سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

تلاش برای تصویب طرحی ویژه برای دهه شصتی‌ها در برنامه هفتم

راستینه گفت: به‌دنبال رای آوردن طرحی ویژه برای دهه شصتی‌ها در برنامه هفتم هستیم و امیدوارم در روز‌های پایانی کمیسیون تلفیق موافقت آن را بگیریم.

احمد راستینه هفشجانی، سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان درباره پیش‌بینی تمهیداتی برای دهه شصتی‌ها در برنامه هفتم گفت: یکی از موضوعات مهم توجه به متولدین دهه شصت است یعنی متولدین ۱۳۶۰ تا ۱۳۷۰ و حواشی این سال‌ها، چون این زمان، سال‌های سخت کشور بود چراکه زمان جنگ بود و شرایط سختی بر کشور حاکم بود و سال‌های بعد از آن سال‌های بازسازی کشور بود و کمتر به مقوله فرهنگ و ازدواج توجه شد به‌گونه‌ای که سیاست‌های کنترل موالید بعد از دهه هفتاد خیلی سرعت گرفت و این سیاست باعث شد تا متولدین دهه شصت تمایلشان به سمت ازدواج و تشکیل خانواده کم شود.

وی ادامه داد: متاسفانه واژه‌ای مطرح شده که واژه سختی است و آن واژه این است که نام متولدین دهه شصت را نسل سوخته گذاشته‌اند که ناراحت‌کننده است.

نماینده مردم شهرکرد، بن و سامان اظهار کرد: در کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم خیلی تلاش کردیم احکامی را برای دهه شصتی‌ها بیاوریم که تا الان موفق به انجام این کار نشدیم مثلا در پیشنهادی که بنده برای دهه شصتی‌ها داده بودم گقته بودم متولدین دهه شصت اگر اقدام به ازدواج کردند و صاحب یک فرزند شدند تمام مزایایی که در قانون جوانی جمعیت برای خانواده‌های دارای سه فرزند مثل زمین رایگان، امتیازات شغلی، ثبت‌نام خودرو، تسهیلات و وام پیش‌بینی شده برای دهه شصتی‌ها هم پیش‌بینی شود یا وام ازدواج برای متولدین دهه شصت دو برابر سایر متولدین دهه‌های دیگر دیده شود.

راستینه اضافه کرد: این موارد به این دلیل برای متولدین دهه شصت در نظر گرفته شد، چون متولدین این دهه در شرایط سخت معیشتی و اقتصادی پای بر این جهان گذاشتند و بعد از آن هم با سیاست‌های کنترل موالید، رغبت و انگیزه تشکیل خانواده در آنان کم شد و مشکلات عدیده‌ای که برای متولدین دهه شصت در بحث اشتغال و مسکن که امروز هم وجود دارد، ایجاد شد.

وی بیان کرد: نکته مهم اینکه متولدین دهه شصت در پنجره جمعیتی قرار دارند که در سال‌های آینده این پنجره جمعیتی بسته می‌شود یعنی اگر متولدین دهه شصت در این سال‌ها اقدام به ازدواج و فرزندآوری نکنند یک جمع زیادی از قشر و ظرفیت فعال جامعه را از دست می‌دهیم و با مشکلات جمعیتی روبه‌رو می‌شویم لذا باید تمهیدات و تسهیلات هم از لحاظ قانونی و هم از لحاظ اجرایی در بخش اشتغال، مسکن و تسهیلات برای متولدین دهه شصت به‌طور ویژه دیده شود.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس تصریح کرد: این طرح تا به حال سه بار در کمیسیون تلفیق تجدید رای شده و دلایل مخالفت با آنان متعدد است، اما به‌عنوان کمیسیون فرهنگی در حال تلاش برای رای آوردن این طرح هستیم و امیدوارم در روز‌های پایانی کمیسیون تلفیق موافقت این طرح را برای دهه شصتی‌ها بگیریم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۹ ۱۷ آبان ۱۴۰۲
"عمری دگر بباید، بعد از وفات، ما را
کاین عمر صرف کردیم، اندر امیدواری"

البته اینجا گفته "امیدواری"، ولی شما بخونید "شعارهای پوچ" و "وعده‌های سر خرمن"...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۳ ۱۶ آبان ۱۴۰۲
عالی هست
یک بعد دیگر آن که به خاطر جنگ خیلی از پسران شهید شدند و خیلی ها از ترس جنگ فرار کردند از کشور و دختران دهه شصت از نظر ازدواج آسیب دیدند
Germany
ناشناس
۱۶:۰۰ ۱۶ آبان ۱۴۰۲
پول بچه باید بیاد جای یارانه!
توی اروپا هر کی بچه داره زندگی خوبی داره!
سیاست پول بچه خیلی بهتر از یارانه هست!
بچه تا ۲۵ سال پول باید دریافت کنه
نفری سی تا پنجاه دلار!
از طرفی بنزین و برق و گاز ازادسازی بشه! حقوق ها بالاتر بره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۸ ۱۶ آبان ۱۴۰۲
ما عمرمون دیگه تو سختی رفته به چی امیدوار باشیم دهه شصتی یعنی دهه ای که ظلم شده
Iran (Islamic Republic of)
شرکتی مظلوم
۱۵:۵۷ ۱۶ آبان ۱۴۰۲
تازه تلاش شروع شده ؟خسته نباشید دلاورمردان الان دهه60 ها حدود 42سالشونه احتمالا برای مراسم خاک سپاری وبدرقه خونه ابدی هنوز شما طرحتونم اماده نشده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۶ ۱۶ آبان ۱۴۰۲
اگر میخواین کاری انجام بدین زودتر
تا دیر نشده بنجبین.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۷ ۱۶ آبان ۱۴۰۲
امتیازات و تسهیلات،،، اول به دهه شصتی هایی که در این بحران اقتصادی و شرایط سخت تن به ازدواج و تشکیل خانواده داده اند!
بعدش اون دهه شصتی هایی که بخاطر تسهیلات میخوان ازدواج کنند!!!
این ازدواج ها، پایه اش سست است!
...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۰ ۱۶ آبان ۱۴۰۲
من دهه شصت هستم دو فرزند هم دارم ولی تاحالا نه وام نه زمین رایگان ونه امتیازاتی که الان دارن به جوانان میدن به من دادن...یعنی ما گناه کردیم ازدواج کردیم و با این وضعیت معیشتی که همه چی گرونه ..خواهشن یه فکری بحال ما هم بکنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۲ ۱۶ آبان ۱۴۰۲
داداش اینا یه فکری بکنند وضع از این بدتر میشه ها.حالا ما گفتیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۲ ۱۶ آبان ۱۴۰۲
توی طرح تخصیص وام پانصد میلیونی به دهه شصتی ها گفته شده متولدین سال ۶۰تا ۷۰ که تاریخ عقدشان از ۳٠ خرداد به بعد هست حالا توی ماه های تیر و مرداد که مصادف با محرم و سفر بود و امکانش نبود که عقدی صورت بگیره و به لحاظ شرعی حرام هست و حالا اون زوج های دهه شصتی که در فروردین و اردیبهشت و خرداد عقد کردن رو با قانون از گرفتن تسهیلات منع شدن قرار هست به دهه شصتی ها کمک بشه.
ضمن تقدیر و تشکر از باشگاه خبرنگاران جوان این موضوع رو به اطلاع دولت و شخص رئیس جمهور محترم برسانید. تا انشاله اصلاح کن و بقیه که در سال ۱۴٠۲ ازدواج کردن و البته دهه شصتی هستن این تسهیلات رودریافت کنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۱ ۱۶ آبان ۱۴۰۲
شما دلتون به حال بچه های دهه شصت نمیسوزه به فکر خودتون هستین فقط و میخواین با این حرفا رای بیارین همین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۰ ۱۶ آبان ۱۴۰۲
بفرما هنوز طرح دهه شصتی‌ها تصویب نشده کلی مدعی و ناراضی پیدا شده... پیام‌ها رو می‌خوندم انگار همه مردم ایران دهه شصتی هستند... آقا نه به باره نه به داره... ما دهه شصتی‌ها فکر و خیال این طرح تصویب نشده رو هم نخواستیم... هرچی هست بدید به دهه پنجاهی‌ها و هفتادی‌ها...ما را به خیر شما امیدی نیست شر مرسانید...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۹ ۱۶ آبان ۱۴۰۲
شماها فکر میکنید الان بهتر از زمان جنگه.من یک دهه پنجاهی هستم به خدای احد و واحد زمان جنگ جدای برخی مسائل از لحاظ اقتصادی وضع مردم خیلی بهتر از الان بود.
تو رو جان اون کسی که دوست داری برای این مردم از این طرح ها نده و وضع رو از این بدتر نکن.کاش میشد فایل صوتی گذاشت،این جوریی باید خیلی خلاصه انتقاد کنیم.+++مسئولین باشگاه خبرنگاران آیا امکانش هست نظرات به شکل فایل صوتی هم باشه++++
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۹ ۱۶ آبان ۱۴۰۲
اکثر ما دهه شصتی ها بخاطر حماقت و جهالت و فساد شما آقایون نابود و محو شدیم. حالا بعداز مرگ سهراب نوش دارو میخواهید بسازید. وای بر شما.
Iran (Islamic Republic of)
S
۱۳:۲۷ ۱۶ آبان ۱۴۰۲
این دیگه کجا بود تازه پیدا شده؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۷ ۱۶ آبان ۱۴۰۲
نیمه سال 1355 تا 1360 رو هم باید در نظر بگیرید. چون در جریان پیروزی انقلاب و جنگ بوده اند. نه ازدواجی و نه شغلی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۳ ۱۶ آبان ۱۴۰۲
لطفا درباره آزمون های استخدامی دهه شصت هم صحبت شود،متاسفانه چندین سال گذشته اصلا استخدامی به این صورت درکار نبود ولی الان که آزمون های استخدامی برگزار میشود متاسفانه به دلیل کسر سن نمیتوانند در آزمون ها شرکت کنند،لطف تبصره ای برای افزایش سن استخدامی انجام شود و لطفا سوابق اشتغال در موسسات غیر دولتی مثل مدارس غیرانتفاعی هم از سن آنها کسر شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۵ ۱۶ آبان ۱۴۰۲
شما اوضاع بی سامان اتباع رادرست کنید همه چیز خودش خودبخود درست میشه از مسکن و درآمد وکارو اوضاع بی آبی کمبود نان کمبود برق حتی ترافیک کنترل نشده همه درست میشه نمیخاد وعدهای بی سر و ته به ملت بدین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۸ ۱۶ آبان ۱۴۰۲
یعنی اوضاع ببینید چه داغونه واسه پنجاه ساله ها وام ازدواج میدن.اینا همه از بسته بودن جامعه ای میاد که این چهل و چند سال به مردم تحمیل شد چند نسل نه عشق واقعی رو فهمیدن نه زندگی کردنو.برای انتخاب همسر باید ازمون و خطا داد ولی خیلیا هنوز هیچ به هبچ.جامعه ای که شادی و تفریح نداشته باشه میشه اینی که الان توش هستیم داغونه داغون.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۵ ۱۶ آبان ۱۴۰۲
انشالله برای بار چهارم هم تصویب نشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۲ ۱۶ آبان ۱۴۰۲
آخه گناه داریم ما...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۴ ۱۶ آبان ۱۴۰۲
باید شغل داشته باشند، تسهیلات بدون درآمد چه جوری پس بدهند حتی کسی قبول نمی‌کنه ضامن آدم بیکار بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۵ ۱۶ آبان ۱۴۰۲
اوستروب اویانوبسوز
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۱:۲۸ ۱۶ آبان ۱۴۰۲
باسلام و درود خدمت شما طرح ساماندهی کارکنان دولت چیشد ؟؟
Russian Federation
ناشناس
۱۰:۴۶ ۱۶ آبان ۱۴۰۲
دهه هفتاد ،دهم‌حتما باید پیر بشن تا طرحی بدید
Iran (Islamic Republic of)
فرزند چهارم که کپن نداشت
۱۲:۲۴ ۱۶ آبان ۱۴۰۲
ماهایی که اوایل دهه هفتاد بودیم مثلا تا هفتاد و چهار و پنج شبیه دهه شصتی ها هستیم اکثر کوچیک ترایی که میشناسم ازدواج کردن!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۱ ۱۶ آبان ۱۴۰۲
جنگ 57 شروع شده من 7 سالم بود تا حالا روز خوش ندیدم پس من چی؟ 8 سالم بود تو صف نفت بودم تا زانو تو برف بودم
United States of America
ایرانی
۱۰:۳۳ ۱۶ آبان ۱۴۰۲
سال ۵۹ هم جزء همین دهه شسصتیها محسوب می شوند جنگ از همان سال ۵۹ آغاز شد اوج سختیها از همون اوایل سال ۵۹ شروع شد مگه کسی که در سال ۵۹ متولد شده با اونیکه دهه شصت متولد شده فرقی میکنه پس لطفا امتیازاتی رو که برا دهه شصتیها در نظر گرفتین برا سال ۵۹ هم در نظر بگیرید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۹ ۱۶ آبان ۱۴۰۲
داداش همه حرفه نه دهه شصتی براشون مهمه نه چیزی فقط یه تیتر خبری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۰ ۱۶ آبان ۱۴۰۲
آره اگر مثل وام 500 میلیونی باشه که همون بهتر نظر طرح ایده ندید سبکتره
وام ۵۰۰ میلیونی ۳۶ ماه با کارمزد ۱۸ درصد چیزی حدود ۶۴۰_۶۵۰ میلیون بازپرداخت داره که ماهی بالای ۱۸ میلیون قسط آن ميشه!!!!
آخه بشر انسان آدمیزاد استاد بزرگواری که چنین طرحی ارائه بعد هم تصویب میشود به عقل فکرتان نمیرسه که اون دهه شصتی اگر ماهی ۱۸ میلیون توان پرداخت قسط داشته باشه به عقل شعورش نمیرسه خودش بره ازدواج کنه بدون اینکه زیر بار قسط وام باشه!!!!!؟
ماهی ۱۸ میلیون قسط، حداقل کم کم ماهی ۱۰ میلیون هم دخل خرج مخارج یعنی یک دهه شصتی درآمد ماهیانش بالای ۲۵_۳۰ باشه که از پس پرداخت این نوع وام بربياد!!!
عقل که نباشه انسان در عذابه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۰ ۱۶ آبان ۱۴۰۲
اون تسهیلاتی که قبلا تصویب کردین را عملی کنید . قوانین جدید تو سرتون بخوره ای بی وجدانها
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۹ ۱۶ آبان ۱۴۰۲
دهه شصت نسل سوخته که چه عرض کنم نسل در معرض انقراض از تمام جهات.
ناراحت باشید مسئولین با کفایت و از این ناراحتی بمیرید.
گرچه ناراحت که نیستید هیچ خوشحال هم هستید چون فرزندان خودتان در رفاه کامل هستند و بعد از سس و اندی سال تازه این موضوع را طرح میکنید.
لعنت خدا بر شما
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۲ ۱۶ آبان ۱۴۰۲
دهه 50 هم که هیچ ....همچنان با بدبختیهای ناشی از جنگ و قبل جنگ و ایناااااا سر کنن.نسلمون هم که رو به انقراضه.
Iran (Islamic Republic of)
فرزند چهارم که کپن نداشت
۱۲:۲۷ ۱۶ آبان ۱۴۰۲
!!!! ولی اکثر پست ها و مقام ها و شغل ها و بخور بخور ها مال دهه پنجاه هستا! الان اکثر اونا که از طرح جوانی جمعیت منفعت بردند و من میشناسم دهه پنجاهی اند و اوایل شصت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۰ ۱۶ آبان ۱۴۰۲
ما که هرچی می بینم دهه پنجاه وشصت که به فنا رفت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۲ ۱۶ آبان ۱۴۰۲
آقای راستینه شما که مصرانه میگفتید تاج غیرقانونی رییس فدراسیون فوتبال شده پشت ایشان چه کسانی بودن که به یکباره مجلس با اون همه سر وصدا ساکت شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۸ ۱۶ آبان ۱۴۰۲
همه دهه شصتی ها اعم از مجرد و متأهل.......نیاز به حمایت و جبران قسمتی جزیی از مشکلات گذشته ، حال و آینده
Iran (Islamic Republic of)
الف
۰۹:۵۳ ۱۶ آبان ۱۴۰۲
دیگر چه فرقی می کند در خوان یک یا خوان هفت....!!!
آخرین اخبار