ازبکستان خواستار حمایت کشورهای ترک زبان از افغانستان شد

رئیس جمهور ازبکستان از اعضای سازمان کشورهای ترک خواست تا به کمک های بشردوستانه شان به افغانستان را ادامه دهند.

شوکت میرضیایف، رئیس جمهور ازبکستان از اعضای سازمان کشورهای ترک (OTS) خواست تا به کمک های بشردوستانه در شرایط کاهش علاقه جهانی به مشکلات افغانستان ادامه دهند.

نشست سران UTG روز جمعه در آستانه افتتاح شد. این سازمان شامل آذربایجان، قزاقستان، قرقیزستان، ترکیه و ازبکستان است و ترکمنستان و هنگری به عنوان ناظر در این سازمان حضور دارند.

میرضیایف که در این اجلاس صحبت می‌کرد گفت: "ما خواستار ایجاد مکانیزم‌های خاص با هدف جلوگیری از تضعیف کمک‌های بشردوستانه به مردم افغانستان و حل مشکلات حاد اجتماعی در این کشور هستیم". ازبکستان در سال ۲۰۲۳ ریاست UTC را بر عهده خواهد داشت.

به گفته وی، امروز در شرایطی که صرفاً درگیری ها و جنگ ها در سایر نقاط جهان وجود دارد، مشکلات افغانستان بیش از پیش از دید جامعه جهانی دورتر می شود. میرضیایف خاطرنشان کرد: ما به افغانستان صلح‌آمیز و بی‌ثبات نیاز داریم که فعالانه در فرآیندهای مشارکت منطقه‌ای و همکاری اقتصادی با همه همسایگان شرکت کند.

رئیس جمهور ازبکستان گفت که ابتکار تاشکند برای ساخت خط آهن ترانس-افغان به افغانستان اجازه می دهد تا در روندهای مشارکت منطقه ای و همکاری اقتصادی با همه همسایگان خود مشارکت کند. میرضیایف افزود: "ازبکستان به ارائه کمک های لازم به مردم افغانستان ادامه خواهد داد. ما فعالانه به ارائه کمک های بشردوستانه از طریق مرکز لجستیکی و آموزش شهروندان افغانستانی در مرکز آموزشی ترمز ادامه خواهیم داد."

طی دو هفته آخر ماه اگوست ۲۰۲۱، با تخلیه دسته جمعی اتباع کشورهای غربی و افغانستانی از میدان هوایی کابل، ۲۰ سال حضور نظامی آمریکا در افغانستان پایان یافت و در آغاز ماه سپتامبر همان سال، ترکیب دولت موقت افغانستان به ریاست محمد حسن آخند تشکیل شد.

سازمان کشورهای ترک با هدف ادغام جهان ترک با ارزش‌های تاریخی و فرهنگی مشترک، فعالیت‌هایی را برای ایجاد پایه و اساس همکاری با کشورهای عضو در زمینه‌های مختلف از اقتصاد تا سیاست، فرهنگ تا گردشگری، آموزش و ورزش انجام می‌دهد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار