بسیج ملی کنترل قند و فشارخون سنین بالا در سیستان و بلوچستان اجرا می‌شود

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: همزمان با آغاز هفته ملی دیابت از ۲۰ آبانماه بسیج ملی غربالگری دیابت و فشارخون بالا، به مدت ۲ ماه برای افراد بالای ۱۸ سال اجرا خواهد شد.

مهدی زنگنه  از اجرای بسیج ملی غربالگری دیابت و فشارخون بالا برای افراد بالای ۱۸ سال خبر داد و اظهار کرد: این طرح با هدف افزایش نسبت شناسایی، شروع مراقبت و درمان در بیماران مبتلا به دیابت و پرفشاری خون، افزایش آگاهی جامعه در خصوص عوامل خطر، پیامدها و اهمیت تشخیص زودرس و کنترل این بیماری‌ها برای تمامی افراد ۱۸ سال و بالاتر ساکن در کشور و بانوان باردار در همه گروه های سنی از ۲۰ آبانماه همزمان با سراسر کشور در استان اجرا خواهد شد.

وی افزود: این طرح در شهرهای بالای ۲۰ هزار نفر که هنوز برنامه پزشک خانواده شهری اجرا نمی‌شود، شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر و همچنین ۹۳ شهر مجری برنامه پزشک خانواده شهری در سطح پایگاه‌های سلامت، خانه های بهداشت، مراکز خدمات جامع سلامت شهری و روستایی، بیمارستان‌ها و سایر مراکز تجمعی و اماکنی نظیر مساجد، مدارس و اماکنی نظیر آن اجرا خواهد شد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان با تاکید بر این موضوع که شناسایی به موقع دیابت و پرفشاری خون در سطح اول پیشگیری از اهمیت بالایی برخوردار است، ادامه داد: روش‌های سالم زندگی تا حد زیادی از بروز این بیماری‌ها پیشگیری می‌کند، چرا که این بیماری‌ها عنوان بیماری خاموش در جامعه گسترش یافته و به عنوان ام‌الامراض مطرح بوده و عاملی برای بسیاری از بیماری‌های خطرناک و تهدیدکننده سلامت مردم هستند.

وی اذعان کرد: این ۲ بیماری به همراه عوارض بسیار شایعی که ایجاد می کنند مانند حملات قلبی، سکته‌های مغزی، نارسایی پیشرفته کلیه، دیالیز و قطع عضو، هزینه‌های سنگینی را به بیماران، خانواده‌ها، جامعه و دولت تحمیل می‌کنند.

زنگنه گفت: پیشگیری سطح دوم یعنی شناسایی، پیگیری و مراقبت به موقع مبتلایان به این ۲ بیماری که می‌تواند روند پیشرفت آن را کند کرده و زندگی هزاران نفر و تعداد بیشتری از خانواده‌ها را نجات داده و ضمن صرفه جویی در هزینه‌های سلامت، روند توسعه جامعه را نیز تسریع کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.