردی با قرارگاه خاتم‌الانبیا برای لوله‌کشی آب سرشاخه‌های دز به ساوه

نماینده ساوه و زرندیه در مجلس گفت: برای لوله‌کشی آب سرشاخه‌های دز به ساوه یک تفاهم‌نامه دو هزار میلیاردی با قرارگاه خاتم‌الانبیا امضا شده است.

حجت‌الاسلام محمد سبزی، نماینده مردم ساوه و زرندیه در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان درباره جشنواره ملی انار ساوه گفت: پارسال برای اولین بار جشنواره ملی انار را برگزار کردیم و دومین جشنواره هم هفته پیش با حضور وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برگزار شد.

وی ادامه داد: در ایران، ساوه را با انار می‌شناسند و مهد انار کشور، ساوه است هرچند استان فارس به لحاظ کمّی بیشتر از ساوه انار کشت می‌کند، اما به لحاظ قدمت، پیشینه و کیفیت، انار ساوه و تنوع آن در جهان معروف است.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس اظهار کرد: حدود ۱۰ هزار هکتار زمین زیر کشت انار در ساوه داریم که مقدار کمی از آن صادر می‌شود، چون شرکت‌های صنایع تبدیلی خیلی تمایل ندارند با قیمت مناسب از باغدار خرید کنند و غالب انار در سردخانه می‌ماند تا در شب یلدا به فروش برسد و یک عده هم خودشان رب و کنسانتره تولید می‌کنند و می‌فروشند و صادر هم می‌شود، اما در بحث بازاریابی و صادرات خیلی کم کار شده است.

حجت‌الاسلام سبزی اضافه کرد: از وزارت جهاد کشاورزی و سازمان توسعه تجارت انتظار داریم یک بازاریابی خوبی با کشور‌های مختلف برای تسهیل صادرات انار داشته باشند تا انار باکیفیت ساوه که وزن برخی از آن‌ها به یک و نیم کیلوگرم می‌رسد، صادر شود.

نماینده مردم ساوه و زرندیه در مجلس بیان کرد: در آلمان یک عدد انار به قیمت دو یورو به فروش می‌رسد در صورتی که انار‌های ریز ساوه را کیلویی ۱۵۰۰ تومان از کشاورز می‌خرند که این خیلی به ضرر است و با کم‌آبی اخیر در دو سال گذشته کشاورزان ما در مضیقه بودند و از دولت توقع داریم که کمک کند.

وی بیان کرد: برخی باغداران وام گرفته‌اند و نتوانسته‌اند اقساط خود را پرداخت کنند و بانک آمده حساب وام‌گیرنده و ضامن‌هایش را مسدود کرده است که الان داریم پیگیری می‌کنیم چرا حساب ضامن‌ها را مسدود کرده‌اند.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس گفت: صادرات انار ساوه در حد پنج الی شش درصد است که این رقم خیلی کم است البته قیمت مصوب برای خرید انار هم نداریم و دل‌به‌خواهی است و براساس کیفیت انار قیمت آن تعیین می‌شود.

تشکیل صندوق ملی انار به مرکزیت ساوه

حجت‌الاسلام سبزی بیان کرد: پس از ملی شدن جشنواره انار ساوه به‌دنبال تشکیل صندوق ملی انار هستیم و چون قطب انار کشور، ساوه است این صندوق هم در ساوه باشد و کسانی که در نقاط مختلف کشور مشغول کشت انار هستند از این صندوق که زیرنظر وزارت جهاد کشاورزی است بتوانند وام بگیرند و از مزایای آن استفاده کنند همچنین به‌دنبال افتتاح پایانه صادرات انار و محصولات کشاورزی هستیم که همه کارهایش انجام شده و کلنگ‌زنی آن در بیست هکتار انجام می‌شود.

وی ادامه داد: یک زمین ۱۴۰ هکتاری که برای مرکز تحقیقات کشاورزی است و در ۱۰ کیلومتری ساوه قرار دارد به دهکده علم و فناوری در حوزه شرکت‌های دانش‌بنیان در زمینه کشاورزی تبدیل می‌شود.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس تصریح کرد: ساوه از آب شیرین محروم بود و یک قسمت آب این شهرستان از سد ساوه می‌آمد و بخش دیگر آن از چاه‌ها تامین می‌‎شد که هم‌اکنون از سرشاخه‌های دز که الان قم، خمین، محلات، دلیجان و گلپایگان از آن بهره‌مند شده است یک شعبه آن به ساوه می‌آید که متاسفانه شاید حدود ۱۰ سال این امر مغفول مانده بود که با پیگیری‌هایی که انجام شد که قرار است ۱۳۰ کیلومتر لوله‌گذاری شود که تا کنون ۳۵ کیلومتر آن انجام شده و ۹۵ کیلومتر بقیه را با قرارگاه خاتم‌الانبیا (ص) تفاهم‌نامه دو هزار میلیاردی امضا شده و الان قرارگاه مستقر شده و دارد لوله‌گذاری را انجام می‌دهد که در پایان این طرح ۴۴۰ لیتر در ثانیه آب شیرین به ساوه می‌آید و تا ۳۰ الی ۴۰ سال آینده آب ساوه را تضمین کند.

حجت‌الاسلام سبزی گفت: با توجه به خشکسالی‌های اخیر در ساوه که آب سد هم امسال واقعا کم است و در برخی ساعات آب خانه‌ها قطع می‌شود قرار است با وزیر نیرو و استاندار با قرارگاه جلسه‌ای بگذاریم تا تامین اعتبار صورت گیرد و قول دادند تا ۱۸ ماه آینده آب شیرین را به ساوه بیاورند. این آب در مسیر خود به روستا‌ها هم می‌رود و مشکل آب روستا‌ها هم حل می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۱
در انتظار بررسی: ۰
United States of America
محمد
۰۸:۵۳ ۲۴ آبان ۱۴۰۲
برای این جا ها پول هست اما برای سنوات ما باز نشسته ها پول و بودجه نیست!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۷ ۲۱ آبان ۱۴۰۲
آب خوردن و کشاورزی استانهای جنوبی باید فقط با آب شیرین کن باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۹ ۲۱ آبان ۱۴۰۲
در آینده به همت مدیریت مسئولین نظام به دلیل انتقال آب و کم آب شدن خوزستان یه حالش امنیتی بزرگ درست کنید،بعد بگید دشمن دشمن.خدایا خودت به خون شهدا رحم کن و این مملکت رو حفظ کن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۳ ۲۱ آبان ۱۴۰۲
آب استانهای لرستان و خوزستان و چهار محال بختیاری رو ببرید برا شهرهای دیگه. اون شهرها رو آباد کنید و شهرهای این استانهارو نابود کنید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۹ ۲۱ آبان ۱۴۰۲
با طرح های انتقال آب می ترسم روزی خلیج فارس هم مانند تالاب گاوخونی و دریاچه ارومیه و هامون و......خشک شوند !!!
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۰:۴۸ ۲۱ آبان ۱۴۰۲
استاد خلیج فارس به اقیانوس وصل هست...خشک شوند دیگه چه صیغه ای؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۹ ۲۱ آبان ۱۴۰۲
مافیای مسگن خودرو درمان غذا مملکت افتاده دست مافیا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۸ ۲۱ آبان ۱۴۰۲
lol bekhorid va be ashamid ama esraf nakonid baradran moft khor sepah
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۲ ۲۱ آبان ۱۴۰۲
خاکبرسرت مزدور بیشرف. سگ بدبخت مریم. اگر سپاه نبود ایران نبود. تا ابد مدیون دهها هزار شهید و جانباز سپاه هستیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۱ ۲۱ آبان ۱۴۰۲
اینجوری که قرارگاه خاتم داره پیش میره، یواش یواش داره گردش مالیش از تمام شرکت های خصوصی بزرگ هم پیشی میگیره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۰ ۲۱ آبان ۱۴۰۲
وقتی ادم های بی سوادی مثل شما تصمیم گیرنده باشن همه جا خشک میشه طبیعت را بهم میزنید و سد میزنید و به جا ابرسانی میکنه 10 جا را خشک میکنید بعدش خشک شدن تالاب ها رودخانه و دریاچه ها وفرو رفت زمین را تقصیر خشکسالی میندازید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۱ ۲۴ آبان ۱۴۰۲
زاینده رود سالیان دراز در این شهر وشهرهای همسایه جاری بود با دخالت در کار خدا آب زاینده رود را بردن برای شهرهایی که نیاز نداشت و اصفهان را کویری کردن ودر سال دوسه مرتبه با منت آب را باز می کنند به مدت ده روز .
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۸:۲۷ ۲۱ آبان ۱۴۰۲
سلام...آفرین ، همان حماقتی که در مورد خوزستان و کارون شد و الان مردم پایین دست کارون ، مثل شادگان ، باید شاهد عبور لجن داخل مسیر آب باشند و هزاران مشکل بهداشتی محیطی را تحمل کنند....می خواهند سر مردم دیگر نقاط بیاورند ...با درست کردن یک منطقه ، در منطقه دیگر مشکل مضافع ساختن ، هنر نیست...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۵ ۲۱ آبان ۱۴۰۲
فقط خاتم الانبیا در ایران است؟ شرکتهای دیگه هیچند؟
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۰۷:۴۲ ۲۱ آبان ۱۴۰۲
سر شاخه های دز یعنی خوزستان را بی آب تر کردن. واقعا با چه حسابی چنین کاری میکنید؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
یار خدا
۰۷:۳۵ ۲۱ آبان ۱۴۰۲
ما خوزستانیها آب مصرفیمان ساعتی شده شما از ما بهترون آب را ببرین به ساوه و غیره .
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۷:۲۷ ۲۱ آبان ۱۴۰۲
حجت الاسلام والمسلمین سید محسن موسوی در خطبه‌های نمازجمعه این شهر اظهار کرد: امروز قشر زحمت‌کشی در بدنه دولت کار می‌کند که در چنگال قدرتمند پیمان‌کارانی قرارگرفته‌اند که گاهی در بعضی مجموعه‌ها این پیمان‌کاران با آنها مانند استعمار و بلکه بردگی نگاه می‌کنند. وی افزود: نیروهای شرکتی بین خوف و رجا زندگی می‌کنند و حتی جرات گرفتن مرخصی ندارند و امنیت شغلی آنها صفر است و حتی اگر مجموعه‌ای که در آن کار می‌کند قدرتمند و دولتی باشد زیر نظر پیمان‌کار به ناچار باید بله قربان‌گو باشد. امام جمعه پل‌دختر گفت: نیروهای شرکتی سالیان سال است دارند داد می‌زنند اما گوش شنوایی برای شنیدن مشکلات آنها نیست، مجلس تصویب کرد آنهایی که خانواده ایثارگر هستند تبدیل وضعیت شوند که این از بهترین اقدام‌ها و انقلابی بودن مجلس در این مسئله خود را نشان داد. وی افزود: بر این اساس انتظار می‌رود نیروهای دولتی شرکتی که جز جامعه ایثارگری نیستند و مشمول این قانون نمی‌شوند اما با زجر زندگی خود را اداره می‌کنند نیز مورد حمایت دولتیان و مجلسی‌ها تا عمر این مجلس باقی است، قرار گیرند و فکر عاجلی در این زمینه صورت گیرد. موسوی یادآورشد: نیروهای شرکتی دولتی گمنام هستند و با زجر و منت زندگی می‌کنند، متاسفانه حقوق آنها کم است و عیدی آنها نیز به موقع بدست آنها نمی‌رسد زیرا به حساب پیمان‌کار واریز می‌شود که این با هیچ عدالتی سازگار نیست. وی افزود: این نیروها چندین بار به نهاد امامت جمعه مراجعه و یا مکاتبه کردند اما علی‌رغم انعکاس این مشکلات تا کنون اقدامی در این زمینه صورت نگرفته و امروز نیز این موضوع از طریق تریبون نماز جمعه مطرح شد.
Iran (Islamic Republic of)
شرکتی مظلوم
۰۷:۲۶ ۲۱ آبان ۱۴۰۲
باسلام و درود خدمت شما طرح ساماندهی کارکنان دولت چیشد ؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۳ ۲۲ آبان ۱۴۰۲
تبدیل وضعیت نیروهای شرکتی (که اکثرا با پارتی و سفارشی آمد ه اند) یعنی ظلم به قشر نخبه کشور، یعنی بزرگ کردن بدنه دولت، یعنی ظلم ظلم، یعنی آبدارچی رسمی و ... مانند ظلمی که به کشور در تبدیل وضعیت ایثارگران انجام شد (خودم شاهدم چندین نفر با معدل دیپلم زیر 10 رسمی شدند)!!...
Iran (Islamic Republic of)
حسینی
۰۷:۲۱ ۲۱ آبان ۱۴۰۲
نقشه همیشگی : آب یه منطقه رو ببریم به یه منطقه دیگه و منطقه ی اول رو خشک کنیم
بجای اینکه بهره وری کشاورزی رو بیشتر کنیم
همیشه اجرا شده همیشه هم کلی دعوا ایجاد کرده
آخرین اخبار