بهره برداری از طرح‌های آب و فاضلاب در کردستان

طرح‌های حوزه آب و فاضلاب استان کردستان به ارزش ده هزار میلیارد ریال آماده افتتاح در سفر رییس جمهور است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کردستان درباره پروژه‌های آماده افتتاح در سفر استانی آیت الله رئیسی به کردستان اظهار کرد: یکی از مطالبه‌های دیرینه مردم دیواندره، تامین آب آشامیدنی بود که عملیات اجرایی آن در گذشته آغاز شده، اما به دلایلی متوقف مانده بود.

فرهاد افزود: این پروژه در زمینی به گستره ۴.۵ هکتار با ظرفیت ۲۵۰ لیتر در ثانیه در ابتدای دولت سیزدهم ۶۷ درصد پیشرفت داشت و برای آن ۳۵۰ میلیارد ریال هزینه شده بود، پس از سفر وزیر نیرو در زمستان سال ۱۴۰۰ دستور تأمین منابع مالی و ادامه عملیات اجرایی آن صادر شد و در حالی که قرار بود در پایان تابستان و شهریور امسال آماده بهره‌برداری شود، در مرداد گذشته به دلیل نیاز آبی فوری این شهر با کار جهادی شرکت آبفا وارد مدار شد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کردستان با بیان اینکه این تصفیه‌خانه با هزینه ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال، کار تأمین آب ۵۱ هزار نفر شامل شهر دیواندره و ۷۲ روستای مجتمع اوباتو را انجام می‌دهد، بیان کرد: بلافاصله پس از وارد مدار شدن پروژه نیز، سیستم ازن‌زنی با هدف ارتقای گوارایی به این تصفیه‌خانه افزوده شد و این پروژه بزرگ در سفر امروز رئیس جمهور به استان افتتاح خواهد شد.

فرهاد ادامه داد: تصفیه‌خانه‌های آب ۱ و ۲ شهر سقز در گذشته ساخته شده بود، اما برای انتقال آب این تصفیه‌خانه به مخازن شهر نیاز به اجرای یک پروژه خط انتقال با طول بالا بود و در همین راستا پروژه انتقال آب تصفیه‌خانه شماره ۲ به تصفیه‌خانه شماره یک و مخازن شهر سقز با ظرفیت انتقال به میزان ۴۰۰ لیتر بر ثانیه به طول ۵.۸ کیلومتر تعریف و اجرا شد و این پروژه با هزینه ۸۰۰ میلیارد ریال در سفر رئیس جمهور به کردستان به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی ادامه داد: در بخش فاضلاب نیز پروژه ارتقای کمی و کیفی تصفیه‌خانه فاضلاب شهر سنندج که توسط شرکت آب و نیرو اجرا شده است در سفر رئیس جمهور به استان به بهره‌برداری خواهد رسید؛ تصفیه‌خانه فاضلاب سنندج در ابتدا برای جمعیت ۴۶۵ هزار نفری این شهر و با ظرفیت تصفیه ۱۰۰ هزار مترمکعب فاضلاب در شبانه روز ایجاد شد که با توجه به گسترش جمعیت شهری سنندج از یک سو و جلوگیری از ورود فاضلاب به سد ژاوه و امکان آبگیری از این سد از سوی دیگر، طرح ارتقای کمی و کیفی آن در دستور کار قرار گرفت.

فرهاد افزود: در طرح ارتقای تصفیه‌خانه فاضلاب شهر سنندج، ظرفیت تصفیه فاضلاب به ۱۵۰ هزار مترمکعب در شبانه روز و برای جمعیت ۷۰۰ هزار نفری در سال ۱۴۲۰ (سال افق طرح) ارتقا می‌یابد.

مدیرعامل شرکت آبفا کردستان با اشاره به هزینه ۶۳۰۰ میلیارد ریالی این پروژه افزود: بخش جامد (لجن) این پروژه ۸۵ درصد پیشرفت دارد و بخش مایع این پروژه تکمیل شده و در سفر رئیس جمهور به کردستان، افتتاح خواهد شد.

فرهاد با اشاره به هفت هزار میلیارد ریال مصوبه در سفر نخست رئیس جمهور به استان تأکید کرد: با بهره‌برداری از ۹ هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال پروژه در سفر دوم رئیس جمهور، شاهد ارتقا بیش از پیش شاخص‌های آب و فاضلاب در استان خواهیم بود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.