۱۲۰ میلیارد ریال برای تکمیل شبکه بزرگراهی شمال سیستان و بلوچستان مورد نیاز است

مدیر کل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان گفت: تکمیل پروژه‌های بزرگراهی در شمال این استان نیازمند ۱۲۰هزار میلیارد ریال اعتبار بوده که تامین این مهم نیازند همکاری و مشارکت دولت و مجلس در سطح کلان ملی است.

 عطاء اله اکبری در حاشیه بازدید اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی از عملیات ساخت بزرگراه در محورهای زاهدان- زابل و زاهدان- بیرجند با اشاره به اهمیت بزرگراه در توسعه این استان گفت:  هم مرزی این استان با کشورهای پاکستان و افغانستان در شرق از یک سو و دسترسی به آبهای آزاد دریای عمان در جنوب از سوی دیگر بهره‌مندی از منطقه آزاد تجاری - صنعتی چابهار، منطقه ویژه اقتصادی سیستان و بازارچه‌های مرزی در طول نوار مرزی راه را برای نقش آفرینی استان در تجارت، ترانزیت خارجی و مبادلات مرزی فراهم ساخته اما راه‌های این خطه بویژه محور چابهار- میلک در تراز این میزان ترانزیت نیست و برای تسهیل در تجارت توسعه شبکه بزرگراهی استان حائز اهمیت است.

عطاء اله اکبری ادامه داد: در این راستا با پیگیری‌های این اداره‌کل در افزایش اعتبارات، از سال ۹۷ تاکنون در این محور مهم ارتباطی سیستان و بلوچستان ۵۷ کیلومتر بزرگراه به همراه پل نهراب به بهره‌برداری رسیده است.

وی با بیان اینکه از مجموع ۲۰۰ کیلومتر مسیر زابل ـ زاهدان تاکنون ۱۴۹ کیلومتر آن ۲ بانده شده است، افزود: این اداره بنا دارد در صورت تامین منابع مالی مورد نیاز بیش‌از پنج هزار میلیاد ریال ۲۰ کیلومتر بزرگراه را به همراه پل شیله در این محور پرتردد و ترانزیتی استان تا پایان سالجاری به بهره‌برداری برساند.

مدیر کل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان تاکید کرد: در مجموع با توجه به نقش مهم بزرگراه زابل- زاهدان در توسعه بندر شهید بهشتی چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی کشور، کمک به توسعه سواحل مکران، اتصال کشورهای آسیای میانه و افغانستان به آبهای آزاد و همچنین ایجاد بستر مناسب برای توسعه و رشد اقتصادی سیستان و بلوچستان این اداره‌کل با به‌کارگیری همه ظرفیت‌های استانی و ملی تلاش دارد تا حدود ۲ سال آینده این پروژه را به اتمام برساند.

اکبری با اشاره به ساخت بزرگراه در محور زاهدان- بیرجند گفت: در سه سال اخیر ۳۳ کیلومتر بزرگراه در این محور مهم و پر تردد استان با اعتبار ۳۶۰۰ میلیارد ریال به بهره برداری رسیده است.

وی تاکید کرد: در مجموع این اداره کل تسریع در تکمیل طرح‌های راهسازی شمال استان را با وجود مشکلات متعدد نظیربدهی کلان مالی در قالب ۱۰۰ کیلومتر بزرگراه و راه اصلی به ارزش بیش‌از 25 هزار میلیارد ریال و ۱۱ کارگاه راهسازی و همچنین پل شیله و تقاطع غیر هم سطح در مسیر زابل- میلک در دستور کار قرار داده است.

مدیر کل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان راه را یکی از مهمترین شاخصه های پیشرفت در یک منطقه قلمداد و تصریح کرد: برنامه این اداره‌کل توسعه بزرگراهی تمامی راه‌های شریانی شمال استان است و هر سال می‌توانیم در صورت تامین اعتبار حداقل بیش از ۱۰۰ کیلومتر بزرگراه به طول بزرگراه‌های سیستان و بلوچستان اضافه کنیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار