ضرورت پیگیری مطالبات و تقویت دانش علمی پرستاران

رئیس هیئت مدیره نظام پرستاری شهرستان شهرکرد گفت: یکی از مطالبات جدی پرستاران اجرای دقیق دو مصوبه مجلس شورای اسلامی مبنی بر تعرفه گذاری و فوق العاده خاص است.

 شهریار صالحی در دیدار با نماینده ولی فقیه در چهارمحال و بختیاری و امام جمعه شهرکرد با جمعی از پرستاران به مناسبت هفته پرستار اظهار داشت: پرستاران قشری هستند که در حوزه ارتقای سلامت و پاسخگویی به نیاز سلامت جامعه در خط مقدم قرار دارند، پرستاران اولین افرادی بودند که در زمان کرونا پاسخگوی نیاز‌های اجتماعی بودند.

وی افزود: زمانی‌که بیماری در بیمارستان بستری می‌شد بیش از ۹۰ درصد کار‌ها توسط شخص پرستار اعمال می‌شد، یعنی از زمان آغاز روند درمان تا ترخیص از بیمارستان بر عهده پرستاران است، کسانی که در زمان کرونا در جبهه درمان پاسخ قاطعی به نیار جامعه دادند و یک قدم عقب‌نشینی نکردند.

رئیس دانشکده پرستاری ومامایی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد گفت: مهم‌ترین مسائل و مشکلات قشر پرستار این است که شغل بسیار حرفه‌ای و آکادمیک محسوب می‌شود و پاسخگوی نیاز سلامت در حوزه‌های مختلف بهداشت، توانبخشی، آموزش، پژوهش هستند که این نشان از متنوع بودن حوزه کاری آن‌هاست.

به گفته صالحی، آنچه امروز جامعه پرستاری را آزار می‌دهد حقوق آن‌هاست که مصوبه قانونی دارد و به پرستاران داده نمی‌شود، امروز یکی از جدی‌ترین چالش‌ها که در حوزه وزارت بهداشت مطرح است و پرستاران با آن چالش دارند تعرفه‌گذاری پرستاری است که مصوبه مجلس را دارد و دستور اجرایی رئیس جمهور است، اما توسط وزارت بهداشت اعمال نمی‌شود.

رئیس هیئت مدیره نظام پرستاری شهرستان شهرکرد در خصوص مساله آیین‌نامه فوق‌العاده خاص، تصریح کرد: فوق‌العاده خاص پرستاران نیز مصوبه مجلس را دارد و جزو آیین‌نامه استخدامی کارکنان است، البته نامه‌های متعددی در این زمینه نوشته شده، اما این مساله اجرایی نشده است.

صالحی افزود: همه از سختی کار پرستاران مطلع هستیم، آنچه به پرستار انگیزه می‌دهد و زمینه رشد، تعالی و انگیزه کار کردن را در آن‌ها ایجاد می‌کند در ابتدا معنویت و سپس پرداخت مطالبات و فوق‌العاده‌هاست که متاسفانه این دو مورد از جوانب جدی اجرایی نمی‌شود، از نظر معیشتی پرستاران دچار مشکل هستند و همین مساله موجب کاهش انگیزه کاری در آن‌ها و مهاجرت پرستاران به خارج از کشور باتوجه به جذابیت‌هایی که وجود دارد، می‌شود.

وی در پاسخ به کمبود نیروی پرستار در استان، گفت: باتوجه به نیاز‌ها کمبود پرستار در استان بسیار حاد نیست، چنانچه بخواهیم براساس مقررات و قوانین مراقبتی که به صورت علمی طراحی شده نظر دهیم، کمبود پرستار وجود دارد، اما در شرایط فعلی به اندازه نیاز پرستار در بیمارستان در حوزه‌های بهداشت و درمان وجود دارد و خلائی در این زمینه احساس نمی‌شود، اما بهتر است چیدمان پرستار بر مبنای برآیند آکادمیک باشد که می‌توان گفت از لحاظ آکادمیک کمبود پرستار وجود دارد.

برچسب ها: هفته پرستار ، شهرکرد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار