چگونه تاریخ را بخوانیم تا یاد بگیریم؟

سعی کنید تاریخ را به تدریج مطالعه کنید، مطالعه حجم زیادی از مباحث، قدرت یادگیری و به خاطر سپاری را کاهش می‌دهد.

 اولین شرط یادگیری تاریخ، یافتن پاسخی قانع کننده برای این سؤال است که چرا باید تاریخ بخوانید؟

تاریخ همیشه آموزنده بوده و بسیاری از افراد، شخصیت‌های تاریخی را که در کتاب‌های تاریخ شناخته اند، الگوی زندگی خود قرار می‌دهند و بسیاری از تاریخ نویسان نیز هدف خود را از نگارش تاریخ، این می‌دانند که ملت‌های آینده با خواندن این وقایع و تحلیل و بررسی آنها، خطا‌های ملل قبلی را تکرار نکنند.

نکات مهم در مطالعه تاریخ

در کتاب‌های تاریخ دوره دبیرستان بیش‌تر از مقاطع قبل، به جزئیات پرداخته می‌شود، ولی برای اینکه وقایع تاریخ را بهتر درک کنید ابتدا باید سیر کلی جریانات تاریخی و علل و عواقب بروز آن را بدانید تا جزئیات را بهتر درک کنید وگرنه صرفاً درگیر حفظ اصطلاحات می‌شوید که این اصلاً مناسب نیست.

از روش pq۴r استفاده کنید. با این روش شما از کلیات شروع می‌کنید بعد به جزئیات.

در برخورد با یک واقعه تاریخی سعی کنید همیشه از خود سؤال کنید چه اتفاقی افتاده؟ در کجا و چه زمانی؟ چه نتایجی در برداشته و...

سعی کنید تاریخ را به تدریج مطالعه کنید، مطالعه حجم زیادی از مباحث، قدرت یادگیری و به خاطر سپاری را کاهش می‌دهد.


بیشتربخوانید 


معمولاً موضوعات تاریخی به صورت روایت و داستان است؛ بنابراین روش خلاصه برداری و یادداشت برداری می‌تواند مفید باشد.

در خواندن تاریخ، عنوان به عنوان پیش بروید.

جداولی که در کتاب تاریخ وجود دارند معمولاً یک دید کلی از سیر جریانات تاریخی در طول زمان را به شما نشان می‌دهد، از آن غافل نشوید.

برای حفظ جزئیات در مطالعه تاریخ، از تکنیک‌های تقویت حافظه بهره بگیرید. مثلا با استفاده از روش تجسم کردن می‌توانید مجسم کنید که مثلا آقامحمدخان مشغول صدور فرمان محاصره شهر کرمان است و یا مظفرالدین شاه قانون مشروطه را تصویب می‌کند و یا از یادیار‌ها استفاده کنید. مثلا برای حفظ کردن شهر‌هایی که در عهدنامه ترکمن چای از ایران جدا و به روسیه واگذار شد. شهر‌های ایروان ـ نخجوان ـ اردوبار می‌توانید به کلمه انار اشاره کنید.

برای حفظ اعدادی که در مطالعه تاریخ به آن‌ها بر می‌خورید، اعدادی مثل تاریخ تاج گذاری پادشاهان، وقوع جنگ‌ها و امضای قراردادها، می‌توانید از تکنیک اعداد استفاده کنید. مثلا تاریخ وقوع جنگ‌های ایران و یونان سده ششم پیش از میلاد را می‌توانید اینگونه حفظ کنید: ایرانی‌ها و یونانی‌ها پیش از میلاد مشغول بازی شطرنج (عدد شش) بودند.

برای فراگیری تاریخ حتما و حتما از نیروی تجسم خود کمک بگیرید. رویداد‌های تاریخی را پس از خواندن و یادداشت کردن برای خود تعریف کنید و مثل یک فیلم سینمایی از دهن خود عبور دهید.

منبع: فارس

برچسب ها: تاریخ ، مطالعه کردن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار