معاون ترویج کتابخوانی:

موجودی نسخه‌های کتاب‌ِ نهاد عمومی کشور نزدیک ۵۰ میلیون نسخه است

هراتی گفت: موجودی کتاب‌های نهاد عمومی کشور نزدیک ۵۰ میلیون نسخه کتاب است و در حوزه امانات نزدیک به ۴۰ درصد رشد داشتیم.

محمدرضا هراتی، معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد در نشست خبری بزرگداشت «کتاب، کتابخوانی و کتابدار» درباره برنامه‌های فرهنگی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: به مناسبت هفته کتاب کتابداران و قصه‌گویان قصه‌ای را متناسب با روان‌شناختی و روان‌شناسی کودک بیان می‌کنند. 

هراتی ادامه داد: در ۷۵۰۰ نهادِ کتابخانه‌های کشور حدود ۷۰۰۰ کتابدار داریم. در جامعه‌ای می‌توانیم ارتقای فرهنگ داشته باشیم، که کتاب و کتابخوانی نقش پررنگی داشته باشد. حتی در مجموعه‌های سیاسی دنیا می‌توان کتاب را در دکور‌های آن‌ها دید. سال گذشته گفتیم که مردم ما کتاب‌خوان و کتاب دوست هستند. این علاقه‌مندی را می‌توان در اطرافیان دید. ولی باید در این زمینه بیشتر تلاش کرد. 

معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد افزود: امسال برای اولین‌بار در جشنواره فیلم فجر آن اثری که نگاه ویژه در محتوا، فیلمنامه‌نویسی و به تصویر کشیدن فضای کتاب و کتابخوانی داشت، جایزه ویژه به آن تعلق گرفت. 

وی گریزی به دسترسی آسان و تحقق عدالت فرهنگی در جامعه زد و گفت: از آنجایی که عمر ساختمان‌های کتابخانه‌های مرکزی بین ۱۵ تا ۲۱ سال بود، کارگروه‌های مختلفی در اداره کل امور کتابخانه‌های کشور تشکیل شد. از طرفی، قبل از دولت سیزدهم حدود ۳۰ کتابخانه سیار وجود داشت، که در این دو سال حدود ۲۰ کتابخانه دیگر اضافه شده است. 

به گفته هراتی، ما جزو دستگاه‌هایی هستیم، که افزایش تعداد کارکنان‌مان نشان‌دهنده افزایش خدمات کتابخانه‌های عمومی است. با این حال، در شهرستان‌ها ایجاد کتابخانه‌ها سرعت گرفته است. از طرفی، دو کتابخانه مرکزی به مجموع کتابخانه‌های مرکزی اضافه کردیم. در کتابخانه مرکزی خرم‌آباد تجهیزاتی اضافه شده، که مصداق عدالت فرهنگی است و نمونه آن در تهران هم دیده نمی‌شود. 

معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد با بیان اینکه در حوزه امانات نزدیک به ۴۰ درصد و از لحاظ عضویت نزدیک به ۲۶ درصد افزایش داشتیم، گفت: موجودی کتاب‌های نهاد عمومی کشور نزدیک ۵۰ میلیون نسخه کتاب است. از آنجایی که ما بهره‌بردار هستیم و نمی‌توانیم در ساخت‌وساز ورود کنیم، از لحاظ منابع بودجه نداریم. اگرچه همکاران در حوزه بروز کردن منابع تلاش جدی کردند، ولی هنوز با آنچه باید باشد، فاصله داریم. 

به گفته وی، قرار است همکارانمان در نماز جمعه‌های استان‌ها و شهرستان‌ها حضور یابند. روز شنبه اصحاب کتاب و رسانه، مسئولان کتاب بخصوص وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای تجدید میثاق کتابداران با آرمان‌های بنیان‌گذار انقلاب اسلامی در حرم مطهر امام خمینی (ره) حضور می‌یابند. در هفته «کتاب، کتابخوانی و کتابدار» کودکان کتابت قرآن را به عهده دارند. حتی تذهیب و ترجمه قرآن را اعضای کتابخانه‌ها انجام می‌دهند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار