مدیرکل محیط زیست خراسان رضوی:

گرد و غبار تهدیدی برای زیست بوم خراسان رضوی است

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: با نگاهی به تغییرات اقلیمی و خشکسالی‌های اتفاق افتاده در منطقه شاهد بروز پدیده گرد و غبار هستیم و این موضوع تهدیدی برای زیست بوم استان است.

مهدی اله پور مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی در نشست تخصصی بررسی وضعیت رویشگاه‌های ارس خراسان رضوی گفت: طی سالیان اخیر شیوع آفات و بیماری‌های گیاهی در مناطق رویشی کشور بویژه اکوسیستم‌های حساس و شکننده، خسارات جبران ناپذیری را بر محیط زیست و تنوع زیستی تحمیل کرده است لذا بایستی به منظور جلوگیری از این تهدیدات آمادگی لازم را داشته باشیم.

وی گفت: کوه‌های هزار مسجد و کپه داغ در شمال خراسان رضوی، جزو غنای زیستی و ذخیره گاه درختان ارس استان محسوب می‌شوند که نیازمند آمادگی تمامی بخش‌ها و دستگاه‌های اجرایی وظیفه مند، برای مقابله با تهدیدات طبیعی و انسان ساز برای کاهش اثرات آسیب رسان و مخاطرات محیط زیستی است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی ادامه داد: باید به طبیعت زمانی برای احیاء دهیم و فشار روی مراتع و پوشش گیاهی را کاهش داده و این مهم نیازمند همت همگانی تمامی دستگاه ها، مشارکت مردمی و اقدام جهادی است وگرنه دچار مشکل جدی خواهیم شد.

اله پور گفت: اثرات سوء مسائلی همچون گرد و غبار و هجوم آفت‌ها بر روی زیست بوم غنی خراسان رضوی تاثیرات منفی خواهد گذاشت.

آینده نگری و پیش گیری در پدافند غیرعامل

مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری خراسان رضوی نیز در این نشست تخصصی گفت: آموزش یکی از موضوعات مهم در حوزه پدافند غیرعامل است، به نحوی آگاهی بخشی، آموزش و برنامه‌های ویژه در این حوزه یکی از الزامات برای تمام نهاد‌ها و ادارات است که خوشبختانه استان خراسان رضوی به خوبی به بحث آموزش پرداخته و از این نظر هم جایگاه خوبی دارد.

هاشم جنگی، حفظ محیط زیست را از حیطه‌های با اهمیت در پدافند غیرعامل دانست و گفت: موضوعی که در حوزه پدافند غیرعامل دارای اهمیت است؛ مراقبت، آینده نگری و پیشگیری است.

مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری خراسان رضوی اظهار داشت: بدین صورت در اداراتی که بر اساس دستورالعمل و آیین نامه پدافند غیرعامل اقدام کرده اند، کم‌ترین تهدید و آسیب را مشاهده می‌کنیم و باید تمام دستگاه‌های اجرایی در جهت اجرای این دستورالعمل‌ها اهتمام ورزند.

جنگی گفت: حوزه‌های محیط زیست، منابع طبیعی و انسان و دام نیز جزو حوزه‌های پر تهدید هستند؛ تهدیداتی که ممکن است متوجه یک استان و حتی کشور شود و چیزی که در اینجا اهمیت دارد، مدیریت تهدید‌ها و دانستن چگونه مواجه شدن با این تهدید‌ها است.

وی ادامه داد: بدین جهت نیاز است تا نگاه جزئی به تهدید‌های نوین داشته باشیم و نوعی عملکرد دشمن را در هر حوزه‌ای بدانیم تا بتوانیم بر اساس آن برنامه ریزی کرده و آینده نگری داشته باشیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.