تولید دارویی جدید برای زخم پای بیماران دیابتی در اصفهان

 عضو هیات علمی دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: در کارآزمایی بالینی پماد شیر گاو، اندازه زخم پای دیابتی ۶۷ درصد کاهش پیدا کرد.

 عضو هیات علمی دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، دیابت را یکی از چالش‌های خیلی بزرگ در بحث پزشکی و سلامت دانست و گفت: دیابت عوارض بزرگی، چون زخم پای دیابتی یا عفونت پای این بیماران به دنبال دارد که زمانی که در پای بیمار دیابتی ایجاد می‌شود، بسیار دیر التیام می‌یابد و دلیل آن، کافی نبودنِ خون‌رسانی و بسته شدنِ نسبیِ رگهاست.

رسول سلطانی افزود: به دلیلِ التیام دیرِ این زخم‌ها، وقتی بیماران مراجعه می‌کنند، زخم عفونی شده و همیشه برای درمان باید از چند نوع آنتی بیوتیک استفاده شود که برای جلوگیری از این چالش نیاز است برای بهبودِ آن تلاش شود.

او گفت: با توجه به مشکلاتی که وجود دارد، ما در چند تحقیق، محصولات مختلفی را آزمایش کردیم که یکی از آن‌ها پماد موضعی شیر گاو است، چراکه شیر گاو، به طور سنتی برای التیام زخم استفاده می‌شود.

سلطانی افزود: برای آزمایش، ۱۰۰ بیمار مبتلا به عفونت درجه ۱ و ۲ پای دیابتی را در دو گروه بررسی کردیم که یک گروه، پماد موضعی شیر گاو را که در دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تولید شده است، استفاده کردند که اندازه زخم در پایان هفته دوم با پماد موضعی شیر گاو، ۶۷ درصد و با پانسمان نوین ۴۲ درصد کاهش یافته بود.

سلطانی گفت: تحلیل‌های آماری ما در پایان هفته اول و دوم نشان داد که میزان کاهش اندازه زخم با پماد موضعی شیر گاو به طور معناداری بیش از پانسمان نوین بوده است.

او در پایان، مهمترین موانع توسعه و تجاری‌سازی این دستاورد را بحث تولید و تجاری‌سازی دانست.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار